×

    همه چیز درباره برداشتن خال با لیزر

    1. خانه
    2. خدمات لیزر
    3. همه چیز درباره برداشتن خال با لیزر
    برداشتن خال با لیزر

     

    برداشتن خال با لیزر روشی مدرن است که می‌تواند به دلایل مختلفی چون رسیدن به زیبایی ظاهری، کاهش ناراحتی و از بین بردن خال سرطانی انجام شود؛ مهم نیست که این کار به چه علتی انجام می‌شود، نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که انجام آن باید به سالم ترین روش صورت بگیرد، دقیقاً به همین علت است که باید تصمیم‌گیری در مورد سالم ترین روش برداشتن خال توسط پزشک انکودرماتولوژی براساس نتایج حاصل از معاینه کامل پوست انجام شود.

    آشنایی با انواع خال‌ها‌ و خطرات آنها

    خال‌ها ضایعاتی هستند که روی پوست (معمولا لایه‌ اپی درم) رشد می‌کنند و دو نوع می‌باشند:

    • پاپول یا ضایعه پوستی برآمده (Papule)
    • ماکول یا ضایعه پوستی هم سطح با پوست (macule)

    بیشتر خال‌ها در اوایل کودکی و طی بیست و پنج سال اول زندگی یک فرد، به رنگ پوست و یا رنگ‌هایی چون صورتی، قرمز، آبی، برنزه، قهوه ای و یا سیاه ظاهر می‌گردند. برخی از خال‌ها نیز ممکن است دارای موهایی باشند که از روی آنها رشد کرده است. این ضایعات پوستی می‌توانند در هر نقطه‌ای از پوست، به تنهایی یا به صورت گروهی ظاهر شوند که با گذشت سال‌ها، یا به آرامی تغییر می‌کنند یا رفع می‌شوند و یا به هیچ وجه تغییر نمی‌کنند.

    برخی از خال‌ها می‌توانند سرطانی شوند؛ اما اکثر آنها بی‌ضرر هستند. به همین علت است که شخص همیشه باید برای بررسی این ضایعات پوستی و تصمیم‌گیری برای برداشته شدن، به پزشک متخصص مراجعه کند.

    خال‌هایی که بدخیم می‌شوند و خطرناک هستند:

    • شکل این خال‌ها نامنظم با مرزهای نامنظم و نامشخص است. مثلا به شکل یک دایره کامل ایجاد نمی‌شوند، بلکه بیشتر شبیه به یک لکه‌ پوستی هستند.
    • بافت غیر همگن و نامنظم دارند؛ مثلاً حالت دانه دانه یا سطح ناصاف و برحسته یا زبر دارند.
    • معمولا اندازه بزرگتر از 6 میلیمتر دارند.
    • اندازه‌ آنها تغییر می‌کند و معمولا بزرگ‌تر و یا گاهی کوچک‌تر می‌شوند.
    • رنگ و بافت این خال‌ها به مرور زمان تغییر می‌کند.

    انواع مختلف خال‌ها

    خال گوشتی: خال‌های گوشتی، از شایع‌ترین خال‌ها هستند. شکل‌گیری آنها از سن دو سالگی شروع می‌شود؛ به تدریج بزرگتر می‌شوند و بر تعداد آنها افزوده می‌شود اما در حدود سن بلوغ، معمولا از بین می‌روند.

    خال ملانوسیتی مادرزادی (Congenital): خال‌هایی هستند که از بدو تولد وجود دارند و از هر صد نفر، حدود یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهند. آنها می‌توانند دارای شکلی صاف، با اندازه‌ای کوچک تا غول پیکر مانند سایز بزرگتر از بیست سانتی متر و رنگ‌های متفاوت باشند. نکته‌ای که در مورد آنها باید دانست، این است که بیشتر این خال‌ها خوش‌خیم هستند. هرچند ممکن است کمی بیشتر از خال‌هایی که پس از تولد ظاهر می‌شوند، به ملانوما (نوعی سرطان پوستی) منجر شوند. ضمناً پزشکان به بیماران پیشنهاد می‌کنند که برای از بین بردن خال‌های مادرزادی، روش جراحی را انتخاب کنند.

    خال‌های اکتسابی (Acquired): خال‌های اکتسابی، پس از تولد و حتی گاهی سال‌ها بعد، در زندگی ایجاد می‌شوند و بسیار رایج هستند. علت شکل‌گیری بیشتر این خال‌های اکتسابی، آسیب‌های ناشی از نور آفتاب یا پرتوهای فرابنفش است. آنها اکثراً به رنگ قهوه‌ای هستند و با افزایش سن، تیره‌تر می‌گردند اما لزوماً به ملانوم (خال‌های سرطانی) تبدیل نمی‌شوند.

    خال آتیپیک (Atypical): خال‌های غیر معمولی هستند که بر خلاف خال‌های مادرزادی و اکتسابی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. دلایل مختلف یا ناشناخته‌ای برای ایجاد این نوع خال‌ها وجود دارد و  معمولا از دهه دوم زندگی، شروع به پیدایش می‌کنند. خالهای غیر عادی در پوست‌های سفید تایپ 1 و 2 بیشتر دیده می‌شوند.

    خال دیسپلاستیک (Dysplastic): خال دیسپلاستیک، خال‌های غیرمعمولی هستند که با ظاهری کاملاً متفاوت از یک خال معمولی ظاهر می‌شوند؛ این عبارت بدین معناست که گاهی بزرگتر از یک خال معمولی به وجود می‌آیند که دارای مرز یا حاشیه نامنظمی هستند. این نوع خال ممکن است یک علامت برای فردی باشد که در معرض ملانوما قرار دارد، به خصوص اگر در سابقه خانوادگیش ملانوما وجود داشته باشد.

    خال پیوستگاهی: برجستگی بسیار کم با سطح ناصاف، از ویژگی‌های این خال است و ممکن است به رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره و یا سیاه، در تمام نقاط بدن پدیدار شود.

    خال داخل درمی: این خال‌ها معمولا هم‌رنگ با پوست و یا کمی تیره‌تر، به صورت برجسته ایجاد می‌شوند. در واقع این خال‌ها درون لایه‌های درم به شکل یک گنبد کوچک ایجاد می‌شوند و در پوست به صورت یک برجستگی کوچک دیده می‌شوند. معمولا در سنین بالا این گونه خال‌ها ایجاد می‌شوند.

    انواع دیگر خال‌ها:

    • خال مرکب
    • خال هاله‌ای
    • خال اسپیتز
    • خال اسپیلوس
    • خال آبی
    • خال بکر

    همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، شخص ممکن است تصمیم بگیرد که خال (مول) را به دلایل مختلف حذف کند. این دلایل ممکن است تنها جنبه زیبایی داشته باشد و یا به تشخیص پزشک و برای جلوگیری از خطرات بعدی انجام شود.

    بعضی از خال‌ها به علت اندازه و یا موقعیت مکانی می‌توانند آزار دهنده باشند و برخی دیگر ممکن است به دلیل نگرانی از ملانوما، به دستور پزشک نیاز به برداشته شدن داشته باشند؛ علت اهمیتی ندارد، نکته مهم این است که این امر به سالم ترین روش برداشتن خال منجر شود. یکی از روش‌های سریع و بدون جراحی، استفاده از لیزر است که برای انواع مختلف خال، کاربرد دارد.

    آشنایی با روش برداشتن خال با لیزر

    در گذشته لیزرها به دلیل اینکه از نظر فناوری، محدودیت‌هایی داشتند و قادر به نفوذ کافی در عمق پوست نبودند، نمی‌توانستند خال یا هر نوع ضایعه پوستی را به طور کامل از بین ببرند؛ اما امروزه متخصصان پوست از تکنیک‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌ و مختلفی جهت از بین بردن خال‌های بیماران یا متقاضیان استفاده می‌کنند و قادرند بدون برش و جراحی با نفوذ عمیق در پوست شخص، با قدرت کافی، خال را نابود کنند.

    در واقع، روش برداشتن خال با لیزر برای مناطقی مناسب است که ممکن است انجام روش‌های دیگر برای آن مناطق دشوار باشد.

    لیزر، نه تنها یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌های از بین بردن خال (صورت و بدن) تا به امروز بوده است، بلکه دارای مهم‌ترین مزیت یعنی روش غیرتهاجمی نیز می‌باشد؛ از آنجا که غیر تهاجمی بودن روش برداشتن خال با لیزر باعث می‌شود برش، خونریزی زیاد و سوزش پوست وجود نداشته باشد و خالبرداری بدون جراحی صورت بگیرد، خطر ابتلا به عفونت نیز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

    غیرتهاجمی بودن این روش بدین معناست که عمل برداشتن خال با لیزر بدون هیچگونه مداخله وسایل جراحی مانند چاقو و فقط با امواج لیزر صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه قبل از عمل، یک داروی بیهوشی سطحی در ناحیه تزریق می‌گردد؛ به همین علت، متخصصان آن را یک روش نسبتاً بدون درد تلقی می‌کنند و بر این باورند که خطر ایجاد جای زخم در آن کمتر می‌شود؛ نظرسنجی از بیماران، این گفته متخصصان را نیز اثبات می‌کند؛ زیرا بسیاری از آنها ناراحت کننده‌ترین مرحله این روش را تنها تزریق بی‌حسی موضعی می‌دانند.

    همانطور که اشاره شد، سالم‌ ترین روش برداشتن خال به وسیله امواج لیزر است و مدت زمان اینکار، بیشتر از سی دقیقه طول نمی‌کشد و بیمار پس از درمان تنها شاهد یک علامت قرمز رنگ کوچک در اطراف ناحیه‌ای که خال حذف شده است، خواهد بود؛ برداشتن خال با لیزر نیز مانند تمام جراحی‌های دیگر، جای زخم به جای می‌گذارد و ممکن است گاهی با خارش و یا درد خفیفی همراه باشد که این زخم کوچک حاصل برداشتن خال با لیزر پس از ده الی چهارده روز از بین می‌رود و یک علامت صورتی رنگ را از خود به جای می‌گذارد که آن نیز معمولاً با گذشت زمان محو خواهد شد.

    برداشتن خال با لیزر، حال به هر علتی، منجر به زخم خواهد شد که جای آن بسته به فاکتورهایی چون سن شخص، نوع جراحی و محل خال یا ضایعه پوستی متفاوت خواهد بود.

    مهمترین نکات در مورد برداشتن خال با لیزر

    • لیزرهای درجه 4 پزشکی، بهترین ابزارهای برداشتن خال هستند.
    • لیزرهای دی اکسید کربن یا اربیوم نیز برای رفع عوارض پوستی و چین و چروک جای خال و همچنین تحریک پوست به بازسازی و رفع لک جای خال، مناسب هستند.
    • برداشتن کامل یک خال، بسته به اندازه و جنس آن، بین 1 تا 3 جلسه درمانی، زمان نیاز دارد.
    • هر جلسه لیزر برای برداشتن خال، بین 20 تا 30 دقیقه زمان خواهد برد. البته بخش زیادی از این زمان برای مراحل آماده‌سازی و اثر کردن داروی بی‌حسی است؛ خود عمل لیزر ممکن است کمتر از 5 دقیقه زمان نیاز داشته باشد.
    • برداشتن خال با لیزر برای خال‌های بسیار وسیع و بزرگ یا خال‌هایی که از پوست بیرون زده‌اند، روش مناسبی نیست.
    • ممکن است روش لیزر در ترکیب با روش‌های درمانی دیگر مانند پانچ کردن و جراحی، توسط پزشک زیبایی به شما پیشنهاد شود.
    • برداشتن خال با لیزر بدون درد و عوارض انجام می‌شود و خطر ایجاد اسکار یا جای زخم در این روش وجود ندارد.
    • استفاده از بی‌حسی موضعی، هرگونه درد را از بین خواهد برد.
    • به دلیل ویژگی استریلیزاسیونی که در خود پرتوهای لیزر وجود دارد، خطر ایجاد عفونت در برداشتن خال با لیزر وجود ندارد.
    • ممکن است بعد از انجام لیزر، یک پوست زخم یا یک لایه ثانویه روی پوست ایجاد شود که پس از چند هفته می‌افتد و جای آن باقی نمی‌ماند.
    • لیزر برای خال‌های گوشتی که ریشه عمیقی دارند، تنها می‌تواند بخش بیرون زده از پوست را بسوزاند اما ریشه خال گوشتی باید با جراحی یا روش‌های دیگر برداشته شود.
    • در چند روز بعد از برداشتن خال، ممکن است ناحیه لیزر شده تحریک، متورم، قرمز و یا دچار خارش شود. باید از خاراندن یا دستکاری پوست، خودداری شود.
    • مراقبت از پوست، به ویژه محل لیزر شده در برابر نور آفتاب با کرم ضد آفتاب SPF بالاتر از 50، ضروری است.
    • بهتر است تا دو هفته بعد از برداشتن خال، از انجام آرایش روی محل برداشتن خال، خودداری شود.

    نوشیدن آب زیاد، به روند بهبودی پوست کمک خواهد کرد.

    استفاده از لیزرهای CO2 برای برداشتن خال

    روشی که در آن از لیزرهای CO2 Ablative استفاده می‌کنند، یک روش درمانی جایگزین و البته بی‌خطر برای از بین بردن خال و سایر ضایعات پوستی است؛ این روش به مدت بیست تا سی دقیقه به طول می‌انجامد و می‌توان از آن در مناطقی چون پلک‌ها، صورت و بینی استفاده کرد.

    جزئیات مراحل روش برداشتن خال با لیزر

    1. قدم اول برای شکل‌گیری سالم ترین روش برداشتن خال، ارزیابی هزینه عمل، مراجعه به پزشک معالج و ملاقات حضوری با اوست. در این مشاوره حضوری مشخص می‌شود که خال یا ضایعه پوستی بیمار برای برداشته شدن مناسب است یا خیر؛ زیرا این امر به عواملی چون نوع، اندازه، تعداد و محل آن بستگی دارد.
    2. قدم دوم، این است که در این مشاوره به مواردی چون بررسی تاریخچه پزشکی بیمار، تشخیص نوع خال(مول)، یافتن بهترین گزینه‌ها جهت حذف خال، بررسی روش بهبودی و نتایج آن، در نظر گرفتن خطرات احتمالی، انجام فرآیند بافت‌شناسی پوست و پاسخ به سوالات بیمار پرداخته می‌شود.
    3. قدم سوم، درمان یا خارج کردن خال (مول) در کلینیک پزشکی است؛ در این مرحله پزشک معالج روند حذف خال را در یک محیط بالینی آغاز می‌کند و با پانسمان کردن ناحیه مذکور به پایان می‌رساند؛ ضمن اینکه پس از پایان این امر، توصیه‌های مراقبتی، به بیمار گفته می‌شود.
    4. در مرحله آخر، برای آرامش خاطر بیمار، تمام خال‌هایی که برداشته ‌شده‌اند را به آزمایشگاه می‌فرستند تا جزئیات و ناهنجاری‌های آن زیر میکروسکوپ بررسی گردد و در صورت وجود هر گونه مشکل مستقیماً با پزشک معالج بیمار مطرح شود.

    مراقبت‌های پس از برداشتن خال با لیزر

    • در شرایطی که تحت مراقبت پزشک یا پرستار هستید، آنها باید از چگونگی مراقبت از زخم و نحوه پانسمان آن اطلاع داشته باشند.
    • زخم‌های پوستی وقتی تمیز و مرطوب هستند، بهتر بهبود می‌یابند؛ پس رعایت مسائل بهداشتی و شستن با احتیاط محل مورد نظر ضرورت دارد.
    • نباید محل مورد نظر دستکاری شود بلکه باید اجازه داده شود پوست به طور طبیعی بهبود یابد.
    • پانسمان باید تا 24 الی 48 ساعت بر روی ناحیه درمان شده قرار بگیرد.
    • به مدت دو روز نباید آب به زخم برسد.
    • پس از اتمام دو روز باید از کرم ضدآفتاب، حداقل به مدت یک ماه و نیم تا شش ماه استفاده شود؛ ضمن اینکه استفاده از یک پماد مرطوب کننده نیز می‌تواند کمک‌کننده کند.
    • به علت اینکه ناحیه درمان شده نباید در معرض خورشید یا نور آفتاب قرار بگیرد، بیمار در خارج از خانه می‌بایست جای زخم را با یک ضد آفتاب قوی بپوشاند.
    • در صورتی که زخم حاصل از سالم ‌ترین روش برداشتن خال با لیزر در پشت بدن بیمار قرار داشته باشد، حرکت و کشش زیاد پوست باعث طولانی‌تر زمان بهبودی و بزرگتر شدن جای زخم می‌گردد.
    • زمان بهبودی بیمار پس از برداشتن خال

      زمان بهبودی بیمار در سالم‌ ترین روش برداشتن خال با لیزر به فرد متقاضی بازمی‌گردد که این زمان در جوانان نسبت به افراد مسن سریع‌تر است؛ اما در حالت کلی، یک زخم حاصل از برداشته شدن خال (مول) حداقل به زمان دو الی سه هفته‌ای برای بهبودی نیاز دارد.

    نوشتهٔ پیشین
    مزوتراپی مو چیست و چه تاثیری در درمان ریزش مو دارد؟
    نوشتهٔ بعدی
    لیزر موهای زائد صورت | عوارض و مزایا

    1 دیدگاه. ترک جدید

    • Doctor najafbeygi
      آبان 22, 1401 5:33 ب.ظ

      سلام وقت بخیر
      لطفا برای دریافت راهنمایی کامل با شماره کلینیک تماس بگیرید
      واحد کاشت سعادت آباد ۰۲۱۲۶۷۴۴۹۰۲

      پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات