×

    درباره عوارض کاشت مو بیشتر بدانیم!

    1. خانه
    2. دسته کاشت مو
    3. درباره عوارض کاشت مو بیشتر بدانیم!
    موهای کاشت شده بر روی سر

     

    مو، تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی چهره افراد دارد. به همین دلیل، محصولات بهداشتی بسیار زیادی برای نگهداری و مراقبت از مو تولید شده‌اند. همچنین، افرادی که به ریزش مو دچار هستند، سعی می‌کنند تا با مراجعه به پزشک و رعایت دستورالعمل‌های خاص، روند ریزش مو را متوقف یا کند کنند. البته همیشه این راهکارها نتیجه دلخواه را به همراه ندارند.

    در برخی موارد، ریزش مو به اندازه‌ای است که راهکاری غیر از کاشت مو وجود دارد. خواه ریزش موضعی در قسمتی از پوست سر باشد و یا قسمت‌های بزرگتر و گسترده‌تر، کاشت مو معمولا آخرین روش برای بازگرداندن مدل مو به حالت‌های قبلی است. اگرچه روش‌هایی همانند PRP نیز وجود دارند، اما کاشت مو با انواع روش‌های انجام آن، فراگیرتر و محبوب‌تر است.

     

     

    با این‌حال، کاشت مو نیز علاوه بر بازگرداندن زیبایی به چهره شما، عوارضی نیز به همراه دارد. عوارض کاشت مو در برخی افراد خفیف‌تر و در برخی دیگر، به صورت شدیدتر رخ می‌دهند.

    معمولا پزشکان برای کنترل عوارض کاشت مو، داروهایی را تجویز می‌کنند تا خطرات و عفونت کاشت مو را کاهش دهد.

    همچنین، رعایت دستورالعمل‌هایی پس از کاشت توسط پزشک توصیه می‌شود تا دوران نقاهت بدون کمترین عوارض کاشت مو پشت سر گذاشته شود.

    در ادامه، به برخی از مهم‌ترین و معمول‌ترین خطرات و عفونت کاشت مو که ممکن است رخ دهد، اشاره خواهیم کرد.

    آیا رخ دادن عوارض کاشت مو طبیعی است؟

     

    باید پذیرفت که جراحی کاشت مو روشی جدید و نوین محسوب می‌شود و هر از چندی روش‌های جدیدتری برای کاشت عرضه می‌شود. هر چه جلوتر می‌رویم، روش‌های کاشت راحت‌تر، کم عارضه‌تر و غیر تهاجمی‌تر می‌شوند. با این‌حال، باید پذیرفت خطرات و عفونت کاشت مو، احتمالی است که ممکن است برای برخی از بیماران رخ دهد.

     

    باید در نظر داشت عوامل متعددی بر رخ دادن عوارض کاشت مو تاثیرگذارند. با این‌حال، از آن جا که فرآیند کاشت مو، یک جراحی زیبایی محسوب می‌شود، لازم است تا عوارض جانبی آن به خوبی کنترل و مدیریت شود تا نتیجه نهایی که زیبایی بیشتر را دنبال می‌کند، به دست آید.

    در بین عوامل بروز خطرات و عفونت کاشت مو، سه عامل اصلی شامل کلینیک محل انجام کاشت، مراقبت‌های پس از فرآیند جراحی و نیز شرایط بیمار، مهم‌ترین عوامل هستند.

    در زمان انتخاب کلینیک، بهتر است به سوابق آن کلینیک و نیز پزشکانی که در آن مرکز، کاشت مو انجام می‌دهند، دقت کنید؛ چرا که توانمندی پزشکان بسیار در فرآیند کاشت مو موثر است. پزشک متخصص، همچنان که باید با اصول و نحوه کاشت مو به طور کامل آشنا باشد، باید اطلاعاتی درباره زیبایی و زیبایی‌شناسی نیز داشته باشد تا با بازآفرینی حالت و مدل موی شما، زیبایی را به شما هدیه دهد.

    همچنین، کادر درمانی که در کلینیک مشغول به کار هستند و نیز دستگاه‌ها و وسایلی که برای فرآیند کاشت استفاده می‌گردد، نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. مسلما دستگاه‌ها و ابزار و وسایل به‌روز، به پزشک کمک می‌کنند تا نتیجه بهتری را به دست بیاورد.

    مجموعه دستورالعمل‌هایی که پزشک به شما می‌دهد، باعث می‌شود تا عوارض کاشت مو بسیار کاهش پیدا کند. در واقع، مراقبت‌های پس از جراحی کاشت مو، تکمیل‌کننده فرآیندی است که پزشک شروع کرده است.

    بهتر است برای جلوگیری از خطرات و عفونت کاشت مو، پیش از کاشت، با پزشک خود به طور کامل مشورت کرده و از شرایطی که پس از عمل خواهید داشت و نکاتی که باید رعایت کنید، اطلاعات کسب نمایید.

    این موضوع به شما کمک می‌کند تا دوران نقاهت را راحت‌تر و به بهترین شکل ممکن به سر برده و عوارض کاشت مو را به شدت کاهش دهید.

    ابتلای برخی از داوطلبان کاشت مو به بیماری خاص، بانک موی ضعیف و… همگی مواردی هستند که ممکن است بر نتیجه نهایی کاشت مو تاثیر بگذارد.

    بهتر است پیش از کاشت مو، در جلسات مشاوره تمامی موارد را با پزشک متخصص خود مطرح کنید تا دید دقیق‌تری از شرایط خود پس از عمل داشته باشید.

    با رعایت تمام مواردی که در بالا ذکر شد، باز هم ممکن است برای شما احتمال بروز عوارض کاشت مو وجود داشته باشد. با این حال، توصیه می‌کنیم که نگران نباشید؛ چرا که بنا بر تحقیقات انجام شده، احتمالا بروز عوارض حاد پس از جراحی کاشت مو حدود 1 درصد است!

    هزینه کاشت مو چقدر است؟

    مهم‌ترین عوارض به شرح زیر می‌باشد:

    1. احتمال بروز حساسیت به بی‌حسی موضعی برای کاشت مو

     

    اگرچه پیش از انجام فرآیند کاشت، تمام سوابق پزشکی شما و حساسیت‌های دارویی بررسی می‌شود، با این‌حال، احتمال بروز حساسیت دارویی وجود دارد. در برخی موارد، حساسیت، ناشی از استرس بیمار و ترس از فرآیند کاشت است و بیشتر جنبه روانی دارد.

    در این شرایط، کادر درمان حرفه‌ای، می‌تواند استرس بیمار را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. همچنین، خوب است بدانید برای جلوگیری از احتمال بروز حساسیت به دارو، برای تمام متقاضیان علاوه بر بررسی سوابق پزشکی، آزمایش حساسیت دارویی نیز انجام خواهد شد تا در فرآیند انجام کاشت خللی ایجاد نشود.

    خوب است بدانید، پس از کاشت مو ممکن است 4 تا 6 ماه در ناحیه گیرنده، احساس بی‌حسی داشته باشید. این موضوع طبیعی بوده و جای نگرانی نیست!

    2. عوارض کاشت مو در اتاق عمل

     

    خطرات و عفونت کاشت مو همیشه پس از فرآیند کاشت رخ نمی‌دهند. در برخی موارد در اتاق عمل و در زمان شروع فرآیند، ممکن است عوارض کاشت مو رخ دهد. ممکن است در زمان شروع فرآیند کاشت و با تزریق ماده بی‌حسی، ضربان قلب بیمار بالا رود. اگرچه این موضوع، از عوارض خطرناک کاشت مو محسوب نمی‌شود، با این‌حال، اگر بیمار به عارضه‌های قلبی یا فشار خون مبتلا باشد، احتمال بروز خطر وجود دارد.

     

    معمولا در این شرایط، عوامل اتاق عمل شرایط را کنترل می‌کنند تا کمترین عارضه‌ای متوجه بیمار نباشد. به طور کلی، در زمان کاشت مو، برای جلوگیری از این دست اتفاقات، فشار خون و ضربان قلب بیماران به طور کامل بررسی می‌شود.

     

    زخم های بعد از کاشت منو و عوارض آن

     

    توصیه می‌کنیم افرادی که به عارضه‌های قلبی دچار هستند، پیش از جراحی حتما نوار قلب تهیه کنند و پزشک را در جریان بیماری خود قرار دهند.

    3. بیهوشی برای کاشت موی سر

    ممکن است بیمار پس از انجام و یا در حین فرآیند کاشت دچار بیهوشی شود. البته این اتفاق بیشتر زمانی رخ می‌دهد که روند کاشت مو طولانی باشد. البته این بیهوشی جزو عوارض کاشت موی خطرناک محسوب نمی‌شود.

    ممکن است به علت درد، استرس بیمار، ترس از شرایط اتاق عمل، بالا رفتن فشار خون، افت قند خون و… بیمار دچار بیهوشی موقت شود. البته می‌توان به راحتی از این اتفاق جلوگیری کرد. کادر اتاق عمل با بررسی مداوم شرایط فشار خون، آبرسانی به بیمار و نیز کنترل شرایط فیزیکی او، می‌توانند از بیهوشی‌های اینچنینی جلوگیری کنند.

    4. درد ناشی از عمل کاشت مو

    شایع‌ترین عوارض کاشت مو درد است! معمولا عدم تزریق مقدار کافی داروی بی‌حسی باعث بروز درد می‌شود. همچنین، فشار به محل زخم و نیز خونریزی، برداشت نواری گسترده از محل بانک مو و… همگی باعث بروز درد خواهند شد.

    مطالعه مقاله مدت بی حسی سر بعد از کاشت مو چقدر است؟ را از دست ندهید.

    به طور معمول، داروی بی‌حسی را به همراه مقداری آدرنالین تزریق می‌کنند تا با گشادی عروق، باعث پخش بهتر مواد بی‌حسی شود.

     

    زخمی که بر اثر ترمیم خط رویشمو ایجاد شده بر روی سر

     

    معمولا کمپرس سرد نیز به کاهش درد کمک شایانی می‌کند. دردهای پس از کاشت مو نیز به راحتی با استفاده از داروهای مسکن قابل پیشگیری است. البته باید پذیرفت احساس اندکی درد پس از کاشت مو کاملا طبیعی است.

    5. ورم ناشی از کاشت مو

    معمولا پس از جراحی کاشت مو، در محل گیرنده، فرد بیمار دچار اِدِم یا ورم می‌شود. این موضوع ناشی از تجمع مایعات در قسمتی از پوست سر است. می‌توان گفت ورم از خطرات و عفونت کاشت موی خطرناک به حساب نمی‌آید؛ چرا که با مصرف داروهای استروئیدی خوراکی می‌توان به راحتی آن را درمان کرد. در برخی از موارد نیز، چند روز پس از کاشت مو این علائم خود به خود از بین خواهند رفت و نیازی به مصرف دارویی خاص نیست.

    6. عفونت ناشی از کاشت مو

     

    عفونت ممکن است در ناحیه گیرنده و یا در ناحیه بانک مو رخ دهد. خطرات و عفونت کاشت مو در شرایط جدی بسیار نادر است. اگرچه ممکن است برخی عوامل باعث بروز عفونت‌های جزئی شود.

    عدم رعایت مسائل بهداشتی، عدم استفاده از ملحفه‌های تمیز در زمان استراحت، مراجعه به کلینیک‌های غیر استاندارد، بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط با نقص سیستم ایمنی بدن همگی ممکن است باعث بروز عفونت در بیمار شوند.

    برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است به توصیه‌های پزشک توجه کنید. معمولا تا مدتی پس از جراحی کاشت مو باید از آنتی‌بیوتیک‌ استفاده کنید تا از عفونت جلوگیری شود. همچنین، نحوه عوض کردن پانسمان و نیز نحوه شستشوی صحیح را از پزشک خود بیاموزید تا احتمال بروز عفونت در شما هر چه بیشتر کاهش پیدا کند.

    7. سرفه و سکسکه پس از کاشت مو!!!

     

    عجیب ترین عوارض کاشت مو بروز سرفه و سکسکه است. به طور دقیق، علت این موضوع مشخص نیست اما به نظر می‌رسد تحریک اعصاب پوست سر که شاخه‌هایی از آن به عصب فرنیک متصل است، باعث بروز این عارضه می‌شود. خوب است بدانید سرفه و سکسکه پس از کاشت مو ممکن است 2 تا 3 روز همراه شما باشد.

     

    مقاله نحوه صحیح خوابیدن و استراحت بعد از کاشت مو را از دست ندهید.

    8 . خارش پس از عمل کاشت موی سر

     

    خارش یکی دیگر از عوارض کاشت مو و شایع در بین بیماران است. خارش ممکن است هم در محل گیرنده مو و هم در محل بانک مو رخ دهد. بهتر است در این شرایط از خاراندن شدید پوست سر که تنها منجر به خونریزی و آسیب به پوست سر می‌شود، پرهیز کرده و به دستورات پزشک خود توجه کنید.

    معمولا اسپری کردن سرم شستشو در محل بانک مو و گیرنده مو مطابق دستور پزشک باعث کاهش میزان خارش می‌شود. به طور کلی، خارش به وجود آمده ناشی از ایجاد دلمه‌های خونی و خشک شدن پوست است. داروهای آنتی‌هیستامینی که پزشک برای شما تجویز می‌کند نیز در کاهش فشار خون موثر است.

    معمولا متخصصان برای کاهش میزان خارش در دوران نقاهت، داروی سیتریزین 10 را تجویز می‌کنند. همچنین، برای بهبود خشکی پوست، می‌توان از محصولات موضعی حاوی آلوئه‌ورا استفاده کرد.

     

    9. اسکار ناشی از کاشت مو

    برداشت مو از محل بانک مو می‌تواند منجر به بروز اسکار شود. در روش FUT، اسکار در شرایطی به وجود می‌آید که آسیب ایجادشده به خوبی بهبود پیدا نکند.

    در موارد شدیدتر، اسکار ممکن است به شکل زخم گوشتی و یا کلوئیدی رخ دهد. اسکار در زیبایی بسیار تاثیر منفی دارد. اگر بیمار سابقه تشکیل اسکار و زخم‌های کلوئیدی را دارد، بهتر است از روش‌های دیگر همچون FIT استفاده کند.

    در روش FIT، پزشک با استفاده از دستگاه مخصوصی به نام پانچ، سوراخ‌های ریزی را روی پوست سر شما ایجاد می‌کند. پس از بهبودی کامل ممکن است این سوراخ‌ها به شکل اسکار دربیایند. اگرچه، این سوراخ‌ها به اندازه چند میلیمتر هستند و تنها در زمانیکه موهای خود را خیلی کوتاه کرده و با دقت نگاه کنید، مشخص خواهند شد.

    10. التهاب فولیکولیت پس از کاشت سر

     

    این التهاب از عوارض نادر کاشت مو می‌باشد، التهاب فولیکولیت در ناحیه گیرنده رخ می‌دهد. معمولا عدم رعایت بهداشت و نیز واکنش بدن فرد بیمار به ساقه آسیب‌دیده مو ممکن است باعث بروز این مشکل شود.

    معمولا فولیکولیت با چرک بدون عفونت خود را نشان می‌دهد. استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک و داروهای آنتی‌باکتریال برای پیشگیری از این مشکل ضروری است.

    11. رویش نامناسب موهای سر پس از کاشت

     

    ممکن است پس از جراحی کاشت مو، نتیجه دلخواه شما حاصل نشود. این موضوع تا حد بسیار زیادی به توانمندی پزشک و تجربه او بستگی دارد. طراحی دقیق و حرفه‌ای خط رویش مو باعث می‌شود که نتیجه جراحی دقیق‌تر و ظاهر پایانی شکیل‌تر باشد. توجه به نتایج جراحی‌های قبلی انجام شده، رزومه پزشک و درک او از زیبایی می‌تواند به شما کمک کند تا از به وجود آمدن خط رویش نامناسب و غیرطبیعی جلوگیری کنید.

     

    طراحی خط رویش مو توسط پزشک

     

    12. رشد کم گرافت‌های مو

     

    ممکن است گرافت‌هایی که استفاده شده‌اند، در طی مراحل برداشت، آماده‌سازی و یا کاشت دچار آسیب شوند. برای مثال یکی از رایج‌ترین خطاهایی که در روش FIT رخ می‌دهد، برداشت ناقص فولیکول است. در برخی موارد نیز، عدم رشد مناسب موهای کاشته شده، ناشی از بانک موی ضعیف است. به معنای دیگر، موی بیمار ضعیف بوده و پس از کاشت نیز نتیجه دلخواه را همراه ندارد. مصرف الکل و دخانیات، دیابت و آفتاب‌سوختگی ممکن است باعث عدم رشد کافی موهای کاشته شده شود.

     

    همانطور که گفته شد، عوارض کاشت مو بسیار نادر بوده و احتمال بروز آن‌ها بسیار کم است. بهتر است در زمان انتخاب، به گونه‌ای پزشک خود را انتخاب کنید که با اطمینان از رزومه و کادر درمانی و کلینیک محل کاشت، زیبایی خود را به دستانش بسپارید. فراموش نکنید، جراحی کاشت مو جراحی زیبایی است و نیاز است تا با تحقیق کامل انجام شود تا از عوارض بعدی آن جلوگیری شود.

     

    جمع بندی

     

    جراحی کاشت مو طی 25 سال گذشته، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است که منجر به رضایت بالای بیماران شده است. در حالی که نتایج ثابت شده، بسیاری هنوز در مورد عوارض کاشت مو نگران هستند. مانند هر عمل جراحی دیگری، کاشت مو نیز عوارض جانبی احتمالی دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید.

     

    در این مقاله با تمام عوارض احتمالی کاشت مو و همچنین، افرادی که نباید این عمل را انجام دهند، آشنا شدید. ممکن است برخی از عوارض جزئی موقت یا عوارض جانبی مرتبط با جراحی کاشت مو وجود داشته باشد؛ از جمله عوارض کاشت مو عبارتند از تورم، خون‌ریزی، درد، بی‌حسی، عفونت، نازک شدن موهای از قبل موجود، سکسکه، خارش، زخم کلوئید، کیست و پیوند از دست رفته مو. بنابراین، در مجموع، کاشت مو یک روش نسبتاً ایمن است که بیشتر عوارض جانبی آن موقتی است و در یک دوره زمانی از بین می‌رود.

     

    اگرچه احتمال بروز عوارض طولانی مدت وجود دارد، اما درصد بروز آن کم‌تر است. اگر علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در مورد عوارض کاشت مو بیشتر بدانید، هم اکنون با ما تماس بگیرید تا یک جلسه مشاوره با متخصصان مو برایتان تعیین گردد که به رفع شک و تردید شما کمک می‌کند و یک برنامه شخصی برای عمل کاشت مو به شما ارائه می‌دهند.

     

    [/vc_column_text]
    [/vc_column][/vc_row]
    نوشتهٔ پیشین
    میانگین هزینه کاشت موی سر به تفکیک شهرها
    نوشتهٔ بعدی
    همه چیز درباره ایمپلنت مو

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات