×

    درمان ریزش مو با روش پی آر پی PRP ؛کاربردها، توصیه ها

    1. خانه
    2. دسته کاشت مو
    3. درمان ریزش مو با روش پی آر پی PRP ؛کاربردها، توصیه ها
    روش پی ار پی برای درمان ریزش مو

    درمان ریزش مو با PRP یکی از راه‌‌حل‌های غیر جراحی برای درمان ریزش و کم پشتی مو است. ریزش مو می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد و شما را که به این عارضه مبتلا شده‌اید، با مشکلات جدی روبرو نماید.هنگامی که ریزش مو به دلایل محیطی یا آسیب به بافت پوست و فولیکول‌ها باشد، با تقویت آنها می‌توان جلوی ریزش مو را گرفت.

    موی زیبا و پرپشت یکی از شاخص‌های سنجش زیبایی است و داشتن موهای سالم به یکی از اهداف افرادی که در صدد بهبود ظاهر خود هستند، تبدیل شده است. در پی پاسخ به نیاز این افراد برای داشتن ظاهری جذاب‌تر روش‌های متعددی به منظور تحریک مو برای رشد مجدد به وجود آمده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    درمان ریزش مو با PRP  یکی از این روش‌هاست که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. با اینکه PRP یک روش نسبتأ جدید است؛ اما شواهدی علمی وجود دارد که نشان می‌دهد این روش می‌تواند رشد مو را تقویت کند.در این روش با تقویت فولیکول‌های مو و همچنین بافت اپیدرم و درم، به افزایش میزان رشد مو و کاهش ریزش کمک می‌شود.

    تقویت موی سر با پی آر پی یکی از روش‌های اثربخش و کم عارضه است که می‌تواند شما را در داشتن موهای پرپشت و در نهایت ظاهری چشمگیر یاری رساند. در این نوشتار، ما نحوه استفاده پزشکان از PRP برای درمان ریزش مو و آنچه محققان در مورد اثربخشی آن می‌گویند را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

    درمان ریزش مو با PRP چیست؟

    PRP یا پلاسما با پلاکت غنی، درمانی است که پزشکان برای سرعت بخشیدن به بهبود نواحی آسیب دیده بدن از آن استفاده می‌کنند. این روش در مواردی به رشد مو نیز کمک می‌کند. پزشکان زمانی درمان ریزش مو با PRP را در دستور کار قرار می‌دهند که تغییرات باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو شده باشد.

    برای درک نحوه عملکرد PRP مهم است که از نقشی که پلاکت‌ها در روند بهبودی بدن ایفا می‌کنند، آگاهی داشته باشیم. پلاکت‌ها به همراه گلبول‌های قرمز و سفید از اجزای خون هستند. هنگامی که یک فرد دچار بریدگی یا زخم می‌شود، پلاکت‌ها اولین پاسخ‌دهندگان بدن به این حادثه هستند که برای متوقف کردن خونریزی و انجام روند بهبودی وارد عمل می‌شوند.

    با توجه به این عملکرد محققان دریافتند كه اگر بتوانند پلاكت‌ها را استخراج كرده و آنها را به مناطق آسیب دیده بدن تزریق كنند، می‌توانند بهبودی را سرعت بخشند.

    همچنین برای درک بهتر شیوه تقویت موها با روش پی آر پی باید بدانید که موها چطور ساخته می‌شوند و چرا دچار ریزش می‌شوند.

    با این حال به طور کلی، درمان ریزش مو با PRP یا پلاسما با پلاکت غنی شده، به این صورت است که فرد متخصص نمونه خون را گرفته و آن را درون ماشینی به نام سانتریفیوژ قرار می‌دهد. این دستگاه با سرعت زیاد می‌چرخد​​ تا اجزای خون را از هم جدا کند. سپس فرد متخصص پلاکت‌ها را برای تزریق خارج می‌کند.

    حاوی طیف وسیعی از فاکتورهای رشد و پروتئین‌هایی است که باعث ترمیم بافت می‌شوند. از آنجا که برخی از انواع ریزش مو در نتیجه آسیب به فولیکول‌های مو است، محققان متوجه شدند که PRP می‌تواند با برگرداندن فرآیند آسیب و تضعیف فولیکول‌ها که به ریزش مو منجر می‌شود، به رشد دوباره مو کمک کند.

    امروزه روش PRP به یک تکنیک محبوب برای ترمیم رشد مو تبدیل شده است. پزشکان همچنین از PRP برای درمان آسیب دیدگی به تاندون‌ها، ماهیچه‌ها و رباط‌ها نیز استفاده می‌کنند.

    از دیگر روش های نوین برای درمان ریزش موی سر ، درمان ریزش مو با مزوتراپی است.

    دلیل ریزش مو چیست و درمان ریزش مو با PRP چطور جلوی آن را می‌گیرد؟

    موهای سر و بدن در ارگان‌های بسیار کوچکی به نام فولیکول تولید می‌شوند و رشد می‌کنند. فولیکول‌ها که ریشه مو را شامل می‌شود، مانند یک گلدان کوچک هستند که پیاز مو درون آن قرار دارد. از همین طریق، موها از رگ‌های خونی تغذیه می‌کنند و رشد می‌کنند.

    هر تار موی بدن یا سر شما به مدت 2 تا 7 سال زنده خواهد بود و به رشد خود ادامه می‌دهد. پس از پایان دوران رشد، فولیکول‌های مو وارد فاز استراحت می‌شوند و موها می‌ریزند. پس از چند ماه دوباره فولیکول‌ها به مرحله رشد مو برمی‌گردند و موهای تازه تولید می‌کنند. این چرخه چندساله از زمان تولد تا مرگ هر فرد، بارها و بارها تکرار می‌شود. در نتیجه موهای بدن مرتب می‌ریزد و رشد می‌کند.

    حال اگر فولیکول‌ها به دلایل ژنتیکی، تغذیه نامناسب، مشکلات پوستی و یا هر آسیب جسمی دیگری از مرحله استراحت خارج نشوند، دیگر موی جدیدی تولید نمی‌کنند؛ و یا در زمینه رشد مو بسیار ضعیف و کند عمل می‌کنند و چرخه ریزش و رشد موی شما به جای چند سال، در چند ماه طی می‌شود. یعنی قبل از اینکه به اندازه کافی بلند شوند، می‌ریزند. به همین دلیل موهای شما کم پشت می‌شود و یا دچار طاسی سر می‌شوید.

    در چنین مواردی درمان ریزش مو با PRP کمک می‌کند تا فولیکول‌های مو تقویت شوند. اگر ارتباط آنها و تارهای مو با رگ‌های خونی آسیب دیده، این مشکل برطرف شود و در نهایت فولیکول‌ها به مرحله آناژن خود، با قدرت بازگردند. به این ترتیب چرخه رشد مو به حالت طبیعی برمی‌گردد و تارهای موی سر شما رشد می‌کنند و بلند می‌شوند.

    آیا PRP روشی اثربخش برای درمان ریزش مو است؟

    پاسخ کوتاه برای این سؤال این است که هنوز از نظر علمی درمان ریزش مو با PRP یک روش قطعی حساب نمی‌شود؛ اما تحقیقات امیدوارکننده‌ای صورت گرفته که نتایج مثبتی را گزارش کرده است.

    یکی از این مطالعات بسیار معتبر که در راستای تقویت مو با پی آر پی بود، در سال ۲۰۱۴ بر روی ۱۱ نفر از افرادی که مبتلا به طاسی وابسته به هورمون مردانه شده بودند، صورت گرفت. در این تحقیق نشان داده شد که تزریق ۲ تا ۳ سانتیمتر مکعب PRP به پوست سر در فواصل هر دو هفته یک بار به مدت ۳ ماه می‌تواند تعداد فولیکول‌ها را در این نواحی از ۷۱ واحد به ۹۳ واحد افزایش دهد. تعداد افراد مورد مطالعه در این تحقیق برای رسیدن به نتیجه قطعی بسیار کم است اما نتایج نشان می‌دهد که PRP ممکن است بتواند به افزایش تعداد فولیکول‌های مو که به طور فعال منجر به رشد مجدد تارهای مو می‌شود، کمک کند.

    در سال ۲۰۱۹، تیمی از محققان، یک سری تحقیقات در رابطه با درمان ریزش مو با PRP انجام دادند. یافته‌های آنها در ژورنال زیبایی جراحی پلاستیک کشور آمریکا منتشر شد. این تحقیقات در نهایت منجر به انتشار ۱۱ مقاله علمی گردید که در مجموع ۲۶۲ شرکت‌کننده مبتلا به طاسی مربوط به هورمون مردانه را مورد مطالعه قرار داده بودند. طبق نتایج به دست آمده، تقویت موی سر با پی آر پی باعث کاهش ریزش مو و افزایش قطر و تراکم رشد مو می‌شود. با این وجود محققان خاطرنشان کرده‌اند که برای یک نتیجه قطعی به مطالعات با کیفیت و کمیت بیشتری نیاز است.

    در یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۹، دو گروه از افراد را که به مدت ۶ ماه از دو نوع شیوه درمانی مختلف استفاده می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. یک گروه ۲۰ نفری از ماینوکسیدیل و گروه دیگر ۲۰ نفر که درمان ریزش مو با PRP را پیش گرفته بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. سی نفر تا پایان این مطالعه محققین را همراهی کردند. نتایج به دست آمده نشان داد که درمان ریزش مو با PRP بسیار بهتر از ماینوکسیدیل عمل می‌کند. اما این مطالعه همچنین نشان داد که سطح پلاکت فرد متقاضی این درمان می‌تواند بر میزان نتیجه‌بخشی PRP اثر بگذارد. این به این معنی است که افرادی که سطح پلاکت خونشان پایین است، داوطلبان مناسبی برای تقویت مو با پی آر پی نیستند.

    روش انجام کار درمان ریزش مو با پی آر پی

    درمان ریزش مو با PRP با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. امکان دارد از محلول لیدوکائین یا بی حسی موضعی قبل از انجام تزریق برای بی حس کردن ناحیه مورد نظر استفاده شود. در شیوه‌ای دیگر برای کاهش درد، بی حس کننده موضعی با PRP مخلوط می‌شود. روند درمان ریزش مو با PRP به صورت مراحل کلی زیر انجام می‌شود.[/vc_column_text]

    1. یک متخصص در این حوزه مقداری خون از فرد متقاضی می‌گیرد. این خون معمولأ از بازوی افراد گرفته می‌شود. مقدار نمونه بستگی به محل تزریق و مقدار مورد نیاز PRP دارد. به عنوان مثال، مقدار خون گرفته شده برای تزریق به پوست سر برای یک فرد مورد مطالعه ۲۰ میلی لیتر یعنی کمی بیشتر از یک قاشق چایخوری خواهد بود.

    1. خون گرفته شده درون دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می‌شود. این دستگاه با چرخش سریع خود اجزای خون را از هم جدا می‌کند. از آنجایی که چگالی گلبول‌های خون با چگالی پلاسما و پلاکت‌ها متفاوت است، با چرخش سریع سانتریفیوژ، این بخش‌های مختلف خون از هم جدا می‌شوند. روند جداسازی حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. پس از این زمان، خون به سه قسمت پلاسمای با پلاکت کم، پلاسمای غنی از پلاکت و گلبول‌های قرمز خون تقسیم می‌شود.
    2. به منظور درمان ریزش مو با PRP پلاسمای غنی از پلاکت به داخل سرنگ کشیده شده و سپس در مناطقی از پوست سر که نیاز به رشد مو دارند، تزریق می‌شود. این روند معمولاً حدودا یک ساعت طول می‌کشد.

    تقویت موی سر با پی آر پی باعث رشد طبیعی مو و حفظ آن با افزایش خون‌رسانی به فولیکول مو و افزایش ضخامت ساقه مو می‌شود. گاهی اوقات این روش با سایر روش‌های ریزش مو یا داروها ترکیب می‌شود. از انجایی که در درمان ریزش مو با PRP، از پلاسمای خود فرد استفاده می‌شود، احتمال پس زدن درمان یا واکنش غیرطبیعی پوست و موها به تزریق پلاکت بسیار پایین خواهد بود.

    در واقع در این روش روند ضعیف خونرسانی و تغذیه فولیکول‌ها، با کمک تزریق مداوم و پیوسته، بهبود پیدا می‌کند. در نتیجه فولیکول‌ها می‌توانند ارتباط خود با رگ‌های خونی پوست را تقویت کنند تا به حالت عادی برگردند.

    اثرات جانبی پی آر پی موی سر چیست؟

    تقویت موی سر و درمان ریزش مو با PRP روشی غیر جراحی است که تهاجم کمی دارد. با این حال یک تکنیک کاملأ بدون عارضه نیست. از آنجا که درمان ریزش مو با PRP شامل تزریق خون خود فرد به پوست سر اوست، مراجعه‌کننده در معرض خطر ابتلا به یک بیماری واگیردار نخواهد بود. با این وجود، هر درمانی که از طریق تزریق صورت گیرد، همیشه خطر عوارض جانبی را به دنبال دارد. عوارض تقویت موهای سر با پی آر پی شامل موارد زیر می‌شود:

    • آسیب عروق خونی روی پوست سر
    • آسیب‌های عصبی
    • جای زخم در محل تزریق
    • احتمال عفونت محل تزریق

    متقاضیان درمان ریزش مو با PRP لازم است قبل از انجام درمان اگر دارو و یا مکمل، چه گیاهی و چه شیمیایی مصرف می‌کنند، به پزشک معالج خود اطلاع دهند. همچنین، اگر دارای شرایط زیر هستند، نیز باید کادر درمان خود را در جریان بگذارند:

    • اگر خونشان بیش از حد رقیق است
    • کسانی شدیدأ سیگاری هستند
    • سابقه سوء مصرف الکل یا مواد مخدر را دارند
    • دچار بیماری‌های قلبی و عروقی یا دیابت هستند
    • اگر داروهای خاصی مانند آسپرین یا دیگر داروهای ضد انعقاد خون و یا داروهای ضد حساسیت مصرف می‌کنند

    مبتلایان به بیماری‌های زیر نمی‌توانند درمان و تقویت موی سر با پی آر پی را انجام دهند:

    • عفونت حاد یا مزمن
    • سرطان
    • بیماری مزمن کبد
    • بیماری مزمن پوستی
    • اختلال متابولیک
    • سندرم اختلال عملکرد پلاکت
    • اختلال سیستماتیک
    • مشکلات تیروئید

    کاهش عوارض درمان ریزش مو با PRP

    یکی از مهمترین مواردی که موجب کاهش عوارض و افزایش کیفیت درمان پی آر پی می‌شود، مراجعه به یک مرکز درمانی معتبر است. رعایت اصول بهداشتی و استریل بودن وسایل در کنار انجام کار توسط متخصص یا جراح زیبایی، خطر عوارضی مانند عفونت، آسیب به بافت‌های عصبی یا رگ‌های پوست و مواردی از این دست را کاهش می‌دهد.

    جراح زیبایی یا فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی با کمک دانش و مهارت خود، عمل تزریق را به شکلی انجام خواهد داد که کمترین آسیب به بافت درم (پوست) شما وارد شود و احتمال موفقیت درمان افزایش پیدا کند.

    اگر دچار ریزش مو شده و یا کیفیت و ضخامت تار موی خود را از دست داده‌اید، می‌توانید با استفاده از درمان ریزش مو با PRP از موهای خود مراقبت کنید و در مواردی کیفیت سابق را به موهای خود بازگردانید. با این حال باید در نظر داشته باشید که با وجود اینکه PRP درمانی اثربخش است اما از نتایج درمان توقعات واقع‌بینانه‌ای داشته باشید.

    اگر فرد مناسب برای PRP باشید، می‌توانید با مشورت پزشک معالج خود و انجام این درمان و در صورت نیاز در ترکیب با روش‌های دیگر، موهایی شاداب و پرپشت داشته باشید. اما اگر میزان ریزش موی شما از حد مشخصی بیشتر شده باشد، دیگر با تقویت فولیکول‌ها نمی‌توانید موهای از دست رفته را برگردانید.

    در چنین مواردی، باید با کمک پیوند یا کاشت مو،اقدام به ترمیم مو در مناطق بدون موی سر خود کنید. تشخیص اینکه آیا شما مناسب برای درمان ریزش مو با PRP هستید و یا باید کاشت مو انجام دهید، توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی انجام خواهد شد و تنها از روی نشانه‌های ظاهری نمی‌توانید این موضوع را مشخص کنید. اگر از ریزش مو سکه ای خود رنج میبرید مقاله ریزش مو سکه ای را از دست ندهید.

    توصیه های قبل، حین و بعد از پی آر پی PRP

    قبل از انجام روش پی آر پی لازم است که نکات زیر را رعایت کنید:

    • ۳ روز قبل از انجام پی آر پی الکل مصرف نکنید.
    • در صورت امکان سیگار را ترک کرده یا کاهش دهید، زیرا سیگار زمان بهبودی را طولانی می‌کند.
    • قبل از انجام پی آر پی باید ۸ ساعت گرسنه باشید.
    • داروهای مصرفی خود را به پزشک اعلام کنید.

    در حین انجام روش نیاز به مراقبت خاصی از جانب شما نیست. لازم است بدانید درمان ریزش مو با PRP روش دردناکی نیست و نیازی به استرس نیست. به علاوه با داروهای بی‌حس کننده احساس شما از ورود سوزن به پوست به حداقل می‌رسد. بعد از پی آر پی توجه به نکات زیر ضروری است:

    • ایجاد قرمزی در سطح پوست پس از پی آر پی طبیعی است.
    • پس از انجام PRP، بیمار می‌تواند به خانه برود، نیازی به ماندن در بیمارستان نیست.
    • پس از انجام پی آر پی در ۳ ساعت اول نباید موهای خود را بشویید و تا ۶ ساعت اول از حالت دهنده مو استفاده نکنید.
    • در صورت وجود تورم در ناحیه کاربرد، می‌توانید ماساژ یخ انجام دهید.
    • به مدت ۷ روز از  داروهای رقیق کننده خون استفاده نکنید.
    • تا دو روز پس از انجام پی آر پی وارد سونا و اتاق بخار نشوید.
    • برای دوره نقاهت سریع، باید مراقب باشید که در ۳ روز اول سیگار و الکل مصرف نکنید.

    تکرار تزریقات PRP

    استفاده از پی آر پی به یکی از بهترین روش‌های کاربردی در پیشگیری و درمان ریزش مو تبدیل شده است که در مدت زمان کوتاهی فواید زیادی را به همراه دارد. اما باید توجه داشت که این روش زمانی جواب می‌دهد که چندین بار و با فواصل منظم انجام شود. درمان ریزش مو با PRP بین ۶ تا ۸ جلسه طول می‌کشد؛ اگرچه گاهی ممکن است پزشک ۴ یا ۵ جلسه را نیز کافی بداند. این روش که هر ۱۵روز یکبار انجام می‌شود، باید سالی یک بار تکرار شود تا بعد از اتمام جلسات نیز اثر خود را نشان دهد.

    جمع بندی

    موهای شما ممکن است به دلایل زیادی از جمله ژنتیک یا بیماری دچار کاهش تراکم یا ریزش شوند. در چنین شرایطی ممکن است پزشک استفاده از روش PRP را تجویز کند. این روش به معنای تزریق پلاکت‌های خونی خود فرد به زیر پوست سر است. این باعث تحریک رشد موهای شما خواهد شد. مشاهدات نشان داده شده است که این روش در بسیاری از افراد پاسخ مثبتی به همراه دارد. در این مقاله به طور مفصل به معرفی این روش و نحوه انجام آن پرداختیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید با ما تماس بگیرید.

    [vc_toggle title=”آیا روش PRP دردناک است؟”]خیر این روش صرفا شامل ورود سوزنی باریک به پوست شما است که درد آن هم با استفاده از بی حسی موضعی کنترل می‌شود.[/vc_toggle][vc_toggle title=”آیا این روش همیشه جواب می‌دهد؟”]این روش در واقع برای کسانی کاربرد دارد که فولیکول‌های موی آن‌ها ضعیف شده است اما کاملا از بین نرفته است. در چنین مواردی می‌تواند با تزریق پلاکت به تقویت موها و رشد مجدد کمک کرد. در صورتی که فولیکول‌ها مو کاملا تحریب شده باشد باید از روش‌های کاشت مو استفاده کرد.[/vc_toggle][vc_toggle title=”آیا جای زخم در درمان ریزش مو با PRP باقی می‌ماند؟”]جای زخم بسیار کوچک است و غالبا هیچ نشانی از آن باقی نخواهد ماند.[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row]
    نوشتهٔ پیشین
    بررسی مراحل کاشت مو به روش FUT | آشنایی با معایب و مزایا
    نوشتهٔ بعدی
    ترمیم و کاشت مو به روش اچ آر تی + مزایا و معایب ، هزینه تکنیک HRT

    3 دیدگاه. ترک جدید

    • با سلام وقت بخیر
      ممنون از مطالب مفیدتون

      پاسخ
    • با درود فراوان
      و تبریک نوروز
      بنده مدتهاست که از آلوپسیا رنج میبرم… گاهی موها درمیاد و گاهی ده سال بیشتر دچارشم
      اگر این روش افاقه می‌کنه بفرمایید؟

      پاسخ
      • با سلام
        دوست عزیز حتما باید از متخصص پوست تایید بگیرید برای تزریق زیرا ممکن است بیماری شما گسترش پیدا کند.

        پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات