×

    مزوتراپی مو چیست و چه تاثیری در درمان ریزش مو دارد؟

    1. خانه
    2. دسته کاشت مو
    3. مزوتراپی مو چیست و چه تاثیری در درمان ریزش مو دارد؟
    درمان ریزش مو با مزوتراپی
    [vc_single_image image=”6630″ img_size=”full” alignment=”center” css=”.vc_custom_1591448389023{margin-top: 25px !important;}”]

    درمان ریزش مو با مزوتراپی ارائه یک تکنیک یا راه‌حلی پزشکی برای یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بیشتر مردم امروز، قریب به اتفاق با آن مقابله می‌کنند. درست است از دست دادن بیست و پنج تا پنجاه رشته مو در یک روز امری طبیعی است؛ اما در برخی مواقع ریزش مو به گونه‌ای سریع و زیاد اتفاق می‌افتد که باعث نگرانی فرد می‌گردد. در این شرایط، مزوتراپی موی سر علاوه بر اینکه می‌تواند از این عارضه جلوگیری کند، با بهبود کیفیت مو، تأمین مواد مغذی برای مو و کاهش سرعت کوچک شدن فولیکول‌های آن، باعث تحریک رشد موهای سر می‌گردد.

    مزوتراپی یک درمان بدون خطر و موثر در کاهش سرعت و میزان ریزش مو است که باید پیش از ریزش کامل مو و ایجاد طاسی، انجام شود. به بیان بهتر درست وقتی که متوجه شدید ریزش موی شما به دلایل غیر ژنتیکی در حال اتفاق افتادن است، باید با کمک مزوتراپی جلوی آن را بگیرید تا در آینده نیاز به کاشت مو نداشته باشید.

    با این وجود مزوتراپی نیز محدودیت‌ها و عوارض خودش را دارد و باید قبل از انجام درمان، به این نکات آگاه باشید. در این مقاله به طور کامل درمان ریزش مو با مزوتراپی معرفی و بررسی شده است.

    برای اطلاع درباره‌ی دیگر روش های درمان ریزش مو ، مقاله‌ی درمان ریزش مو با PRP را مطالعه فرمایید.

    تاریخچه مزوتراپی و نقش آن در درمان ریزش مو

    روش مزوتراپی (تکنیک احیاکننده پویای مو) برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ توسط دکتر میشل پیستور ابداع گردید و آزمایش‌های علمی و پزشکی مربوط به آن تا سال ۱۹۷۶ ادامه یافت. او که این روش پزشکی را در فرانسه گسترش داده بود، بعدها در ایالات متحده نیز رواج داد.

    دکتر میشل پیستور از این روش به عنوان یک روش تسکین دهنده درد برای درمان روماتولوژی، بیماری‌های عفونی و عروقی و در زمینه ورزش و آسیب شناسی استفاده می‌کرد. اما امروزه کاربردهای آرایشی آن به ویژه برای از بین بردن چربی، سلولیت و درمان ریزش مو، توجه جهانی را به خود جلب کرده است. در واقع این روش به افزایش کیفیت فرایندهای طبیعی زیر پوست کمک می‌کند و پیری یا ضعف موجود در بافت‌های پوست را از بین می‌برد.

    به همین دلیل اگر ریزش مو و غیر فعال شدن فولیکول‌های سازنده مو به دلیل مشکلاتی در بافت مو، عدم خونرسانی یا تغذیه مناسب و مواردی از این دست باشد، با کمک مزوتراپی می‌توان به ترمیم بافت پوست و لایه‌های درم و اپی درم پرداخت تا جلوی ریزش مو گرفته شود.

    [vc_single_image image=”6632″ img_size=”full” alignment=”center” css=”.vc_custom_1591448449062{margin-top: 25px !important;}”]

    دو روش اصلی در فرایند مزوتراپی موی سر

    درمان ریزش مو با مزوتراپی به دو روش انجام می‌شود که به شرح زیر است:

    در شیمی درمانی مزوتراپی، یک سری مواد به لایه مزودرم پوست تزریق می‌شود که در تحریک رشد طبیعی مو از طریق بهبود گردش خون، خنثی کردن DHT (عدم تعادل هورمون اطراف فولیکول‌های مو)، کاهش التهاب موضعی و تحریک تولید کلاژن برای جلوگیری از ریزش مو، موثر است. این مواد تزریقی مخصوص در شیمی درمانی مزوتراپی، بدین شرح هستند:

    • بولفومدیل
    • مینوکسیدیل
    • فیناستراید
    • دوتاستراید
    • بیوتین
    • ویتامین ها
    • سیلیسیوم آلی

    در مزوتراپی مکانیکی، متخصص زیبایی با ایجاد سوراخ‌های سطحی را در ناحیه آسیب دیده، باعث رشد مو و تولید کلاژن و الاستین می‌شود. ضمن اینکه با این روش می‌تواند به فراهم‌سازی محیط طبیعی و شکل‌گیری بافت‌های جدید در موهای بیمار کمک ‌کند. در واقع به صورت طبیعی پوست سر تحریک می‌شود تا خودش را ترمیم کند. در حالی که در روش شیمیایی، با تزریق مواد خارجی، به پوست سر کمک می‌شود تا خودش را ترمیم نماید.

    [vc_single_image image=”6634″ img_size=”full” alignment=”center” css=”.vc_custom_1591448469142{margin-top: 25px !important;}”]

    نکات مثبت روش مزوتراپی موی سر

    اولین نکته مثبت در فرایند درمان ریزش مو با مزوتراپی این است که هیچ گونه آسیبی به کلاژن موجود وارد نمی‌شود. یعنی نه تنها ساختار پروتئینی بافت پوست از بین نمی‌رود، بلکه به بازسازی آن کمک خواهد شد.

    نکته مثبت بعدی که در این روش درمانی وجود دارد، بالا بودن شانس موفقیت در مزوتراپی است. جالب است بدانید درصد موفقیت‌آمیز بودن این روش در بین بیماران آلوپسی، از نظر متخصصان مو، بازه‌ای بین ۹۰ تا ۹۲ درصد می‌باشد. زیرا باعث می‌شود فولیکول مو سریع‌تر رشد کند و در طولانی مدت به دلیل گردش خون به صورت فعال، زنده بماند.

    آشنایی با جزئیات روند درمان ریزش مو با مزوتراپی

    همانطور که ذکر شد، مزوتراپی موی سر روش درمانی نسبتاً بدون درد و بدون عوارض ماندگار یا شدید است که با نام‌های مزوپلاستی (Mesoplasty) و یا مزوهیر (Mesohair) نیز شهرت دارد. متخصصان در این تکنیک به وسیله سوزن‌‌های بسیار ریزی، داروهایی را با فرمول‌های مختلف، در عمق یک سانتی‌متری از پوست سر تزریق می‌کنند. این داروها به صورت مستقیم به لایه اپیدرمی پوست تزریق می‌شوند. این لایه، مزودرم را تحریک کرده و رشد رشته‌های جدید و سالم مو را ترغیب می‌کند و به دنبال آن، باعث تولید موهای جدید در فولیکول‌ها می‌شود.

    در صورت نیاز، این سوزن‌ مخصوص به یک ابزار مکانیکی متصل می‌شود تا بسیاری از این تزریق‌ها در یک ردیف انجام گیرند. آنها بسته به شرایط درمانی بیمار در عمق‌های مختلف، از یک تا چهار میلی‌متر اعمال می‌شوند. به این شکل می‌توان تمام سطح پوست را پوشش داد. همچنین درمان فیزیکی و شیمیایی را با هم انجام داد.

    به سبب اینکه عدم تحریک فولیکول‌های مو منجر به ریزش مو می‌شود، این تزریقات درمانی می‌توانند با به حداکثر رساندن جذب حداقل مواد مغذی توسط فولیکول‌های مو، باعث فعال شدن فولیکول‌های خفته یا نیمه خفته مو می‌شوند.

    برای جلوگیری از ریزش موهای خود بعد از کاشت مقاله ریزش مو بعد از کاشت را از دست ندهید.

    [vc_single_image image=”6631″ img_size=”full” alignment=”center” css=”.vc_custom_1591448417810{margin-top: 25px !important;}”]

    مواد تزریقی مزوتراپی برای چه کسانی خطرناک است؟

    • افرادی که از مشکلات قلبی، دیابتی، کبدی و کلیوی رنج می‌برند
    • اشخاصی که عارضه ضد انعقاد خون دارند یا هموفیلی هستند
    • یا خانم‌هایی که باردار یا شیره هستند
    • افرادی که این مواد برای آنها حساسیت ایجاد می‌کند
    • افرادی که از نارحتی، عفونت یا التهابات پوستی رنج می‌برند

    نکات قابل توجه در این روش این است که اولاً عناصر اصلی مورد استفاده در تزریقات مزوتراپی، توسط شواهد علمی پشتیبانی می‌شود. ثانیاً مقادیر مورد استفاده از این مواد در این تزریقات، به عملکرد و تجربه پزشک بستگی دارد.

    کاندیدای مناسب مزوتراپی چه افرادی هستند؟

    اگر دچار ریزش مو شده باشید، قطعا از احساسات ناخوشایند ناشی از کاهش حجم و زیبایی موها مطلع هستید. همه افراد در چنین شرایطی سعی می‌کنند تا راهکار مناسبی برای بهبود شرایط موها کشف کنند.

    مزوتراپی مو، به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های تقویت مو شناخته می‌شود. زمانی که تنگنای کاهش حجم موها کلافگی ذهنی ما را بیشتر می‌کند، تصمیم گیری برای انتخاب روش مناسب درمان ریزش مو، سخت می‌شود. معمولا در این زمان نمی‌توان تشخیص داد که آیا مزوتراپی درمان مناسبی برای ما هست یا خیر؟ آیا بهترین سن مزوتراپی در محدوده سنی ما قرار دارد یا خیر؟ آیا می‌توان تاثیر خوبی از مزوتراپی دریافت کرد؟ این سوالات به همراه صدها سوال دیگر در ذهن ما نقش می‌بندد و نگرانی‌های زیادی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل، لازم است تا کاندیدای مناسب مزوتراپی مو را بشناسید و براساس شرایطتان، کشف کنید که آیا کاندید خوبی برای این کار هستید یا خیر.

    1. اگر شما نیز دارای موهای نازک و کرکی هستید و همین موضوع موجب شده تا حجم موهای‌تان بسیار کم به نظر برسد، می‌توانید کاندید خوبی برای مزوتراپی مو باشید. این روش، موهای شما را تقویت کرده و تار موهای آن را ضخیم می‌کند.
    2. اگر دچار ریزش مو شدید هستید، صرفنظر از درمان علت اصلی بروز ریزش مو، می‌توانید برای بهبود شرایط موها از مزوتراپی مو کمک بگیرید. در واقع، این روش می‌تواند موهای ازدست رفته را باز گرداند و ریسک ازبین رفتن موهای فعلی‌تان را کاهش دهد. پس طبیعی است که نیاز به انجام آن برای هر سن و سالی احساس شود.
    3. اگر دچار ریزش مو در نواحی خاصی شده‌اید، تقریبا کاندید خوبی برای مزوتراپی مو هستید؛ چرا که این روش با رساندن مواد مغذی لازم به موها، رشد آن‌ها را افزایش می‌دهد و موهای ریخته‌شده را تحریک به رشد می‌کند.
    4. اگر مایل هستید موهای‌تان را تقویت کنید و رشد آن را افزایش دهید، باز هم می‌توانید کاندید خوبی برای مزوتراپی مو باشید؛ چرا که این روش می‌تواند موهای سالم، قوی و زیبایی برای‌تان ایجاد کند.
    5. اگر به بیماری‌هایی مثل دیابت، هموفیلی، ایدز، سفلیس مبتلا نیستید و علاقمند به تقویت موهای خود هستید، مزوتراپی پیشنهاد مناسبی است.

    بهترین سن مزوتراپی چه سنی است؟

    مزوتراپی در برخی سنین می‌تواند نتیجه فوق‌العاده‌ای داشته باشد. بهترین سن مزوتراپی در خانم‌ها و آقایان، فاصله سنی بین 20 الی 35 سال است. هرچند پزشک متخصص می‌تواند با بررسی شرایط هر فرد، مناسب‌ترین سن برای مزوتراپی را تغییر دهد. مثلا در برخی افراد بهترین سن مزوتراپی می‌تواند تا 40 سال نیز، افزایش پیدا کند. پس سعی کنید در این زمینه از پزشک متخصص‌تان مشاوره بگیرید.

    مزایای مزوتراپی موی سر

    در حقیقت، روش درمان ریزش مو با مزوتراپی براساس این واقعیت شکل گرفته است که بیشتر مشکلات ریزش مو به دلایل مختلفی مانند عدم تعادل هورمون در اطراف فولیکول‌های مو، کمبود مواد مغذی مناسب برای سلامتی مو و کاهش گردش خون در پوست سر ایجاد می‌شود. بنابر این، مزوتراپی موی سر با تاثیر روی اپیدرم یا همان بافت پوستی، سیستم ایمنی و عصبی، اصلاح گردش خون ضعیف و رفع التهاب که باعث آسیب به پوست می‌شود، عمل می‌کند. به این ترتیب مزوتراپی قادر است موجب درمان ریزش مو در فرد گردد. این روش، علاوه بر کاهش یا توقف ریزش مو، در موارد زیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد:

    • نابودی چربی‌های مناطقی چون معده، ران، باسن، پاها و بازوها
    • سفت شدن پوست شل و افتاده و کمک به جوانسازی پوست
    • کاتورینگ بدن و محو چین و چروک‌ها
    • کاهش سلولیت
    • برطرف کردن آلوپسی

    روش درمان ریزش مو با مزوتراپی که هم خانم‌ها، هم آقایان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، قادر است در بهبود اشکال خاصی از آلوپسی (طاسی) نیز موثر باشد. درست است که شواهد علمی بسیار کمی وجود دارد تا نشان دهد این روش می‌تواند ریزش مو را از بین ببرد اما این جمله بدین معنا نیست که در روند بهبودی آن بی‌تاثیر است.

    در واقع مزوتراپی موی سر یک روش موثر در کنترل ریزش موی سر است که در بسیاری از افراد نتایج موثری داشته است. به این ترتیب می‌تواند در نهایت میزان کاشت مو را کاهش دهد و تراکم موهای طبیعی را بالاتر نگاه دارد.

    حتی در برخی افراد، آنها را از کاشت مو بی‌نیاز کرده است چرا که داشتن موهای کمپشت را به انجام عمل جراحی کاشت مو ترجیح داده‌اند.

    اشکال مختلف آلوپسی یا ریزش مو و طاسی منطقه‌ای

    تلوژن افلوویوم

    آلوپسی آندروژنتیک

    آلوپسی آراتا

    آلوپسی استرس

    شایع‌ترین شکل ریزش مو یا آلوپسی

    آلوپسی آندروژنتیک شایع‌ترین شکل ریزش مو است که الگوی مردانه دارد و برای هر دو جنس (زن و مرد) طاسی وابسته به هورمون مردانه را به ارمغان می‌آورد. در چنین مواردی مزوتراپی نمی‌تواند به طور کامل جلوی ریزش را بگیرد اما می‌تواند سرعت و میزان آن را کم کند.

    عوارض و خطرات روش درمان ریزش مو با مزوتراپی

    از آنجا که مزوتراپی یک روش درمانی زیبایی بدون جراحی برای بازگرداندن حجم و درخشش مو است، معمولاً با عوارض جانبی شدیدی همراه نیست. به همین علت بسیاری از افراد بلافاصله پس از انجام آن، قادرند به فعالیت‌های روزمره و عادی خود بازگردند. اما در عین حال شاید برخی از بیماران به دلیل تورم و درد در محل تزریق به یک روز استراحت نیاز داشته باشند.

    از سوی دیگر، باید به این نکته توجه داشت که اگر روش درمان ریزش مو با مزوتراپی نزد فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی انجام شود، با مهارت و تجربه و توجه به نکات درمانی انجام خواهد شد. همین امر می‌تواند خطرات مزوتراپی را به حداقل برساند. اما در حالت کلی، همه این موارد با یک سری عوارض جانبی همراه است که موقتی می‌باشند و از بین خواهند رفت:

    • حالت تهوع
    • دردهایی چون سردرد
    • حساسیت پوستی
    • خارش
    • سرخ شدن پوست
    • کبودی
    • برآمدگی یا تورم در محل تزریق
    • ایجاد تکه‌های تیره رنگ در پوست
    • عفونت
    • ایجاد زخم
    • آبسه‌های پوست سر

    برای رفع این عوارض معمولا پزشک از اروهای جانبی مانند مسکن و آنتی بیوتیک کمک می‌گیرد. با این وجود باید به توصیه‌های درمانی و مراقبت‌های پوستی توجه کنید تا عوارض هرچه زودتر برطرف شوند.

    زمان درمان ریزش مو با مزوتراپی

    مدت زمان درمان به فرد بستگی دارد و این کارشناسان مزوتراپی هستند که در کلینیک، تعداد جلسات فرد را تعیین می‌کنند، اما به طور متوسط، شخص، یک بار در هفته به مدت حدود چهار ماه به درمان نیاز دارد؛ این درمان معمولاً هشت جلسه به طول می‌انجامد که هر هفته، یک بار و هر نوبت به مدت حداقل ده دقیقه و حداکثر نیم ساعت انجام می‌شود.

    درمان ریزش مو با مزوتراپی که روشی ارزان‌قیمت است و از نیاز شخص به جراحی کاشت مو و سایر گزینه‌های گران‌قیمت و دردناک جلوگیری می‌کند، صبوری فرد را احتیاج دارد؛ زیرا نتایج بعد از جلسه پنجم قابل مشاهده هستند. البته زمانی که بدن فرد به فرآیند درمان پاسخ دهد، مدت زمان و تعداد دفعات درمان کاهش می‌یابد.

    برخی از افراد در جلسه پنجم نتیجه را مشاهده خواهند کرد؛ اما برای بعضی دیگر، نتیجه پس از پایان تعداد جلسات بیشتری قابل مشاهده است، به همین علت بیمار نباید در بین مسیر، درمان را متوقف کند؛ زیرا در این صورت نتیجه مطلوب را دریافت نخواهد کرد.

    مراقبت‌های بیمار قبل از زمان اعمال درمان ریزش مو با مزوتراپی

    شخص قبل از زمان اعمال درمان باید با پزشک معالج خود یک مشاوره یا ملاقات حضوری داشته باشد تا پزشک از انتظارات شخص بیمار آگاه گردد. ممکن است برخی آزمایش‌ها و معاینات جانبی نیاز باشد تا دلیل اصلی ریزش مو مشخص شود.

    شخص بیمار به هیچ‌وجه نباید یک هفته قبل از درمان، از آسپرین و انواع داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی استفاده کند. زیرا این داروهای تسکین دهنده درد، می‌توانند خطر خونریزی و کبودی را در هنگام مزوتراپی افرایش دهند.

    مصرف الکل و سیگار یا قلیان نیز از دو هفته قبل از شروع درمان ضروری است. این موارد تا چند ماه بعد از شروع درمان نیز کاملا باید کنار گذاشته شوند.

    مراقبت پس از اعمال درمان ریزش مو با مزوتراپی

    بیمار باید برای رسیدن به بهترین و سریع‌ترین نتایج، رژیم غذایی سالم خود را حفظ کند و با پیروی از یک رژیم غذایی منظم، سموم بدن خویش را از بین ببرد. انجام فعالیت‌های ورزشی باید تحت کنترل باشد. کنترل عفونت سر با شست و شوی منظم و بر اساس اصول توصیه شده را حتما رعایت کنید. برای مثال از سشوار برای خشک کردن موها نباید استفاده نمایید. همچنین رفتن به استخر و سونا خطر عفونت پوست سر را افزایش خواهد داد.

    بهتر است از روش‌های دیگر درمانی بدون نظر پزشک استفاده نکنید و صبر داشته باشید تا به نتیجه نهایی مزوتراپی برسید. همچنین استراحت کافی، دوری از استرس، جلوگیری از خشکی پوست سر، مصرف آب زیاد، خودداری از قرار گیری در برابر نور مستقیم خورشید؛ همگی در بهبود نتایج درمان ریزش مو با مزوتراپی موثر هستند.

    هزینه مزوتراپی موی سر

    هزینه مزوتراپی به نوع درمان و تعداد جلسات بستگی دارد. تخصص پزشک، کیفیت مواد مورد استفاده، زمان هر جلسه و مواردی از این دست در متفاوت بودن هزینه‌های مزوتراپی در کلینیک‌های مختلف، موثر است. نکته‌ای که در باب این موضوع قابل توجه است، این است که معمولاً هزینه‌های آن توسط شرکت‌های بیمه تحت پوشش قرار نمی‌گیرد.

    جمع بندی

    درمان ریزش مو یکی از ملزوماتی است که باید پیش از فکر کردن به کاشت مو یا مزوتراپی مو، دنبال شود. زمانی که ریزش مو را درمان می‌کنید، نوبت به جایگزینی موهای ازدست رفته می‌شود. در این شرایط، استفاده از روش‌های نوین برای تقویت موها و رشد آن‌ها بهترین گزینه است.

    مزوتراپی با رساندن مواد مغذی، از کم‌‎‌هزینه‌ترین و پربازده‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید به وسیله آن موهایتان را تقویت کنید. ضخامت، تقویت ریشه و تحریک رشد موها از مزایای استفاده از مزوتراپی است. پیدا کردن مرکز تخصصی یا پزشک معتمد جهت مراجعه مزوتراپی، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که اصالت و کیفیت کوکتل تزریقی می‌تواند به طور مستقیم در نتیجه این کار اثر داشته باشد.

    اگر از ریزش موی خود رنج میبرید پیشنهاد میکنیم مقاله روش ها درمان ریزش مو را مطالعه کنید.

    نوشتهٔ پیشین
    کاشت ابرو به روش FUE – مراحل، مزایا، عوارض و هزینه
    نوشتهٔ بعدی
    همه چیز درباره برداشتن خال با لیزر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات