همه چیز درباره برداشتن خال با لیزر

خال روی پوست بدن و نحوه رفع خالبا لیزر

برداشتن خال با لیزر روشی مدرن است که می‌تواند به دلایل مختلفی چون رسیدن به زیبایی ظاهری، کاهش ناراحتی و از بین بردن خال سرطانی انجام شود؛ مهم نیست که این کار به چه علتی انجام می‌شود، نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که انجام آن باید به سالم ترین روش صورت بگیرد، دقیقاً به همین علت است که باید تصمیم‌گیری در مورد سالم ترین روش برداشتن خال توسط پزشک انکودرماتولوژی براساس نتایج حاصل از معاینه کامل پوست انجام شود.

انواع مختلف خال و رفع خال با لیزر

آشنایی با خال‌ و برخی از انواع آن

خال‌ها ضایعاتی هستند که روی پوست رشد می‌کنند و بیشتر آنها در اوایل کودکی و طی بیست و پنج سال اول زندگی یک فرد، به رنگ پوست و رنگ‌هایی چون صورتی، قرمز، آبی، برنزه، قهوه ای و یا سیاه ظاهر می‌گردند؛ برخی از آنها نیز ممکن است دارای موهایی باشند که از روی آنها رشد کرده است؛ این ضایعات پوستی می‌توانند در هر نقطه‌ای از پوست، به تنهایی یا به صورت گروهی ظاهر شوند که با گذشت سال‌ها، یا به آرامی تغییر می‌کنند یا به هیچ وجه تغییر نمی‌کنند.

برخی از خال‌ها می‌توانند سرطانی شوند؛ اما اکثر آنها بی‌ضرر هستند، به همین علت است که شخص همیشه باید برای بررسی این ضایعات پوستی به جهت برداشته شدن، به پزشک متخصص مراجعه کند.

• خال گوشتی: خال‌های گوشتی، از شایع‌ترین خال‌ها هستند؛ شکل‌گیری آنها از سن دو سالگی شروع و به تدریج بزرگتر شده و بر تعداد آنها افزوده می‌شود اما در حدود سن بلوع از بین می‌روند.
  • خال ملانوسیتی مادرزادی (Congenital): خال‌هایی هستند که از بدو تولد وجود دارند که از هر صد نفر حدود یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ آنها می‌توانند دارای شکلی صاف، اندازه‌ای کوچک تا غول پیکر مانند سایز بزرگتر از بیست سانتی متر و رنگی متفاوت باشند؛ نکته‌ای که در مورد آنها باید دانست این است که بیشتر این خال‌ها خوش‌خیم هستند؛ اما کمی بیشتر از خال‌هایی که پس از تولد ظاهر می‌شوند، به ملانوما (سرطان) مبتلا می‌شوند؛ ضمناً پزشکان به بیماران پیشنهاد می‌کنند که برای از بین بردن خال‌های مادرزادی، روش جراحی را انتخاب کنند.
  • خال‌های اکتسابی (Acquired): خال‌های اکتسابی خال‌هایی هستند که پس از تولد، بعدها در زندگی ایجاد می‌شوند و رایج هستند؛ ضمن اینکه علت شکل‌گیری آنها آسیب آفتاب است؛ آنها اکثراً به رنگ قهوه‌ای هستند و با افزایش سن تیره‌تر می‌گردند، اما لزوماً به ملانوم (خال‌های سرطانی) تبدیل نمی‌شوند.
  • خال آتیپیک (Atypical): خال‌های غیر معمولی هستند که بر خلاف خال‌های مادرزادی و اکتسابی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.
  • خال دیسپلاستیک (Dysplastic): خال دیسپلاستیک، خال‌های غیرمعمولی هستند که با ظاهری کاملاً متفاوت از یک خال معمولی ظاهر می‌شوند؛ این عبارت بدین معناست که گاهی بزرگتر از یک خال معمولی به وجود می‌آیند که دارای مرز یا حاشیه نامنظمی هستند.

این نوع خال ممکن است یک علامت برای فردی باشد که در معرض ملانوما قرار دارد، به خصوص اگر در سابقه خانوادگیش ملانوما وجود داشته باشد.

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد شخص ممکن است تصمیم بگیرد که خال (مول) را به دلایل مختلف حذف کند؛ بعضی از خال‌ها به علت اندازه و یا موقعیت مکانی می‌توانند آزاردهنده باشند و برخی دیگر ممکن است به دلیل نگرانی از ملانوما، به دستور پزشک نیاز به برداشته شدن داشته باشند؛ علت اهمیتی ندارد، نکته مهم این است که این امر به سالم ترین روش برداشتن خال منجر شود.

دستگاه لیزر برای برداشتن خال گوشتی روی صورت یک خانم

آشنایی با روش برداشتن خال با لیزر

در گذشته لیزرها به دلیل اینکه از نظر فناوری، محدودیت‌هایی داشتند و قادر به نفوذ کافی در عمق پوست نبودند، نمی‌توانستند خال یا هر نوع ضایعه پوستی را به طور کامل از بین ببرند؛ اما امروزه متخصصان پوست از تکنیک‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌ و مختلفی جهت از بین بردن خال‌های بیماران یا متقاضیان استفاده می‌کنند و قادرند بدون برش و جراحی با نفوذ عمیق در پوست شخص، با قدرت کافی، خال را نابود کنند.

در واقع، روش برداشتن خال با لیزر برای مناطقی مناسب است که ممکن است انجام روش‌های دیگر برای آن مناطق دشوار باشد.

لیزر، نه تنها یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌های از بین بردن خال (صورت و بدن) تا به امروز بوده است، بلکه دارای مهم‌ترین مزیت یعنی روش غیرتهاجمی نیز می‌باشد؛ از آنجا که غیر تهاجمی بودن روش برداشتن خال با لیزر باعث می‌شود برش، خونریزی زیاد و سوزش پوست وجود نداشته باشد و خالبرداری بدون جراحی صورت بگیرد، خطر ابتلا به عفونت نیز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

غیرتهاجمی بودن این روش بدین معناست که عمل برداشتن خال با لیزر بدون هیچگونه مداخله وسایل جراحی مانند چاقو و فقط با امواج لیزر صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه قبل از عمل، یک داروی بیهوشی سطحی در ناحیه تزریق می‌گردد؛ به همین علت، متخصصان آن را یک روش نسبتاً بدون درد تلقی می‌کنند و بر این باورند که خطر ایجاد جای زخم در آن کمتر می‌شود؛ نظرسنجی از بیماران، این گفته متخصصان را نیز اثبات می‌کند؛ زیرا بسیاری از آنها ناراحت کننده‌ترین مرحله این روش را تنها تزریق بی‌حسی موضعی می‌دانند.

همانطور که اشاره شد، سالم‌ ترین روش برداشتن خال به وسیله امواج لیزر است و مدت زمان اینکار، بیشتر از سی دقیقه طول نمی‌کشد و بیمار پس از درمان تنها شاهد یک علامت قرمز رنگ کوچک در اطراف ناحیه‌ای که خال حذف شده است، خواهد بود؛ برداشتن خال با لیزر نیز مانند تمام جراحی‌های دیگر، جای زخم به جای می‌گذارد و ممکن است گاهی با خارش و یا درد خفیفی همراه باشد که این زخم کوچک حاصل برداشتن خال با لیزر پس از ده الی چهارده روز از بین می‌رود و یک علامت صورتی رنگ را از خود به جای می‌گذارد که آن نیز معمولاً با گذشت زمان محو خواهد شد.

برداشتن خال با لیزر، حال به هر علتی، منجر به زخم خواهد شد که جای آن بسته به فاکتورهایی چون سن شخص، نوع جراحی و محل خال یا ضایعه پوستی متفاوت خواهد بود.

لیزر برای از بین بردن خال روی صورت

استفاده از لیزرهای CO2 برای برداشتن خال

روشی که در آن از لیزرهای CO2 Ablative استفاده می‌کنند، یک روش درمانی جایگزین و البته بی‌خطر برای از بین بردن خال و سایر ضایعات پوستی است؛ این روش به مدت بیست تا سی دقیقه به طول می‌انجامد و می‌توان از آن در مناطقی چون پلک‌ها، صورت و بینی استفاده کرد.

جزئیات مراحل روش برداشتن خال با لیزر

1. قدم اول برای شکل‌گیری سالم ترین روش برداشتن خال، ارزیابی هزینه عمل، مراجعه به پزشک معالج و ملاقات حضوری با اوست. در این مشاوره حضوری مشخص می‌شود که خال یا ضایعه پوستی بیمار برای برداشته شدن مناسب است یا خیر؛ زیرا این امر به عواملی چون نوع، اندازه، تعداد و محل آن بستگی دارد.
  2. قدم دوم، این است که در این مشاوره به مواردی چون بررسی تاریخچه پزشکی بیمار، تشخیص نوع خال(مول)، یافتن بهترین گزینه‌ها جهت حذف خال، بررسی روش بهبودی و نتایج آن، در نظر گرفتن خطرات احتمالی، انجام فرآیند بافت‌شناسی پوست و پاسخ به سوالات بیمار پرداخته می‌شود.
  3. قدم سوم، درمان یا خارج کردن خال (مول) در کلینیک پزشکی است؛ در این مرحله پزشک معالج روند حذف خال را در یک محیط بالینی آغاز می‌کند و با پانسمان کردن ناحیه مذکور به پایان می‌رساند؛ ضمن اینکه پس از پایان این امر، توصیه‌های مراقبتی، به بیمار گفته می‌شود.
  4. در مرحله آخر، برای آرامش خاطر بیمار، تمام خال‌هایی که برداشته ‌شده‌اند را به آزمایشگاه می‌فرستند تا جزئیات و ناهنجاری‌های آن زیر میکروسکوپ بررسی گردد و در صورت وجود هر گونه مشکل مستقیماً با پزشک معالج بیمار مطرح شود.
صورت پر از خال و مراقبت های پوست بعد از از بین بردن خال با لیزر

مراقبت‌های پس از برداشتن خال با لیزر

• در شرایطی که تحت مراقبت پزشک یا پرستار هستید، آنها باید از چگونگی مراقبت از زخم و نحوه پانسمان آن اطلاع داشته باشند.
  • زخم‌های پوستی وقتی تمیز و مرطوب هستند، بهتر بهبود می‌یابند؛ پس رعایت مسائل بهداشتی و شستن با احتیاط محل مورد نظر ضرورت دارد.
  • نباید محل مورد نظر دستکاری شود بلکه باید اجازه داده شود پوست به طور طبیعی بهبود یابد.
  • پانسمان باید تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت بر روی ناحیه درمان شده قرار بگیرد.
  • به مدت دو روز نباید آب به زخم برسد.
  • پس از اتمام دو روز باید از کرم ضدآفتاب، حداقل به مدت یک ماه و نیم تا شش ماه استفاده شود؛ ضمن اینکه استفاده از یک پماد مرطوب کننده نیز می‌تواند کمک‌کننده کند.
  • به علت اینکه ناحیه درمان شده نباید در معرض خورشید یا نور آفتاب قرار بگیرد، بیمار در خارج از خانه می‌بایست جای زخم را با یک ضد آفتاب قوی بپوشاند.
  • در صورتی که زخم حاصل از سالم ‌ترین روش برداشتن خال با لیزر در پشت بدن بیمار قرار داشته باشد، حرکت و کشش زیاد پوست باعث طولانی‌تر زمان بهبودی و بزرگتر شدن جای زخم می‌گردد.
قبل و بعد از برداشتن خال و بهبودی بعد از درمان با لیزر
  • زمان بهبودی بیمار پس از برداشتن خال

زمان بهبودی بیمار در سالم‌ ترین روش برداشتن خال با لیزر به فرد متقاضی بازمی‌گردد که این زمان در جوانان نسبت به افراد مسن سریع‌تر است؛ اما در حالت کلی، یک زخم حاصل از برداشته شدن خال (مول) حداقل به زمان دو الی سه هفته‌ای برای بهبودی نیاز دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

سوال خود را بپرسید. مشاوران ما آماده پاسخگویی به شما هستند