×

    چه مدت بعد از کاشت مو می توانیم ورزش کنیم ؟

    1. خانه
    2. دسته کاشت مو
    3. چه مدت بعد از کاشت مو می توانیم ورزش کنیم ؟
    ورزش کردن بعد از کاشت مو

    مراحل کاشت مو در افراد ورزشکار

    مراحل کاشت مو در افراد ورزشکار کمی پیچیده‌تر از سایرین خواهد بود. تنها دلیل این پیچیدگی نیز تفاوت میان میزان فعالیت بدنی آنها و سایر افراد است. به همین دلیل بعد از جراحی، مراقبت‌های بیشتری به نسبت سایر بیماران نیاز خواهند داشت. لذا لازم است افراد ورزشکار، با علم به این موضوع که ممکن است برای چند هفته از تمرینات سنگین خود باز بمانند، این مسیر زیبایی را انتخاب کنند. مراحل کاشت مو در افراد ورزشکار به شرح زیر است:

    1. مرحله برنامه ریزی

    برای انجام کاشت مو یک فرد ورزشکار پیش از هر تصمیمی باید با شرایط قبل و بعد از کاشت مو آشنا شود. به درستی برای انجام آن برنامه‌ریزی کند. به این منظور نخستین اولویت برای او انتخاب یک پزشک فوق تخصص پوست و زیبایی توانمند است. جراحی که تجارت کافی و موفقیت‌آمیزی از عمل‌های قبلی خود داشته باشد. اینگونه می‌تواند بهترین و ماندگارترین روش را برای رسیدن به زیبایی برای او بپیشنهاد دهد.

    جراح فوق‌تخصص زیبایی کلیه مراحل درمان را از قبل و بعد از کاشت برای بیمار شرح خواهند داد و ورزشکار را از عوارض و شرایط مراقبت پس از درمان آگاه خواهند ساخت.

    1. مرحله آماده‌سازی

    در این مرحله پس از انتخاب روش درمانی مناسب، بیمار برای جراحی آماده می‌شود. کلیه اقدامات پیش از جراحی انجام می‌گردد. اقداماتی نظیر، انواع آزمایشات مورد نیاز، معاینات قبل درمان، مشخص کردن بهترین محل برای اهدای مو در بدن بیمار (بانک مو)، کوتاهی و اصلاح مو، استریل شدن محل درمان و استعمال داروی بی‌حسی موضعی.

    1. جداسازی ریشه مو از بانک مو

    در این مرحله بهترین فولیکول‌های مو از یک ناحیه مناسب که بدون ریزش است برداشته شده و برای کاشت جمع‌آوری و آماده‌سازی می‌شود. در طول مراحل کاشت مو در افراد ورزشکار برای تسریع روند برداشت مو و کنترل درد در بیمار، مایعات درمانی مختلفی تزریق خواهد شد.

    1. ‌ایجاد یک حفره مناسب در پوست سر برای کاشت ریشه مو

    به این منظور جراح پلاستیک و زیبایی متخصص، پوست سر را استریل می‌کند. سپس با کمک ابزار‌های تخصصی پوست را در جهت مناسب ریشه‌ها و با کندن کانال‌هایی با عمق مناسب آماده کاشت می‌کنند.

    1. ‌کاشت و انتقال مو

    طبق برنامه‌ریزی انجام شده، شرایط خاص و میزان طاسی در هر بیمار، جراح متخصص کاشت مو را از مناطق خاصی شروع خواهند کرد.

    1. ریکاوری و بهبودی

    یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت مو برای ورزشکاران، مرحله ریکاوری و بهبودی است. در این مرحله با توجه به روش کاشت مناسب هر فرد ورزشکار، متخصص پوست نحوه صحیح مراقبت از ناحیه درمان را برای بیمار توضیح خواهند داد. اگر می‌خواهید به نتیجه مطلوب خود برسید، لازم است تمامی نکات ذکر شده توسط جراح متخصصتان را انجام دهید.

    پیشنهاد میشود با شرایط لازم جهت کاشت مو بیشتر آشناشوید.

    چرا نباید بعد از کاشت مو ورزش کنیم؟

    اگر ورزش بخشی از برنامه روزانه شما است پس لازم است در رابطه با از سرگیری ورزش پس از جراحی اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم. کاشت مو یک جراحی ساده زیبایی است. زمان بهبودی پس از آن بسیار سریع است. اما این جراحی نیز مانند تمامی عمل‌های زیبایی دیگر، قوانین خاص خود را دارد.

    برخلاف تصورمان از ورزش و حفظ سلامتی، گاهی اوقات ورزش سنگین نیز می‌تواند برای روند بهبود برخی ‌بیماری‌ها مضر باشد. پس بهتر است بلافاصله پس از کاشت مو از انجام هر نوع ورزش خودداری کنید. دلیل خودداری از ورزش و فعالیت پس از جراحی زیبایی پیوند مو این است که، از گرافت‌های نوپای کاشته شده محافظت شود و احتمال ابتلا به عفونت را در شما کاهش دهد.

    از آنجایی که انجام ورزش‌های سنگین در همه افراد موجب افزایش فشار خون می‌شود. لذا احتمال  خونریزی در محل کاشت و افتادن ریشه موهای کاشته شده افزایش می‌یابد. همچنین در حین ورزش و فعالیت سنگین بدن گرم شده و عرق می‌کند. این تعریق که به هنگام ورزش بیش از حد نرمال خواهد بود، احتمال ابتلا به عفونت‌های باکتریایی را در بیمار افزایش می‌دهد. این عرق کردن برای بهبودی پس از عمل زیبایی مضر خواهد بود.

    [vc_single_image image=”8351″ img_size=”full” alignment=”center”]

    فعالیت‌های بدنی بعد از کاشت مو باید به چه صورتی باشد؟

    مانند هر جراحی، فعالیت‌های بدنی پس از عمل باید محدود شود. فشار بیش از حد به بدن و پوست سر ممکن است سبب ایجاد خونریزی و ریزش موی کاشته شده شود. هرچه تمارین ورزشی ورزشکاران سنگین‌تر باشد، احتمال بروز حادثه و اثرات منفی در نتیجه این عمل زیبایی بیشتر است.

    شما می‌توانید در مقابل تمرینات سنگین، ورزش‌های هوازی سبکی را برای به گردش انداختن ملایم جریان خون انجام دهید. به طور مثال پیاده‌روی آرام روی سطح صاف و بدون شیب و یوگا می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای شرایط کنونی شما باشد.

    اما توجه داشته باشید که در روز‌های گرم و آفتابی این ورزش‌ها را به محیط خانه خود محدود کنید. زیرا علاوه بر خطرات تعریق، نباید اجازه دهید نور مستقیم خورشید به پوست سر شما برخورد کند. به ویژه اگر دچار تورم و کبودی هستید.

    برای اینکه ورزشی ایمن را پس از کاشت مو تجربه کنید، لازم است تا دو هفته پس از کاشت مو برای ورزش کردن، صبر کنید. بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر و دادن زمان کافی به مو طبق توصیه پزشک عمل کنید. برای محکم شدن ریشه‌ها و جلوگیری از برخورد اشیا به محل جراحی، از سرگیری فعالیت‌های سنگین و رفتن به باشگاه را به 14 روز پس از جراحی موکول کنید.

    لازم به ذکر است که ورزش‌هایی که در آن سر آویزان است برای پیوند موی شما مناسب نیست. باتوجه به شرایط هر بیمار متخصصین جراحی پوست و زیبایی، ممکن است دوره طولانی‌تر بدون ورشی برای کاهش هرگونه مشکل و بروز ضربه به سر برای بیمارشان توصیه کنند.

    مطالعه مقاله کاشت مو در جای زخم و بخیه را از دست ندهید.

    هفته اول تا چهارم بعد از کاشت مو و ورزش

    گذراندن مراحل بهبودی در واقع یکی از مهم‌ترین مراحل برای رسیدن به یک نتیجه عالی است. دوره ریکاوری ممکن است تا چندین ماه به طول بیانجامد. با این وجود هفته‌های اول بسیار حیاتی و حائز اهمیت هستند.

    در 3 روز اول هرگونه فعالیت بدنی باید به حداقل برسد. در صورت امکان از پیاده‌روی‌های سبک نیز باید پرهیز شود. پس از یک هفته شما می‌توانید با یک شیب ملایم ورزش‌های هوازی و سبک را از سر بگیرید. اما از هر ورزشی که ضربان قلبتان را بالا ببرد خودداری کنید.

    پس از جراحی به روش FUE بعد از گذران 2 هفته می‌توانید به حالت نرمال خود بازگردید. اما باز هم لازم است احتیاط کنید و از پزشک خود مشورت بخواهید. اما اگر روش FUT مناسب کاشت مویتان بوده است، لازم است تا یک ماه برای از سرگیری فعالیتتان صبر کنید.

    پس از چندماه طبق توصیه پزشکتان می‌توانید شنا کردن را نیز از سر بگیرید. زیرا در این زمان پوستتان کاملا بهبود یافته و دیگر آسیبی به فولیکول‌های موی شما وارد نخواهد شد.

    در هفته‌های اول بروز هریک از علائم زیر طبیعی است:

    • احساس درد در ناحیه برداشت و کاشت مو

    در طول چند روز اول پس از جراحی زیبایی کاشت مو، درد خفیفی، در نواحی اهداکننده و کاشته شده مو ممکن است احساس شود. در برخی افراد نیز این درد و یا فشار به سر به هنگام خوابیدن، خواب آنها را مختل کند. اما باید گفت مجموع تمام این دردها به راحتی با مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک متخصص کاملا از بین خواهد رفت.

    • کبودی و قرمزی

    در تمامی روش‌های موجود برای کاشت مو، تورم و قرمزی شدید به ندرت گزارش شده است. با این وجود همانند تمامی روش‌های جراحی زیبایی به دلیل تحریک پوست در دو ناحیه از بدن، احتمال وقوع این عارضه کاملا طبیعی و گذرا خواهد بود.

    این تورم و کبودی ممکن است در نواحی حساس صورت مانند پیشانی و چشم قابل مشاهده باشد که پس از 5 الی 7 روز فروکش خواهد کرد. برای جلوگیری و کاهش این موضوع می‌توانید طبق توصیه پزشکتان دارو مصرف کنید.

    • خارش و غلغلک

    از آنجایی که برای کاشت مو مستقیما پوست تحریک و زخمی می‌شود، لذا احتمال خارش و غلغلک در محل بخیه به این معنا است که بافت پوست سر شما به سرعت در حال التیام و بهبودی است. خارش‌ها ممکن است تا چهارده روز به طول بیانجامد. لازم به ذکر است که به هیچ وجه نباید محل خارش را بخارانید و یا تحریک کنید.

    • نحوه خوابیدن

    در هفته‌های اول پس از جراحی زیبایی کاشت مو، نحوه خوابیدن شما یکی از مهم‌ترین شرایطی است که باید به آن توجه کنید. تا حد امکان به پشت بخوابید. نواحی گیرنده مو را لمس نکنید. موقع خواب سر خود را به سمت بالا نگه دارید تا از تماس اتفاقی پوست سر با بالشت جلوگیری کنید. بالا نگه داشتن سر میتواند به کاهش تورم نیز کمک کند.

    ورزش کردن بعد از کاشت مو خطرناک است؟

    ورزش کردن بعد از کاشت مو خطرناک است. زیرا فعالیت بدنی و ورزش خیلی زود می‌تواند به پیوندهای جدید مو آسیب برساند. به هنگام ورزش به صورت ناخودآگاه پوست کشیده شده و به محل پیوند فشار وارد می‌شود. این فشاری که در زمان فعالیت بدنی سنگین به بدن وارد می‌شود،  باعث شده بدن دچار افزایش فشار خون (خونریزی ناحیه پیوند) و تعریق(عفونت ناحیه پیوند) شود.

    استراحت بعد از کاشت مو ضروری است؟

    استراحت بعد از کاشت مو ضروری است. اگر داشتن موهای پر پشت و زیبای طبیعی برای شما مهم است. اگر می‌خواهید با کمک این روش به زیبایی بیشتری دست پیدا کنید. لازم است استراحت کافی پس از جراحی داشته باشید. استراحت در زمان ریکاوری بسیار حیاتی است زیرا به سرعت بخشیدن به روند بهبودی کمک می کند. زمان زیادی طول نمی‌کشد تا به حالت عادی خود بازگردید اما این موضوع مستلزم این است که دوران بهبودی خود را به خوبی طی کرده باشید.

    مدت زمان لازم برای استراحت در هر فرد با توجه به سن، جنسیت، وسعت سطح درمان، سبک زندگی، رژیم غذایی و آب و هوای منطقه زندگی متفاوت خواهد بود. اگر استراحت کافی نداشته باشید موهای کاشته شده به خوبی پیوند نمی‌خورند و احتمال ریزش در آن‌ها بسیار زیاد خواهد شد.

    عرق کردن برای گرافت‌های تازه کاشته مضر است؟

    عرق کردن برای گرافت‌های تازه کاشته شده مو مضر است. این گرافت‌های نوپا 10 الی 14 روز پس از کاشت در محل جدیده خود، محکم می‌شوند. در روزهای ابتدایی کاشت به دلیل سست و آسیب‌پذیر بودن پوست و گرافت ممکن است بخشی از موها بریزد و از دست بروند. از آنجایی که پوست پس از کاشت مو، حساس شده، فعالیت سنگین و تعریق زیاد ممکن است پوست را بیشتر تحریک کند.

    علاوه بر اجتناب از فعالیت‌های ورزشی بعد از کاشت مو، به منظور جلوگیری از عرق کردن، از هرگونه فعالیتی که موجب تعریق بیش از حد در بدن می‌شوند اجتناب کنید. حضور در محیط‌های گرم مانند اتاقک‌های ‌سونا یا حضور در محیط باز در یک روز گرم و آفتابی می‌تواند به همان اندازه سبب ایجاد عفونت در ناحیه پیوند موی شما شود.

    اگر شغلی دارید که به واسطه آن مدام در محیطی گرم مشغول به کار هستید. لازم است از پیش با جراح خود در این رابطه مشورت کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

    نوشتهٔ پیشین
    دلایل و درمان خارش بعد از کاشت ابرو چیست
    نوشتهٔ بعدی
    بهترین تغذیه بعد از جراحی کاشت مو کدام است؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات