×

    کاشت مو به روش FCI

    1. خانه
    2. دسته کاشت مو
    3. کاشت مو به روش FCI
    کاشت مو FCI

     

     

    کاشت مو به روش FCI  از جمله جدید‌ترین روش‌های درمانی در بین روش‌هایی است که در حال حاضر در دنیا وجود دارد. این شیوه برای درمان شایع‌ترین مشکل یعنی ریزش موی انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    این روش، موثر‌ترین روش برای بهبود ظاهر موی انسان است. ریزش مو که می‌تواند علل متعددی چون دخالت عوامل ارثی، استرس، داروها، بروز انواع بیماری‌ها، پیری و غیره داشته باشد و گستره آن نیز از حساسیت هورمونی گرفته تا خودایمنی بدن را شامل شود را درمان می‌کند.

    میل به زیبایی در انسان و تاثیر منفی ریزش مو بر چهره افراد باعث شده است که بسیاری از آنها به دنبال معالجه مانند استفاده از شامپوهای مخصوص، مکمل‌ها و دیگر محصولات ترکیبی باشند و یا به بررسی انواع روش های کاشت موی سر بپردازند.

    کاشت مو به روش FCI که در گروه انواع روش های کاشت موی سر در کنار کاشت مو به روش میکروگرافت و کاشت مو به روش سیفر قرار می‌گیرد، یک روش جایگزین و بر خلاف دارو، دائمی است و می‌تواند روند کاشت مو را بسیار ساده‌تر از قبل نماید؛

    از خصوصیات بارز این این روش این است که نه تنها مانند روش‌های دیگر به تعداد موهای منطقه اهداکننده محدود نمی‌شود، بلکه این توانایی را دارد که از تعداد کمی موی اهداشونده، موقعیتی برای القاء تعداد زیادی از فولیکول‌های جدید (ذرات ریزی در بدن که وظیفه رشد مو را برعهده دارند) را فراهم کند و نتیجه سریع تری ارائه دهد.

    تاریخچه کاشت مو به روش FCI

    ایده درمال پاپیلا (DP) که امروزه نیز از آن به عنوان یک روش سلول درمانی برای ترمیم و یا درمان ریزش مو استفاده می‌کنند، ایده جدیدی نیست و تاریخچه آن به دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد؛

    آزمایشات آن از پاپیلای پرهای مرغ، مشاهده روند رشد اپیدرمی و تولید فولیکول‌های جدید در پیوند درمال پاپیلا یا پاپیلای پوستی در گوش موش آغاز گردیده است؛

    این آزمایشاتی که برای اولین بار قدرت القایی درمال پاپیلا را نشان داد، توسط کوهن و الیور انجام شده‌اند و چهار دهه از آنها می‌گذرد؛ اما تنهاترین و مهمترین مانعی که باعث عدم پیشرفت این روش شد، ناتوانی در گسترش سلول‌های درمال پاپیلای القاکننده مو در سیستم‌های کشت بود که البته با پیشرف علم، پیشرفت این روش نیز سیر صعودی داشت.

    نمونه‌ آزمایشات ذکرشده در فوق، بخشی از تحقیقات گسترده‌ای است که بیش از چهل سال به طول انجامید؛ اگرچه بسیاری از این آزمایشات با استفاده از فولیکول‌های جوندگان انجام شده است اما بسیاری از آنها با استفاده از بافت انسان تکرار گشته‌اند.

    روش های دیگری نیز برای درمان ریزش مو وجود دارند که این روزها طرفداران بسیاری دارند .برای اطلاعات بیشتر  می‌توانید مقالات درمان ریزش مو با مزوتراپی و درمان ریزش مو با PRP را مطالعه فرمایید.

    چرا مردان بیش‌تر از بانوان دچار طاسی و ریزش مو می‌شوند؟

    این باور اشتباهی است که وجود دارد. هیچ تفاوتی در جنسیت افراد در ابتلا به این بیماری وجود ندارد. بانوان نیز مانند مردان دچار ریزش مو می‌شوند. تنها تفاوت عمده در آن‌ها این است که ریزش مو در خانوم‌ها مختص به نقطه خاصی نیست همین موجب می‌شود کمتر به طاسی مبتلا شوند. اما عموما ریزش مو در آقایان در ناحیه پیشانیی و خطر رویش مو است که میزان طاسی را در آنها بیشتر نمایش می‌دهد.

    آشنایی با کاشت مو به روش دائمی FCI

    کاشت مو به روش FCI یا کاشت سلول فولیکولی، یک نوع روش سلول درمانی نسبتاً کم تهاجمی برای ریزش مو است. این شیوه پیوند مو‌های سر عملی سرپایی است که طی آن سلول‌های پاپیلای پوستی از چند فولیکول گرفته می‌شوند و در کشت در آزمایشگاه مخصوص گسترش می‌یابند. سپس در پوست کاشته شده تا باعث ایجاد فولیکول‌های جدید گردند.

    به بیان ساده‌تر، سلول‌های فولیکول موی سالم از بیمار استخراج شده و چندین نسخه از آنها در شرایط آزمایشگاهی تکثیر می‌شود. سپس آنها را دوباره در پوست سری که دچار کم‌پشتی و یا مشکل ژنتیکی طاسی است، یعنی جایی که رشد طبیعی خود را از سر می‌گیرند، قرار می‌دهند؛ بدین صورت، کار تزریق صورت می‌گیرد.

    مساله اصلی در این شیوه درمان بهبودی کچلی، که از انواع متداول روش‌های کاشت موی سر است، یک خاصیت منحصر به فرد در بین سلول‌هاست که در ادامه به صورت واضح‌تر با آن آشنا خواهید شد.

    درمال پاپیلا یا پاپیلای پوستی که تولید فولیکول مو را مدیریت می‌کند، از گروهی از سلول‌های فعال فیبروبلاست (سلول‌های اصلی تشکیل‌دهنده بخش میانی پوست که وظیفه تولید کلاژن پوست را برعهده دارند) تشکیل شده‌ است که به علت داشتن خاصیت القایی در بین سلول‌های پستانداران بالغ، منحصر به فرد تلقی می‌شود؛ این سلول‌ها، این خاصیت خاص که اساس یک سلول درمانی است را در طی فرآیند مورفوژنز (فرآیند زیستی که طی آن چهره جاندار پدیدار می‌گردد) بدست می‌آورند و آن را در طول زندگی بزرگسالی و بلوغ فرد حفظ می‌کنند

    دلایل ریزش مو در مردان و زنان در چیست؟

    عوامل مختلفی ممکن است به مرور زمان در فرد موجب ریزش مو شود. فرقی نم‌یکند چه جنسیتی داشته باشید اما در صورت نداشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف بیش از اندازه از طعام مضر ممکن است دچار بیماری ریزش مو شود. همچنین عواملی چون مشکلات ژنتیکی، بیماری‌های مضمن که در طی آن ملزم به مصرف داروهایی دچار می‌شویدکه ممکن است موجب ریزش شود. مشکلات آب و هوایی، استرس و اضطراب و غیره… از عواملی هستند که همواره موجب تشدید این بیماری می‌شوند.

    انواع روش کاشت مو کدامند؟

    مهم‌ترین گام برای رسیدن مجدد به ظاهری زیبای در انجام تمام روش‌های کاشت و پیوند مو این است که جلسات مشاوره با بیمار ترتیب داده شود تا هم بیمار از توضیحات پزشک بهره‌مند گردد، هم پزشک از انتظارات بیمار آگاهی حاصل کند.

    چرخه عمر فولیکول

    همواره در طول دوره عمر انسان، تمام فولیکول‌ها ده تا بیست بار از مراحل چرخه آناژنز، کاتاژنز و تلوژنز عبور می‌کنند. در هر زمان از این چرخه، حدود یک درصد از فولیکول‌ها در مرحله کاتاژنیک (تخریب)، حدود پانزده درصد در مرحله( telogenic) استراحت) و هشتاد و چهار درصد در فاز آناژنیک (رشد) هستند. در این روش که یکی از روش های اصلی استخراج فولیکول‌های مو با هدف پیوند مو است، مو باید قبل از مرحله استخراج، از نظر ساختار بیوشیمیایی ارزیابی شود تا مرحله چرخه آن مشخص گردد.

    مزایای کاشتن مو با FCI

    کاشت مو به روش FCI مزایای بسیاری را برای افراد متقاضی این روش خواهد داشت که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم داشت.

    • این روش ظاهر بهتر و زیبایی را به بیمار ارائه می‌دهد؛ زیرا متقاضی می‌تواند به تراکم بالایی از مو برسد.
    • در روش FCI پزشک معالج نیازی ندارد تا از بانک موی اهداکننده فرد گرافت‌های مناسب و مورد نیاز را برداشت کند.
    • در کاشت مو با این روش، نهایتاً به صد الی هزار فولیکول برای استخراج نیاز خواهد بود و با این تعداد به راحتی پیوند مو برای افرادی که شرایط کافی برای استفاده از سایر روش‌ها را نداشته‌اند، انجام خواهد شد.
    • در این روش از کاشت مو می‌توان به راحتی مدل و جهت خواب مو را تغییر داد.
    • در این شیوه درمانی کاشت مو، موهای جدید مانند بقیه موهای شخص، به طور طبیعی رشد و ریزش خواهند داشت.
    • متقاضی کاشت مو، در این روش می‌تواند موهای خود را درست مانند موهای طبیعی بشوید و شانه بزند.
    • در این مدل از کاشت مو، نازکی و رنگدانه‌های مو، موجود در بانک مو حائز اهمیت نیستند؛ زیرا در این روش می‌توان با اعمال تغییرات در قطر مو به نتیجه مطلوب بیمار رسید.
    • از دیگر مزایای این روش از کاشت مو می‌توان به غیرتهاجمی، بدون درد و خونریزی بودن آن اشاره کرد. زیرا این شیوه درمان کاملا سرپایی بوده و به راحتی با بی‌حسی موضعی در کلینیک پزشک فوق تخصص پوست و زیبایی شما قابل اجرا است.
    • اندک بودن حجم فولیکول‌های برداشته شده از مو باعث شده است این امر نه تنها به صرف زمان کمتری برای بیرون آوردن مو نیاز باشد بلکه بیمار دوران نقاهت بسیار اندکی را تجربه کند.
    • به سبب اینکه در این روش فولیکول‌های مو تقویت می‌شوند، کیفیت و میزان رشد موها افزایش می‌یابد؛ به بیان ساده‌تر، عناصر و مواد مغذی به این سلول‌ها که نقش سلول‌های بنیادی را ایفا می‌کنند، داده می‌شود تا آنها رشد بهتر و سریع‌تری داشته باشند.

    کاشت مو به روش FCI، در یک جلسه یا در صورت نیاز در تعداد جلسات بسیار اندک انجام می‌گردد و بیمار تقریباً بلافاصله پس از اتمام آن، می‌تواند به راحتی به برنامه عادی خود بازگردد و فعالیت‌های روزمره خویش را آغاز ‌کند.

    آیا در هر سنی می‌توان اقدام به پیوند مو به روش FCI کرد؟

    به طور کل هیچ محدودیتی برای انجام جراحی‌های زیبایی وجود ندارد. با این وجود اگر می‌خواهید نتیجه پیوند مو دائمی باشد و مشکلی در این راستا به وجود نیاید، بهترین زمان برای کاشت مو سنی است که چرخه ‌ریزش مو به پایان رسیده است. این چرخه عموما از بین سنین 25 الی 30 سال به پیک خود می‌رسد و پس از آن کاهش یافته و به مرور متوقف می‌شود. بنابراین بهترین زمان برای کاشت مو پس از 30 سالگی است.

    یکی دیگر از روش های کاشت مو کاشت مو به روش سلول های بنیادی است.این مقاله را از دست ندهید.

    معایب کاشت مو به روش FCI

    این روش که از طریق کاشت فولیکول‌های موی تکثیرشده در آزمایشگاه انجام می‌گیرد، معایبی را نیز به همراه دارد که به شرح ذیل است:
    هزینه کاشت مو به روش FCI که یکی از انواع روش های کاشت موی سر محسوب می‌شود، نسبت به سایر روش‌های کاشت مو بیشتر است، به همین علت بسیاری از افراد قادر به استفاده از این روش نیستند.
    در این روش کاشت مو، به علت منحصر بودن سیستم بافتی هر فرد، نمی‌توان برای رفع طاسی فرد مورد نظر از بانک موی فرد دیگری استفاده کرد.
    امکان اندک بودن کیفیت موهای کاشته شده وجود دارد.
    احتمال دارد تراکم موهای کاشته شده به صورت یکدست نباشد.

    چه افرادی کاندیدای مناسبی برای کاشتن مو به روش دائمی FCI هستند؟

    افرادی که در پشت سر خود از بانک موی مناسبی برخوردار نیستند و روش‌های دیگر کاشت مو برای آنها کارساز نبوده است، می‌توانند کاندیدای مناسبی برای کاشت مو به روش FCI باشند.

    اقدامات احتیاطی لازم برای انجام  روش FCI

    • قبل از هرچیز برای گرفتن نتیجه مطلوب‌تر لازم است تمامی اقداماتی که توسط پزشک بهشما تذکر داده می‌شود رعایت کنید این اقدامات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
    • بیمار باید برای جلوگیری از عفونت جوانب احتیاط را رعایت کند و از برخورد جسم و یا دست آلوده به محل کاشت جدا خودداری کند.
      باند توصیه شده توسط پزشک معالج خویش را تا دو روز بپوشد.
      • درد کمی پس از کاشت وجود خواهد داشت که بیمار باید حداقل تا دو روز درد ناشی از عمل جراحی را به وسیله آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضدالتهابی تجویزشده توسط پزشک کنترل کند.
      • بیمار نباید بلافاصله پس از اتمام کاشت مو استحمام کند.
      • او نباید موادی چون ژل و یا شامپو به سر خود بزند.
      • اعمال تغییرات و اصلاح مو توسط قیچی یا ماشین مو و غیره را برای یک ماه فراموش کنید.
      • در معرض مستقیم تابش خورشید قرار نگیر زیرا پوست سر در ناحیه کاشت کمی حساس شده و نور آفتاب به آن راحتتر آسیب می‌رساند.
      • از کلاه گذاشتن بر روی سر خود خودداری کند این امر موجب می‌شود محل پیوند دچار عفونت شود.
      • پزشک ممکن است برای حفظ و سلامتی موهای کاشته‌شده، به بیمار شامپو و محصولات مراقبت از مو را توصیه کند که بیمار وظیفه دارد استفاده از آنها را جدی بگیرد.
    • در صورت بروز هرگونه مشکل حتما به مطب پزشک خود مراجعه کنید.

    هزینه کاشت مو به روش FCI

    برخی از عوامل مانند محل انجام کاشت مو، تجربه و مهارت پزشک و پیگیری‌های پس از آن می‌تواند در هزینه تأثیر گذار باشد؛ اما در حالت کلی، هزینه هر پیوند می‌تواند متداول‌ترین روش برای محاسبه هزینه کاشت مو به شمار بیاید البته در این روش هزینه آزمایشگاه نیز به مابقی هزینه‌ها افزوده می‌شود.
    اگرچه این روش ممکن است در مقایسه با روش‌های دیگر کاشت مو هزینه بالاتری داشته باشد، اما شاید به علت نتیجه مثبت آن و مزایایی که دارد، بتوان از هزینه ها چشم‌‍پوشی کرد.

    آیا بیمه هزینه ای برای کاشت مو در نظر می‌گیرد؟

    به طور کلی اگر هر بهبودی در فرد، جنبه درمانی داشته باشد اکثر شرکت‌های بیمه هزینه آن را پرداخت خواهند کرد. اما عموما جراحی‌های زیبایی پوست و مو جنبه زیباسازی در فرد را دارد. همین موضوع موجب می‌شود که شرکت‌های بیمه از پرداخت آن امتناع کنند. با این وجود بهتر‌ است قبل از انجام هرگونه جراحی زیبایی با مسئول بیمه خود مشورت کنید.[/vc_column_text]

    جمع بندی

    در این مقاله به طور کامل در رابطه با کاشت مو به روش FCI صحبت شد. همچنین مزایا و معایب و نحوه انجام این روش به طور کامل بیان شد. کاشت مو به روش FCI یکی از روش‌های کاملاً جدید است که هنوز در مرحلۀ آزمایشگاهی قرار دارد و وارد مرحله انسانی نشده است.‌ این روش کاشت مو با اهداف مختلفی شکل گرفته است.

    هدف اصلی در این روش، ایجاد فولیکول‌های تقویت شده و قابل تکثیر است. موهایی که به این روش کاشته می‌شوند رشد سریع‌تری دارند و احتمال از بین رفتن آنها کمتر است.

    فرآیند کاشت مو به روش FCI به این شکل است که ابتدا فولیکول‌های مو از سر خارج می‌شوند. سپس تقویت شده و بعد از رشد و تقویت، به سر پیوند زده می‌شوند.

    پژوهش‌های متنوعی بر روی این روش انجام شده است و به علت استفاده از تجهیزات کاملاً نوین و روش پیشرفته، پیش‌بینی می‌شود که بعد از ورود به مرحله انسانی به سرعت مورد استقبال قرار بگیرد. در عین حال هزینه بالایی نیز برای این روش وجود خواهد داشت. این روش می‌تواند موهایی با تراکم بالا و به شکل کاملاً طبیعی برای شما ایجاد کند. البته بعد از ورود به مرحله انسانی باید مهارت و تجربه پزشکان را نیز در نظر گرفت.

    [/vc_column][/vc_row]
    نوشتهٔ پیشین
    لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش و زخم
    نوشتهٔ بعدی
    مواردی که باید درباره کاشت ابرو با مو طبیعی بدانید!

    14 دیدگاه. ترک جدید

    • با سلام بهترین سن برای کاشت مو به روش fci چه زمانی است؟

      پاسخ
      • با سلام
        بهترین سن برای کاشت مو معمولا 30 تا 40 سال است ولی این سن در افراد مختلف ممکن است اندکی متفاوت باشد. روش FCI هنوز کاربردی نشده.

        پاسخ
    • سلام کاشت مو به روش fci در حال حاضر در کلینیک دکتر نجف بیگی انجام میشه؟

      پاسخ
      • با سلام
        تمامی روش های به روز کاشت مو در این کلینیک انجام می شود. ولی روش FCI هنوز در ایران رایج نشده.

        پاسخ
    • باسلام روش fci چقدر هزینه دارد ایا ریزش ندارد

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        آبان 5, 1399 1:57 ب.ظ

        با سلام
        درحال حاضر این روش قابل انجام نمی باشد.برای راهنمایی در مورد این روش و اطلاع از هزینه ها با شماره ۰۹۱۲۰۱۲۴۶۷۷ تماس بگیرید.

        پاسخ
    • ممنون از شما آقای دکتر مطلب کامل و مفیدی بود

      پاسخ
    • آیا به روش fci میتوان ریزش مو که در دختران جوان بوجود آمده را ترمیم کرد ، با توجه به اینکه این روش در ایران انجام نمیشه در کدام کشور میتوان به این تکنولوژی دست یافت

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        بهمن 4, 1399 4:03 ب.ظ

        با سلام
        دوست عزیز، این روش هنوز در فاز مطالعاتی است و هنوز به مرحله اجرا نرسیده.

        پاسخ
    • سلام وقت بخیر در حال حاضر کاشت با استفاده از سلول های بنیادی انجام‌پذیر هست یا هنوز نه

      پاسخ
    • هزینه کاشت مو به روش fci چقدر است ؟

      پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات