×

    درمان جای زخم با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

    1. خانه
    2. خدمات لیزر
    3. درمان جای زخم با لیزر چگونه انجام می‌شود؟
    ترمیم اسکار با لیزر

     

    آیا درمان جای زخم با لیزر امکان‌پذیر است؟ چگونه می‌توان برای ترمیم اسکار با لیزر اقدام کرد؟

    جای زخم بر روی پوست، یادگاری از اتفاقات و رویدادهای زندگی است. گاهی با نگاه به جای زخم، یاد جراحی، زمین خوردن و اتفاقی ناخوشایند در زندگی‌تان می‌افتید. جای زخم در نواحی مثل صورت و بدن، چندان جذاب نیست.

    به همین‌دلیل، لازم است برای ترمیم اسکار با لیزر اقدام شود. این روزها، با پیشرفت تکنولوژی و تولید دستگاه‌های فوق‌العاده پرکاربرد، می‌توان برای درمان جای زخم، راهی پیدا کرد و به‌راحتی با استفاده از این تکنولوژی، نسبت به درمان جای زخم اقدام کرد. پس در صورتی‌که هنوز از دیدن جای زخم یا همان اسکار پوستی، احساس خوبی ندارید و علاقه‌مند به کسب اطلاعات از درمان آن هستید، بهترین راه را انتخاب کرده‌اید.

    در ادامه، ضمن پاسخ این سوالات، مزایا و معایب استفاده از این تکنولوژی را بررسی می‌کنیم.

    عملکرد لیزر در درمان جای زخم پوستی

    اسکار پوستی یا جای زخم، پاسخ طبیعی بدن، پس از بهبود زخم است. این حالت پوست، بسیاری از ما را ناراحت می‌کند؛ زیرا به یاد داستان نه چندان دوست داشتنی اتفاقی می‌افتیم که بدن سالم ما را دچار این تغییر کرده است.‌ اما با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌توان برای درمان جای زخم با لیزر اقدام کرد.

    مهمترین هدف از انجام لیزر، ایجاد شرایطی است تا لکه‌های پوستی ناشی از اسکار از بین برود و پوست، خودش را ترمیم کند. در واقع دو اتفاق به صورت همزمان خواهد افتاد. سلول‌های با رنگی ناهمگون با رنگ پوست ما، از بین بروند و سلول‌های جدید پوستی، جای آنها را بگیرند.

    امواج لیزر با قدرت فوق‌العاده‌ای که دارد، به بافت زیرین پوست نفوذ می‌کند و ضمن تحریک این نواحی به کلاژن‌سازی و تولید الاستین، در جوانسازی پوست اثرگذار است. نور لیزر جدا از ویژگی حذف بافت ناخواسته اسکار، می‌تواند با ایجاد گرما در بافت درم، پوست را تحریک به فعالیت بیشتر کند. کلاژن و الاستین دو پروتئین بسیار مهم در بافت پوست ما هستند که در تولید سلول‌های مختلف پوستی و ایجاد حالت کشسانی پوست، نقش دارند.

    ترمیم اسکار با لیزر، روشی سرپایی محسوب می‌شود و نیاز به بستری ندارد. معمولا هر جلسه لیزر پوست، بسته به میزان سطح جای زخم، یک تا دو ساعت زمان می‌برد. ممکن است بسته به جای زخم و شرایط آن، به یک تا 5 جلسه لیزر نیاز داشته باشید. گاهی روش‌های درمانی و ترمیمی دیگری نیز همراه با لیزر پیشنهاد می‌شود تا روند بهبودی به سریع‌ترین و بهترین شکل در پیش گرفته شود.

    روش ترمیم اسکار با لیزر

    پس از حضور در مطب، پزشک سری مخصوص دستگاه لیزر را روی ناحیه‌ای از پوست که دارای جای زخم است، قرار می‌دهد، سپس، با اعمال تنظیمات متناسب با نوع اسکار، بر روی دستگاه لیزر، آن را روشن کرده و لیزر می‌کند.

    ترمیم اسکار با لیزر، بسیار روش مطلوبی است؛ زیرا با اعمال پالس‌هایی در حد و اندازه موردنیاز، وضعیت پوست را بهبود می‌بخشد. معمولا قدرت دستگاه لیزر، بر اساس نظر متخصص پوست تنظیم می‌شود. درمان جای زخم با لیزر درد چندانی ندارد و معمولا هر پالس آن، به‌صورت کمی گرما و گزگز احساس می‌شود.

    انواع لیزر برای درمان جای زخم پوستی

    برای درمان جای زخم، می‌توان از انواع مختلف لیزر استفاده کرد. در این درمان، بسته به نوع جای زخم و ویژگی‌های ساختاری آن، ممکن است از یک یا دو لیزر به صورت مکمل استفاده شود. ترمیم اسکار با لیزر‌های گوناگون، نتایج مختلفی به‌همراه دارد. تفاوت این لیزرها، به قدرت و تکنولوژی ساخت آن‌ها بازمی‌گردد.

    در ادامه، با مهمترین انواع لیزرهای مناسب برای ترمیم جای زخم پوست، آشنا خواهید شد.

    ·        ترمیم اسکار با لیزر CO2

    یکی از قدرتمندترین تکنیک‌های ترمیم اسکار و جای زخم، لیزر Co2 و Co2  فرکشنال است. قدرت این نوع لیزر، تا اندازه‌ای است که برای از بین بردن جای زخم‌های عمیق نیز استفاده می‌شود. به‌دلیل همین عمق اثرگذاری، مدت زمان بهبودی و دوران نقاهت لیزر Co2 حدود دو هفته یا کمی بیشتر است. برای درمان جای زخم توسط لیزر، لازم است میزان بی‌حسی بیشتری استفاده شود تا درد ناشی از لیزر Co2 را احساس نکنید.

    این نوع لیزر با از بین بردن بافت‌های مرده و یا کلاژن‌های تجمیع شده در بافت اسکار، موجب از بین رفتن هرگونه برجستگی و ناهمواری یا تغییر رنگ در پوست می‌شود. بافت جوان و تازه که حاصل کلاژن‌سازی دوباره پوست است، جای بافت اسکار از بین رفته را خواهد گرفت.

    ·        ترمیم اسکار با لیزر اربیوم YAG

    یکی از تکنیک‌های درمان جای زخم، استفاده از لیزر اربیوم YAG است. این نوع لیزر، به نسبت لیزر دی اکسید کربن یا Co2 بسیار ضعیف‌تر است. به همین دلیل، تاثیر کم‌تری بر درمان جای زخم با لیزر می‌گذارد و برای از بین بردن اسکار پوستی عمیق، مناسب نیست. همین اثر سطحی در لیزر اربیوم، موجب کاهش درد شده‌ است. در زمان استفاده از این تکنیک، نیاز چندانی به استفاده از پماد‌های بی‌حس‌کننده ندارید.

    این لیزر بیشتر با تابش پرتوهای فروسرخ و ایجاد گرما به تحریک پوست برای بازسازی خود، کمک می‌کند. از لیزرهای یاگ برای برداشتن اثر تتو نیز استفاده می‌کنند.

    رفع جای زخم با IPL

    دستگاه IPL به معنی نور پالسی شدید است که درواقع یک دستگاه لیزر به حساب نمی‌آید اما کاربردی مشابه با آن دارد. این دستگاه نسبت به بسیاری از دستگاه‌های لیزر دیگر، بهتر کار می‌کند. اساس کار این روش درست مانند لیزر است، یعنی پرتوهای نوری به صورت متمرکز در یک ناحیه کوچک تابیده می‌شود. تفاوت آن با لیزر در این است که تنها در یک طول موج مشخص، پرتوهای نوری تولید نمی‌شود، بلکه در یک بازه گسترده، نور شدید و پرانرژی تولید و به سطح پوست تابیده می‌شود.

    نکته بسیار مهم این است که استفاده از دستگاه IPL باید توسط پزشک انجام شود تا عوارضی را در پی نداشته باشد. با این وجود می‌تواند با تاثیر بر رگ‌های خونی زیر پوست و تحریک بافت‌های عمیق پوست به کلاژن سازی، بافت اسکار یا جای زخم را از بین ببرد.

    دستگاه لیزر PDL

    یکی از کاربردهای اصلی و منحصر به فرد لیزر PDL درمان کلوئید (گوشت اضافی)، جای زخم‌های قدیمی و از بین بردن تجمعان عروقی در زیر پوست است. امواج این دستگاه به زیر پوست نفوذ می‌کنندو مستقیما هموگلوبین موجود در رگ‌ها یا زخم‌های قدیمی را هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل به خوبی می‌تواند در رفع جای زخم و تغییر رنگ پوست ناشی از اسکارهایی که با تخریب زیر پوستی وسیع همراه بوده‌اند، موثر باشد.

    در واقع لیزر PDL برای بهبود و ترمیم ضایعات عروقی و قرمز رنگ پوست، ساخته شده است. بسیاری از مشکلات پوستی با این دستگاه برطرف می‌شود:

    • اسکار یا جای زخم، جای عمل جراحی و جای سوختگی‌های قدیمی روی پوست
    • خال‌های قرمز رنگ که معمولا در سنین بالا روی پوست پدیدار می‌شود
    • گوشت اضافه (یا خال گوشتی)
    • جای ماه گرفتگی
    • ترک‌ها و خط‌های قرمز رنگ روی شکم
    • مویرگ های زیر جلدی صورت و ساق پا
    • انواع زگیل‌های پوستی

    جوان‌سازی پوست صورت با روش غیر تخریبی و غیر تهاجمی

    چه عواملی در موفقیت درمان جای زخم با لیزر اثرگذار است؟

    عوامل مختلفی در موفقیت‌آمیز بودن درمان جای زخم با استفاده از لیزر، اثرگذار است. پارامترهایی مختلف در موفقیت آمیز بودن لیزر جای زخم:

    سن: هرچه سن بیشتر باشد، فرایند ترمیم پوست دشوارتر است و ممکن است لیزر اثر مطلوب نهایی خود را نداشته باشد. البته ممکن است بسته به میزان مراقبت از پوست، سن پوست فرد با سن واقعی او متفاوت باشد. یعنی ممکن است فردی جوان باشد اما به دلیل عدم مراقبت صحیح، پوست او دچار پیری زودرس شده باشد.

    رنگ پوست: پوست‌های روشن، به سادگی دچار لک، خال و اسکارهای شدید می‌شوند. در حالی که پوست‌های تیره‌تر، جای زخم و لک کمتری پیدا می‌کنند. از سوی دیگر میزان جذب انرژی لیزر نیز در پوست‌های روشن، کمتر از پوست‌های تیره است.

    رنگ اسکار پوستی: هر چه اختلاف رنگ اسکار با پوست شما بیشتر باشد، فرایند از بین بردن جای زخم با لیزر، دشوارتر خواهد بود.

    نوع بافت پوست: نرمی و زبری پوست، میزان الاستین و کلاژن در پوست و داشتن حالت سفت و کشسانی یا شل و وارفته بودن پوست، همگی در میزان اثربخشی لیزر موثر هستند.

    گرایش بدن به ایجاد اسکار پوستی: برخی پوست‌ها به سرعت دچار اسکار می‌شوند و به سختی نیز جای زخم در آنها ترمیم می‌شود. معمولا به این پوست‌ها، نوع بدزخم گفته می‌شود. فرایند بهبود پس از لیزر در این پوست‌ها طولانی‌تر خواهد بود.

    زمان طلایی شروع ترمیم اسکار با لیزر چه وقت است؟

    یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که موفقیت درمان با لیزر را مشخص می‌کند، زمان مراجعه برای انجام آن است. معمولا 6 ماه پس از ایجاد اسکار پوستی، بهترین وقت درمان است. پمادها و ترمیم‌کننده‌ها، فقط در این مدت زمان اثرگذاری مطلوبی دارند. استفاده از لیزر نیز، چنین است. بهترین پاسخ‌دهی به درمان در 6 ماه ابتدایی است و هرچه زودتر برای درمان اقدام شود، شانس از بین رفتن کامل اسکار پوستی، بالاتر است.

    چه نوع زخم‌هایی به‌وسیله لیزر ترمیم می‌شوند؟

    درمان جای زخم با بهره‌گیری از لیزر، امکان‌پذیر است. معمولا جای جوش و آکنه بر روی پوست نیز، با این تکنیک قابل درمان است. به‌طور کلی، اسکارهای پوستی که عمق زیادی ندارند، با این تکنیک درمان می‌شوند.

    هرچند به عقیده آکادمی پوست آمریکا، ترمیم اسکار با لیزر، 100% نیست و برای بازدهی مطلوب این روش، لازم است از روش‌های دیگر نیز کمک گرفت. معمولا برای بهبودی کامل جای زخم و اسکارهای پوستی، از تزریق فیلر و ژل نیز استفاده می‌شود. از بین بردن جای زخم، جای جوش، زخم‌های ناشی از جراحی، سوختگی و بریدگی‌ها، با لیزر امکان‌پذیر است.

    اقدامات ضروری قبل از ترمیم اسکار با لیزر

    پزشکان متخصص پوست، معمولا برای بازدهی مطلوب درمان با لیزر، توصیه‌هایی دارند که لازم است، قبل از شروع پروسه درمان، انجام دهید. در ادامه، به برخی از این توصیه‌ها اشاره می‌کنیم:

    • عدم مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و داروهای گیاهی مثل جینکوبیلوبا و سیر.
    • عدم مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مثل آسپرین.
    • دو هفته قبل از درمان جای زخم با لیزر، از مصرف محصولاتی که دارای اسید گلیکولیک یا رتینوئید هستند، بپرهیزید.
    • یک ماه قبل از شروع درمان، از آفتاب گرفتن و سولاریوم پرهیز کنید و به هیچ‌عنوان، در معرض نور مستقیم آفتاب، به مدت طولانی قرار نگیرید.
    • دو هفته قبل از شروع درمان، از انجام اپیلاسون و استفاده از کرم‌های موبر، بپرهیزید.
    • استفاده از کرم‌های لایه بردار، دو هفته قبل از ترمیم اسکار با لیزر ممنوع است.
    • دو هفته قبل از لیزر پوست، استعمال سیگار و نوشیدن الکل را کنار بگذارید. استعمال دخانیات در بهبود پوست و عملکرد بدن در ترمیم آن، اختلال ایجاد می‌کند.
    • دو روز قبل از ترمیم اسکار با لیزر، استفاده از عطر، دئودورانت، لوسیون و کرم را کنار بگذارید.

    درمان جای زخم با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

    در مرحله اول، پزشک متخصص، با معاینه و بررسی وضعیت اسکار پوستی، آن را با قلم مخصوص علامت‌گذاری می‌کند. بسته به تشخیص پزشک، نوع لیزری که برای اسکار پوستی شما مناسب است، انتخاب می‌شود. در ‌صورت نیاز، از پماد بی‌حسی یا آمپول بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود تا دردی احساس نکنید.

    در صورتی‌که جای زخم در ناحیه صورت باشد، از عینک بر روی چشم‌ها استفاده می‌شود تا لیزر آسیبی به بینایی‌تان وارد نکند. معمولا جهت جلوگیری از آسیب و تاثیر لیزر در نواحی اطراف اسکار پوستی، از حوله مرطوب یا گاز استریل استفاده می‌شود. برای کاهش درد در ناحیه لیزر، معمولا از دستگاه کولینگ استفاده می‌کنند تا محل لیزر را خنک کند.

    پس از پایان ترمیم اسکار با لیزر، ناحیه تحت درمان به‌وسیله مواد ضدعفونی کننده پاک شده و پس از مالیدن پماد در ناحیه تحت درمان، پانسمان صورت می‌گیرد. در صورت نیاز، پماد ترمیمی برای این ناحیه تجویز می‌شود. جدی گرفتن مراقبت‌های پس از لیزر، تاثیر زیادی بر نتیجه آن دارد.

    مراقبت های بعد از ترمیم اسکار با لیزر

    پس از ترمیم اسکار با لیزر، لازم است نسبت به مراقبت از محل تحت درمان، دقت کنید. عفونت در این ناحیه، عواقب بسیار زیادی دارد. سعی کنید، از کرم ضد آفتاب باکیفیت استفاده کنید و به‌هیچ‌وجه در مقابل نور آفتاب نباشید. حتما تا بهبودی کامل ناحیه درمان، از حضور در محیط‌های پر خطر پرهیز کنید. حضور در استخر، باشگاه و محیط‌های این‌چنینی، تا زمان بهبودی کامل توصیه نمی‌شود.

    آیا لیزر پوست برای درمان جای زخم عوارضی دارد؟

    دستگاه‌های لیزری که این روزها در کلینیک‌های معتبر استفاده می‌شود، عوارض چندانی به‌غیر از اندکی قرمزی پوست و سوزش ندارند.

    این عوارض نیز، طی دو روز ابتدایی، از بین خواهد رفت. عوارض مختصری مثل خونریزی اندک، احساس درد در ناحیه تحت درمان، عفونت پوست، خشکی شدید پوست و پوسته پوسته شدن، تورم و تغییر رنگ پوست، در بعضی افراد ایجاد می‌شود. در صورت بروز چنین تغییراتی، لازم است پزشک متخصص‌تان را در جریان قرار دهید و درمان‌های لازم را پیگیری کنید.

    تعداد جلسات درمان اسکار پوستی با لیزر

    مشخص نمودن تعداد جلساتی که برای درمان اسکار پوستی با لیزر نیاز دارید، توسط پزشک بررسی می‌شود. جلسات درمانی، معمولا 2 الی 5 جلسه است. هر چند مشخص نمودن تعداد جلسات لیزر ترمیم اسکار پوستی، بستگی به زمان ایجاد اسکار و نوع آن دارد؛ اما درمان‌ها معمولا، در فواصل زمانی 1 الی 5 ماهه انجام می‌شوند.

    پیگیری مراجعه به پزشک جهت ادامه لیزر درمانی، اهمیت زیادی در نتیجه مطلوب آن دارد. اگر نسبت به فواصل زمانی که پزشک جهت پیگیری درمان مشخص می‌کند، بی‌اهمیت باشید، بی‌شک تاثیر مطلوبی از این درمان نخواهید دید.

    قیمت ترمیم اسکار با لیزر چقدر است؟

    یکی از سوالات رایج در خصوص استفاده از لیزر جهت از بین بردن جای زخم، قیمت آن است. قیمت ترمیم اسکار با لیزر، بسیار کم‌تر از درمان‌های تهاجمی است. پارامترهای مهمی در مشخص کردن این قیمت تاثیر دارند؛ تخصص پزشک، یکی از مهم‌ترین عواملی است که قیمت ترمیم اسکار پوستی با لیزر را مشخص می‌کند. در حالی‌که استفاده از چنین خدماتی که توسط اپراتور لیزر انجام می‌شود، بسیار کم‌تر از پزشک متخصص است؛ اما عوارض احتمالی آن، قطعا بیشتر خواهد بود!

    تکنولوژی ساخت لیزر و پیشرفته بودن آن نیز، یکی دیگر از پارامترهای اثرگذار در هزینه این درمان است. پرسنل حرفه‌ای و بهداشت محیط نیز، در تعیین این هزینه اثرگذار است.

    خلاصه مطلب

    این روزها، با پیشرفت تکنولوژی، می‌توانید به راحتی برای ترمیم اسکار با لیزر، اقدام کنید. با مطالعه دقیق این مطلب، تمام نکاتی که برای درمان جای زخم با لیزر نیاز دارید را متوجه خواهید شد. استفاده از این روش، توسط پزشک متخصص پوست، بهترین راه‌کار درمانی برای از بین بردن جای زخم است.

    نوشتهٔ پیشین
    لیزر موهای زائد صورت | عوارض و مزایا
    نوشتهٔ بعدی
    کاشت مو به روش Super Fue

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات