×

    بهترین روش جوانسازی دست ها

    1. خانه
    2. جوانسازی
    3. بهترین روش جوانسازی دست ها
    جوانسازی دست ها

     

    به طور کلی بهترین روش جوانسازی دست برای شما، کمک می‌کند که حجم از دست رفته پوست دست جبران شود و دست‌ها از حالت لاغر و پوست شل و افتاده شما برطرف شود. همچنین لکه‌های پوستی حذف شود و رنگ پوست دست به حالت طبیعی برگردد. و در نهایت چین و چروک ریز، زبری و فلس‌های روی پوست، ترک‌های عمیق یا سطحی و برجستگی‌های پوست دست از بین برود.

    روش‌های مختلفی برای درمان مشکلات مختلف پوست دست وجود دارد که در ادامه معرفی می‌شوند.

    برای اطلاعات بیشتر درباره روش های دیگر جوانسازی مقاله تزریق ژل برای جوانسازی پوست را مطالعه فرمایید.

    روش های مناسب برای جوانسازی دست ها کدامند ؟

    بالا رفتن سن همواره با یک سری عوارض و نشانه‌ها همراه است که در پوست صورت و دست خودش را نشان می‌دهد. کاهش حجم پوست و لاغر شدن دست، ایجاد لکه و پوسته پوسته شدن دست، از نشانه‌های پیر شدن پوست دست می‌باشد. بهترین روش جوانسازی دست بسته به اینکه کدام یک از عوارض پوستی را تجربه کرده‌اید، متفاوت خواهد بود.

    همواره افراد با رسیدگی به چهره و استفاده از روش‌های جوانسازی صورت، عوارض و نشانه‌های افزایش سن را کاهش می‌دهند. اما معمولا دست‌ها فراموش می‌شوند. در حالی که دست‌ها یکی از بخش‌های بدن است که همیشه در دید قرار دارد. هنگامی که شما صحبت می‌کنید یا با دیگران تعامل دارید، همیشه دست‌های شما توجه اطرافیان را جلب خواهد کرد. از مهمترین عوارض افزایش سن که نیاز به جوانسازی پوست دست وجود دارد، عبارت است از:

    • لاغر شدن دست و شل شدن پوست: به دلیل از دست رفتن لایه‌های چربی زیر پوست (کاهش حجم پوست)
    • شل شدن پوست و چین و چروک دست: به دلیل پیر شدن پوست و از دست رفتن خاصیت کشسانی پوست
    • ایجاد لکه‌های تیره: به دلیل تجمع رنگدانه‌های پوست، تغییرات بافت پوست و یا تجمع سلول‌های مرده
    • پوسته پوسته شدن و زبر شدن پوست دست: به دلیل تجمع سلول‌های مرده و عدم ترمیم پوست

    به طور کلی روش‌های غیر تهاجمی بسیاری وجود دارد که با کمترین درد و مشکل، در زمان کم و بدون نیاز به جراحی می‌تواند این مشکلات را رفع نماید. بسته به اینکه در کدام مرحله از پیری دست قرار دارید، روش حل مشکل فرق خواهد کرد. در ادامه به معرفی هر کدام از این روش‌ها و کاربرد آن در جوانسازی پوست دست خواهیم پرداخت.

    با این وجود انتخاب بهترین روش جوانسازی دست برای شما باید توسط جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی انجام شود. پزشک پس از معاینه و انجام یک سری از آزمایش‌های لازم مشخص خواهد کرد که کدام روش جوانسازی دست برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

    به‌طور کلی دو دسته روش وجود دارند که در کنار هم، بهترین نتیجه را برای شما به همراه خواهند داشت. نخست اینکه باید حجم از دست رفته دست را جبران کرد تا حالت لاغر و چروکیده دست درمان شود. سپس برای از بین بردن لک و پیس و پوسته پوسته شدن دست، روش‌های جوانسازی و بازسازی پوست به کار برده می‌شود.

    تزریق ژل و فیلر برای حجم دادن و درمان لاغری دست

    با افزایش سن و آغاز فرایند پیری، لایه‌های چربی زیر پوست مصرف می‌شود و از بین می‌رود. همچنین، بافت پوست نیز به دلیل از دست دادن قابلیت ترمیم و تولید کلاژن، رفته رفته نازک و چروکیده می‌شود. کاغذی شدن پوست دست و مشخص شدن رگ‌ها از زیر پوست، یکی دیگر از مشکلات کاهش حجم دست است. در چنین شرایطی می‌توان با تزریق ژل یا فیلر، به دست حجم داد.

    برخی از ژل‌های قابل تزریق مانند هیدروکسی آپاتیت برای این کار مناسب هستند و ماندگاری بالاتری دارند. این ژل که از مواد معدنی ساخته می‌شود و به‌طور طبیعی در ساختار استخوان وجود دارد، به زیر پوست تزریق می‌شود.

    پس از تزریق، با کمی ماساژ، ژل در زیر پوست به صورت همگون پخش می‌شود و فضای خالی را پر می‌کند. این روش معمولا بین 6 ماه تا یک سال ماندگاری دارد و حجم دست‌های شما را به حالت نرمال برمی‌گرداند.

    تزریق چربی برای درمان کاهش حجم دست

    یکی دیگر از راه‌های حجم‌دهی به دست، تزریق چربی است. بر خلاف ژل و فیلر، چربی معمولا از بدن خود فرد خارج می‌شود. به همین دلیل هیچ عارضه‌ای ندارد و احتمال پس زدن آن توسط بدن فرد بسیار پایین است.

    از سوی دیگر، ماندگاری تزریق چربی از تزریق ژل بسیار بیشتر است. تنها مشکل تزریق چربی این است که باید از بدن خود فرد خارج شود. در صورتی که چربی کافی در بخش‌هایی از بدن مانند شکم یا پهلو وجود نداشته باشد، امکان تخلیه آن و تزریق به دست نخواهد بود.

    تحریک پوست به بازسازی برای رفع مشکل شل شدن پوست دست

    یکی دیگر از نشانه‌های پیر شدن پوست دست، شل شدن پوست و ایجاد چین و چروک است. دلیل اصلی این عارضه توقف کلاژن‌سازی در پوست می‌باشد. کلاژن پروتئینی است که در ساختار بافت پوست وجود دارد و به آن استحکام می‌بخشد. همچنین پروتئین دیگری به نام الاستین نیز با افزایش سن در پوست کاهش پیدا می‌کند. الاستین نیز خاصیت ارتجاعی و کشسانی پوست را ایجاد می‌کند.

    با کاهش این دو پروتئین و کم شدن تقسیمات سلولی، رفته رفته بافت محکم پوست از دست می‌رود و پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. برای درمان این عارضه، بترین کار این است که سلول‌های پوست را تحریک کنیم تا دوباره شروع به ترمیم خود کنند و به ساخت کلاژن و الاستین روی بیاورند. این کار معمولا با روش‌هایی مانند دستگاه RF یا لیزر درمانی انجام می‌شود.

    دستگاه‌های RF کونتراج و فرکشنال با ارسال فرکانس‌های رادیویی به عمق بافت پوست، لایه‌های مختلف پوست مانند اپی‌درم را تحریک می‌کنند تا دوباره شروع به بازسازی و ترمیم خود کنند. تنها با یک یا دو جلسه استفاده از این دستگاه، پوست فرد دوباره شروع به ساخت کلاژن و الاستین می‌کند. به این ترتیب خاصیت کشسانی پوست بیشتر می‌شود و از حالت شلی خارج می‌گردد. همچنین برخی چین و چروک‌هایی که ناشی از کش آمدن پوست می‌باشد نیز برطرف می‌شود.

    از دیگر درمان‌هایی که به عنوان بهترین روش جوانسازی دست می‌توان نام برد، لیزر CO2 فرکشنال و میکرودرم ابریژن است. در هردو روش، یک لایه‌برداری از سطح پوست دست انجام می‌شود و سلول‌های دست تحریک به بازسازی می‌شوند. پس از انجام این روش‌ها، مانند RF (همره با میکرونیدلینگ)، پوست دست تحریک به کلاژنسازی می‌شود و شروع به بازسازی و جوان شدن می‌کند. نتیجه این کار، سفت شدن پوست، از بین رفتن چین و چروک و ترک‌های سطح پوست است.

    جوانسازی پوست دست با فتوتراپی

    یکی دیگر از روش‌های تحریک پوست دست به بازسازی و جوان شدن، استفاده از تابش پرتوهای نوری با انرژی بالا است. فتوتراپی یا نوردرمانی با کمک LED و IPL، پوست دست را تحریک می‌کنند تا شروع به ترمیم خود کند. نتیجه تابش این نورها، کلاژن‌سازی و الاستین‌سازی بیشتر پوست است. همچنین بسیاری از سلول‌های تیره و لکه‌های پوستی با جذب انرژی این نورها، تخریب می‌شوند و به مرور سلول‌های تازه و جوان، جای آن‌ها را می‌گیرند.

    درواقع هرجا که لکه‌های پوستی و تجمع رنگدانه‌ها وجود داشته باشد، انرژی بیشتری را جذب می‌کند. به این ترتیب گرما در آن ناحیه ایجاد می‌شود و سلول‌های پیر از بین می‌روند. همچنین گرمای ایجاد شده، دیگر سلول‌های همجوار را تحریک به تقسیم سلولی و ساخت و ساز بیشتر می‌کند. حاصل درمان نوری، پوستی جوان و با طراوت، بدون لکه و چروک خواهد بود.

    رفع لکه‌های سطح پوست با درمان‌های مختلف

    معمولا در سطح پوست دست، به ویژه پشت دست، لکه‌های قهوه‌ای رنگی به وجود می‌آیند که به لکه‌های پیری معروف هستند. یکی از عوامل ایجاد و تشدید این لکه‌ها، قرار گرفتن مداوم در برابر نور خورشید است. تجمع رنگدانه‌ها در زیر پوست برای کاهش آسیب‌های نور خورشید و جذب انرژی آن، به مرور زمان این لکه‌ها را ایجاد می‌کند. از آنجایی که استفاده از کرم ضدآفتاب در کشور ما چندان باب نبوده است، امروزه لکه‌های پیری در پوست دست بسیار شایع است.

    برای از بین بردن این لکه‌ها، روش‌هایی برای لایه‌برداری و جوانسازی دست انجام می‌شود. اساس تمام این روش‌ها، حذف سلول‌های مرده با لایه‌برداری و سپس تحریک پوست به بازسازی است. به این ترتیب بافت زیرین پوست که یک‌دست‌تر است و رنگ بهتری دارد، جایگزین بافت مرده یا معیوب سطحی می‌شود. همچنین با افزایش تقسیمات سلولی و کلاژن‌سازی در پوست، طراوت و جوانی به پوست برمی‌گردد و لکه‌های سطح آن نیز برطرف می‌شود. از مهمترین روش‌ها برای از بین بردن لکه‌های پوست می‌توان به این چند درمان اشاره کرد:

    • لیزر درمانی CO2 فرکشنال
    • لایه برداری با اسیدهای ضعیف
    • لایه برداری با میکرودرم ابریژن
    • کرایوتراپی با نیتروژن مایع
    • فتوتراپی با LED و IPL

    هر کدام از این روش‌ها مزیت‌های خودش را دارد که به تشخیص پزشک زیبایی برای شما تجویز خواهد شد. بسته به رنگ و جنس پوست و همچنین شرایط بدنی، بهترین روش جوانسازی دست برای شما انتخاب می‌شود. برخی از این روش‌ها نیاز به تکرار و جلسات پیوسته دارد تا به نتیجه عالی و ماندگاری برسد. در این میان باید به نظر پزشک زیبایی خود اعتماد کنید.

    برای مثال میکرودرم ابریژن یک روش چند جلسه‌ای اما موثر است. این روش معمولا برای جوانسازی صورت استفاده می‌شود اما می‌توان از آن برای بازسازی پوست دست نیز کمک گرفت. در این روش با کمک تیغه‌های الماسه بسیار ریز، سطح دست خراش داده می‌شود تا هم بافت مرده از پوست دست جدا گردد و هم دیگر سلول‌ها، تحریک به بازسازی و ترمیم شوند. به این شکل، بخش‌های تیره پوست جای خود را به سلول‌های جدید با بافت و رنگ طبیعی می‌دهند.

    از بین بردن مویرگ‌ها و سیاهرگ‌های زیر پوست

    یکی دیگر از مشکلات پیر شدن پوست دست، نازک شدن پوست و در نتیجه بیرون زدن رگ‌های زیر سطح پوست است. بسیاری از سیاهرگ‌ها و مویرگ‌های زیر پوست حالت برجسته و بیرون زده پیدا می‌کنند که جلوه خوبی ندارد. می‌توان برخی از این رگ‌ها را که نقش زیادی نیز در سیستم گردش خون دست شما ندارند، از بین برد. اگر تزریق ژل و حجم دهی به دست نتواند این رگ‌ها را از زیر پوست حذف کند، روش‌های دیگری برای اصلاح ظاهر دست وجود دارد.

    درمان با کمک لیزر، بهترین روش جوانسازی دست و از بین بردن رگ‌ها است. در این روش سیاهرگ‌های پیدا از زیر پوست با ایمن‌ترین حالت و بدون آسیب به بافت پوست، از بین می‌رود. در این روش فیبرهای نوری بسیار نازکی وارد سیاهرگ‌ها می‌شود و با تابش امواج لیزر، موجب تخریب بافت رگ می‌گردد. نگران اخلال در روند گردش خون در دست خود نباشید؛ سیستم خونرسانی در دست به قدری پیچیده است که همیشه مسیرهای زیادی برای گردش خون و تغذیه بافت پوست، وجود دارد.

    بهترین روش جوانسازی دست در یک نگاه

    اگر بخواهیم بهترین روش جوانسازی پوست دست را معرفی کنیم، با توجه به نوع مشکل و عارضه‌ای که وجود دارد، می‌توانیم روش‌های زیر را پیشنهاد دهیم. با این وجود تاکیید ما بر معاینه توسط پزشک زیبایی و انتخاب یک روش متناسب با جنس و رنگ پوست دست و شرایط بدنی شما است.

    هیچگاه به دلیل تاثیر مثبت یک روش بر دست شخص دیگر، فکر نکنید که برای شما نیز آن روش حتما موثر خواهد بود. در ادامه مهمترین روش‌های جوانسازی پوست دست آمده است:

    • درمان کاهش حجم دست و نمایان شدن سیاهرگ‌ها: لاغر شدن پوست دست، تغییر در بافت پوست و نمایان شدن رگ‌ها و تاندون‌ها / تزریق ژل، فیلر و چربی به زیر پوست دست؛ لیزر درمانی
    •  رفع چین و چروک، زبر شدن و فلسی شدن پوست: ایجاد چروک‌های عمیق و بریدگی‌هایی در پوست دست، زبر شدن و پوسته پوسته شدن دست / لایه برداری بافت مرده سطح دست با کم روش‌های پیلینگ، لیزر درمانی، میکرودرم ابریژن، کرایوتراپی، کرتاژ و دیگر روش‌های لایه‌بردار
    •  حذف لکه‌های پیری از سطح پوست: شکل گیری لکه‌های قهوه‌ای رنگ پراکنده و کوچک در سطح پوست دست به دلیل قرار گرفتن مداوم در برابر نور آفتاب / لایه‌برداری، کرایوتراپی، میکرودرم ابریژن، لیزر درمانی، فتوتراپی یا نور درمانی
    • رفع شل شدن و از دست رفتن حالت ارتجاعی پوست دست: شل شدن پوست و از بین رفتن خاصیت کشسانی پوست، افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک / تزریق ژل و چربی، روش RF میکرونیدلینگ و لیزر درمانی
    نوشتهٔ پیشین
    مهم ترین توصیه ها بعد از لیزر موهای زائد
    نوشتهٔ بعدی
    جوش بعد از کاشت مو

    4 دیدگاه. ترک جدید

    • باسلام من44 سالمه پوست دستام خشک و چروک شده.کدوم روش جوانسازی موثرتر و ماندگاری بیشتره

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        خرداد 20, 1400 5:02 ب.ظ

        با سلام
        دوست عزیز تا به صورت حضوری معاینه نشوید نمی توان دقیق اعلام کرد چه درمانی برای شما بهترین نتیجه را می دهد.

        پاسخ
    • maryam ebrahimabadi
      مرداد 11, 1401 6:12 ق.ظ

      سلام وقتتون بخیر من میخوام ک ی خط اخم ک ب خاطرکارزیاد باگوشی بیشتر مشخص شده رو بدارم و کلاجوان سازی پوست صورت روانجام بدم میخوام بدونم چطورهماهنگ کنم آیاوقت بایدبگیرم طولانی مدت یااینکه خودم باید بصورت حضوری ودرلحظه بیام ۹برای انجامش یاگرفتن وقت .وهزیه هاشون چ دست وچ صورت وخط اخم … مرسی از

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        مرداد 11, 1401 9:34 ق.ظ

        سلام وقت بخیر
        شما میتوانید برای دریافت نوبت و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های کلینیک تماس بگیرید
        سعادت آباد 02126740064- جردن 02186084326

        پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات