×

    مدت ماندگاری ژل

    1. خانه
    2. تزریق ژل
    3. مدت ماندگاری ژل
    تزریق ژل به لب

    ماندگاری ژل در تزریق به صورت و دیگر نقاط بدن، چند عامل نقش دارد: نوع ژل و ترکیبات سازنده آن، محل تزریق ژل، شیوه و تکنیک تزریق، مهارت پزشک و در نهایت شیوه مراقبت از پوست و سبک زندگی هر فرد. همگی این عوامل باعث می‌شود که در یک فرد ژل تزریق شده بیش از یک سال باقی بماند اما در شخص دیگر پس از چند ماه نتایج آن از دست برود.

    پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام تزریق ژل، بهتر است این مقاله را بخوانید تا با دلیل ماندگاری ژل ها و شیوه افزایش طول عمر تزریق ژل آشنا شوید.  

    عوامل ماندگاری ژل

    تزریق ژل برای جوان سازی پوست و زیباسازی صورت است که هم در افراد جوان مورد توجه قرار گرفته است و هم کسانی که سن بالاتری دارند. از تزریق ژل برای فرم دهی به صورت و لب، زاویه سازی صورت و تغییر اندازه بخش‌های مختلف صورت مثل چانه، گونه و بینی، استفاده می‌شود.

    همچنین رفع افتادگی پوست، رفع چین و چروک و خطوط روی صورت مثل خط خنده، خط اخم و … و انجام برخی لیفت‌ها، با کمک تزریق ژل قابل انجام است. در این میان ماندگاری ژل یکی از دغدغه‌های اصلی همه است. باید توجه داشت که نسبت به بسیاری از روش‌های جراحی، تزریق ژل ماندگاری بسیار کمتری دارد؛ اما چون مشکلات و عوارض جراحی را ندارد، زودتر و راحت‌تر به نتیجه می‌رسد و البته هزینه بسیار کمتری را دارد.

    تزریق ژل به صورت کوتاه مدت چین و چروک‌های پوست را از بین می‌برد، پوست را پرتر می‌کند و خشکی پوست را کاهش می‌دهد. به طور کلی از چند ماه ماه تا چند سال، ماندگاری ژل زیر پوست برقرار خواهد بود. در این میان میزان تجربه و مهارت پزشک در تزریق، کیفیت و برند و نوع ژل تزریق شده، ناحیه مورد تزریق و همچنین مراقبت‌های پس از تزریق ژل، همگی در ماندگاری ژل موثر هستند.

    در این میان ماده سازنده هر ژل در میزان ماندگاری آن نقش دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین ترکیبات سازنده ژل‌ها را بررسی می‌کنیم. باید توجه داشته باشید که هر کدام از این ژل‌ها مزیت‌ها و عوارض مخصوص به خود را دارند و برای کاربردهای مختلفی ساخته شده‌اند. پس انتخاب این که کدام ژل برای شما مناسب‌تر است، با نظر پزشک انجام خواهد شد.   

    پی آر پی صورت؛ بهترین روش خلاصی از خطوط صورت بدون حراحی

    ماندگاری ژل با توجه به ترکیبات سازنده آن

    پلی متیل متاکریلات: با بافت‌های زنده کاملا سازگار می‌باشد و سال‌ها است که در ساخت انواع ایمپلنت‌های درمانی و تجهیزات پزشکی دیگر، به‌کار می‌رود. برند بلافیل یک ژل بر پایه کلاژن حاوی ذرات ریز و کروی شکل از پلی متیل متاکریلات است. ماندگاری ژل‌های ساخته شده از این ماده بسیار بالا است؛ برای مثال تزریق این ماده برای رفع چین و چروک‌های نازولابیا بیش از 5 سال دوام خواهد داشت.

    اسید پلی آل لاکتیک: از مواد زیست تخریب‌پذیر ساخته شده‌ است و در ساخت تجهیزات پزشکی نیز کاربرد دارد. این مواد در عمق بیشتری از پوست تزریق می‌شود و با تحریک پوست به کلاژن سازی موجب رفع چین و چروک خواهد شد. عمر اسید پلی آل لاکتیک درون بدن تنها چند روز است اما اثرات آن تا 2 سال باقی خواهد ماند.

    اسید هیالورانیک: یک ماده‌ی طبیعی که در پوست نیز وجود دارد. این ژل از فیلرهای مشهور و محبوب است. اسید هایلورانیک در برندهای ژوودرم، رستالین و بلترو بالانس وجود دارد. از اثرات بسیار خوب این ماده، آبرسانی به پوست در کنار رفع چین و چروک است. دوام آن بین 6 تا 18 ماه می‌باشد و پس از ان به‌طور طبیعی توسط بدن جذب خواهد شد.

    هیدروکسی لاپاتیت کلسیم: به طور طبیعی در در استخوان‌ها وجود دارد و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است. برند رادیز در ساخت ژل‌های خود از این ماده استفاده می‌کند. ذرات میکروسکوپی این مواد در ژل غلیظ شده، معلق هستند و پس از تزریق، فرایند کلاژن‌سازی را در پوست تحریک می‌کنند. ماندگاری ژل ساخته شده از هیدروکسی لاپاتیت کلسیم در زیر پوست حدود 12 ماه است.

    انواع برندها و ماندگاری تزریق ژل

    از زمانی روش تزریق ژل به عنوان یک روش کلینیکال موثر برای رفع چین و چروک معرفی شد، بسیاری از محققان با تولید انواع مختلف ژل‌های تزریقی به پزشکان کمک کردند تا با دستی باز این ژل‌ها را انتخاب کنند. هر کدام از این ژل‌ها دارای مزایا و میزان ماندگاری متفاوتی هستند. در ادامه شما را با چند ژل موثر و میزان ماندگاری آن‌ها آشنا می‌کنیم.

    ژل‌های رستیلن: توسط شرکت معتبر گالدرما تولید و عرضه می‌شود. حاوی اسید هیالورونیک است و فرایند آب‌رسانی به منافذ پوستی‌ و تحریک به کلاژن‌سازی را به خوبی انجام می‌دهد. نتایج تزریق آن فوری است. این ژل مدل‌های مختلفی دارد. برخی انواع ژل رستلین برای رفع چین و چروک سطحی و حجم‌دهی به لب‌ها کاربرد دارد و برخی برای چین‌های عمیق‌تر. ماندگاری این ژل‌ها نیز از 4 ماه تا یک سال متغیر است.

    ژل‌های ژوویدرم: این ژل‌ها نیز مانند برند رستیلن از اسید هیالورونیک ساخته شده است و انواع مختلفی دارد. ماندگاری ژل ژوویدرم معمولا بیشتر است و بین یک سال تا 2 سال باقی می‌ماند. همچنین با روش‌های ترمیمی و تکرار تزریق می‌توان ماندگاری آن را بسیار افزایش داد.  

    ژل رادیس: ماده طبیعی کلسیم هیدروکسی در ساخت این ژل به‌کار رفته‌ است. در نتیجه این ژل یکی از موثرترین روش‌های رفع چین و چروک‌های عمیق بخش‌های پایینی صورت، گردن و پوست دست است. بر خلاف ژل‌های رستیلن و ژوویدرم که نتایج آنها زود مشخص می‌شود، رسیدن به نتیجه مطلوب در ژل رادیس نیاز به زمان دارد. معمولا پس از مدتی به تدریج نتیجه تزریق این ژل نمایان می‌شود و سپس بین 18 تا 24 ماه ماندگاری دارد.

    ژل اسکالپترا: یک فیلر بسیار موثر و کاربردی برای از بین بردن خطوط اطراف دهان و چانه است. این ژل از ماده پلی ال لاکتیک ساخته شده و نتایج آن به تدریج آشکار خواهد شد. ماندگاری ژل اسکالپترا حدود 2 سال است و با تزریق تکمیلی، بیشتر خواهد شد.

    مزوژل چیست؟ برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود این مقاله را از دست ندهید.

    ماندگاری ژل بر اساس ناحیه تزریق شده در بدن

    چشم‌ها: معمولا در این ناحیه از ژل‌های برند رستالین استفاده می‌شود که حاوی اسید هیالورانیک است. ماندگاری ژل در این ناحیه معمولا یک سال خواهد بود. پوست ناحیه زیر چشم نازک است و از فیلرهای قوی‌تر نمی‌شود استفاده کرد.

    اطراف دهان: معمولا 6 ماه تا یک سال دوام خواهند داشت. البته بسته به مهارت پزشک و شیوه تزریق، این میزان ممکن است کمتر یا بیشتر شود. برای مثال اگر بخشی از اسید هیالورانیک درون رگ‌ها تزریق شود، خیلی زود جذب می‌شود. به همین دلیل دقت و مهارت پزشک بسیار مهم است.

    لب‌ها: معمولا برندهای رستالین و ژوودرم برای این ناحیه به کار برده می‌شوند که ژل‌های فرم‌پذیری هستند. با 3 بار تزریق این ژل‌ها، فرم دهی به لب تا یک سال ماندگاری دارد. دقت داشته باشید که به دلیل حرکت متناوب لب‌ها، ممکن است ژل‌های تزریق شده در نوبت اول کمی فشرده و سفت شوند. با تکرار تزریق، ماندگاری و نتایج تزریق لب بهبود خواهد یافت.

    چانه: معمولا برای زاویه سازی صورت، تغییر فرم و اندازه چانه و یا از بین بردن افتادگی و چین و چروک پوست از تزریق ژل استفاده می‌شود. می‌توان ترکیب مختلفی از انواع برندهای ژوودرم، رادیز و … را استفاده کرد. با تکرار تزریق می‌توان تا 2 سال ماندگاری ژل در چانه را حفظ کرد. 

    بینی و اطراف آن: در رینوپلاستی یا فرم‌دهی به بینی بدون انجام جراحی، ژل‌های اسید هیالورانیک مانند رستالین به کار برده می‌شود. پس از 6 ماه باید تزریق این ژل را تکرار کرد. در ماه 9 و 12 بعد از اولین تزریق نیز 2 بار دیگر جلسات تکرار تزریق باید انجام شود. به این ترتیب ماندگاری تزریق ژل به بینی به 2 سال خواهد رسید با این روش می‌توان به پوست بینی شکل داد و فرم بینی را عوض کرد.

    گونه‌ها: برندهای ژل ژوودرم وولوما و رادیز، فیلرهای غلیظی هستند که برای لیفت گونه و زاویه دادن به صورت، مورد استفاده قرار می‌گیرند. نتایج ژل رادیز اگر پس از 7 ماه تزریق دوباره تکرار شود، تا 15 ماه باقی خواهد ماند. ژل وولوما نیز معمولا 2 سال ماندگاری دارد. البته اگر بعد از یک سال تزریق آن تکرار شود، می‌توان مدت ماندگاری ژل را بیشتر کرد. 

    نقش پزشک در ماندگاری ژل

    همواره در کنار ویژگی‌های یک ژل و برند مورد مصرف، باید به دانش و مهارت پزشک نیز توجه داشت. چه در انتخاب بهترین ژل و فیلر، چه در تکنیک تزریق و فرم‌دهی، تخصص و مهارت پزشک نقش مهمی بازی می‌کند. حتی یک پزشک با دانش مناسب ممکن است به شما روش‌های جوان‌سازی بهتری نسبت به تزریق ژل به شما پیشنهاد کند که برای شما مناسب‌تر باشد. و یا پیشنهاد روش‌های درمانی مکمل نیز می‌تواند به ماندگاری بیشتر ژل و زیباتر شدن چهره شما کمک کند.

    اگر شماهم به دنبال پوستی جوان و شاداب هستید مقالات هیدرودرم ‌ابریژن بهترین روش برای جوانسازی پوست و جوانسازی پوست با هایفوتراپی را از دست ندهید.

    یک جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی، همان پزشکی است که دانش و مهارت کافی را برای انجام روش‌های زیبایی کسب کرده است. وی پس از 7 سال دوره پزشکی عمومی، یک دوره 4 ساله جراحی عمومی و پس از آن 4 تا 5 سال دوره فوق تخصصی جراحی پلاستیک را گذرانده است. به همین دلیل کاملا به تمامی روش‌های زیباسازی چهره، ویژگی‌های پوست و شیوه صحیح تزریق ژل تسلط دارد.

    پیشنهاد می‌شود برای انجام هر نوع عمل زیبایی، حتی در حد یک تزریق ساده به پزشک چیره دست و کلینیک درمانی معتبر مراجعه کنید تا هم ماندگاری ژل تزریق شده را افزایش دهید و هم سلامتی و زیبایی خود را به خطر نیندازید.  

    مراقبت‌های افزایش طول ماندگاری ژل

    برای افزایش ماندگاری ژل تزریق شده، باید یک سری مراقبت‌ها را انجام دهید. برای مثال نگهداری از پوست و جلوگیری از هر عامل آسیب‌رسان به آن، هم فرایند پیری را کند می‌کند و هم ماندگاری ژل را افزایش می‌دهد.  

    نگهداری از پوست

    حفظ رطوبت پوست و آبرسانی به آن دو کارکرد مهم دارد. نخست اینکه پوست شاداب و با طراوتی خواهید داشت و به فرایند ترمیم آن کمک خواهید کرد. دوم اینکه با این کار، جذب ژل‌ها توسط پوست و بدن را کاهش می‌دهید. هرچه پوست شما خشک‌تر باشد، ژل‌هایی مانند اسیدهای هیالورونیک خیلی سریع‌تر جذب می‌شوند و از بین می‌روند.

    محافظت در برابر نور خورشید: یکی از مهمترین عوامل محیطی آسیب‌رسان به پوست، نور خورشید و امواج فرابنفش موجود در آن است. نور خورشید یکی از عوامل پیری، لک شدن، خشک و چروک شدن و افتادگی پوست است. در واقع تمامی مواردی که سعی دارید با ژل برطرف کنید، با قرار گرفتن در برابر امواج فرابنفش (چه نور خورشید و چه دستگاه‌هایی مانند سولاریوم) تشدید می‌شود. پس تلاش کنید از پوست خود در برابر نور خورشید با کرم‌های ضدآفتاب، لباس و کلاه محافظت کنید.

    بهتر است در ساعات نزدیک ظهر فصل‌های گرم (10 صبح تا 4 عصر) از خانه خارج نشوید و یا حتما از کلاه و کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید. پرتوهای فرابنفش نه تنها موجب آسیب رساندن و تجزیه بافت پوست می‌شوند، بلکه ساختار بسیاری از ژل‌ها را نیز درهم می‌شکنند و ماندگاری ژل را کاهش می‌دهند.     

    تغذیه مناسب و دریافت مواد مورد نیاز پوست

    برای حفظ سلامت و شادابی پوست، کمک به آبرسانی و همچنین ترمیم پوست پس از تزریق ژل، باید تمامی ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز پوست را به آن برسانید؛ از جمله زینک (روی)، انواع آنتی اکسیدان‌ها و مواردی از این دست. همچنین از خوردن غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس، کنسروها، مواد قندی، نوشابه‌های گازدار و همچنین نمک پرهیز کنید. به جای آن از میوه و سبزیجات تازه، ماهی و میگو بیشتر مصرف نمایید.   

    استراحت کافی و دوری از استرس

    نداشتن خواب کافی، هیجانات منفی روزانه و استرس، یکی از عوامل آسیب رساندن به پوست است. این استرس‌ها در بلند مدت موجب غییرات هورمونی در خون می‌شود که نتیجه آن، تجزیه ژل‌ها توسط برخی هورمون‌ها و کاهش ماندگاری تزریق ژل است. سعی کنید با تغییر در سبک زندگی خود، هم به سلامت روحی و جسمی خود کمک کنید و هم ماندگاری ژل را افزایش دهید.

    ورزش بکنیم یا نکنیم؟

    توجه به سلامت بدنی، با انجام مرتب و منظم ورزش قابل دستیابی است. اثرات مثبت ان نیز در جسم و روح ما غیر قابل انکار است. با این حال افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن با تجزیه زودتر ژل‌ها در ارتباط است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا برای حفظ ماندگاری ژل، نباید ورزش کرد؟

    در پاسخ باید گفت که خیر؛ شما می‌توانید به ورزش خود بپردازید اما به چند نکته توجه داشته باشید:

    • از انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های سنگین خودداری کنید. در غیر این صورت، اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید، باید تزریق ژل خود را هر چند ماه یک بار زیر نظر پزشک خود تکرار کنید.
    • هنگام ورزش آب زیاد بنوشید. حفظ رطوبت پوست و آبرسانی را جدی بگیرید.

    تغذیه مناسب و خواب و استراحت کافی را همراه با ورزش داشته باشید تا پوست شما آسیب نبیند.

    نوشتهٔ پیشین
    هیدرودرم ‌ابریژن بهترین روش برای جوانسازی پوست
    نوشتهٔ بعدی
    همه چیز درباره لیزر CO2 فرکشنال

    4 دیدگاه. ترک جدید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات