×

    مهم ترین توصیه ها بعد از لیزر موهای زائد

    1. خانه
    2. خدمات لیزر
    3. مهم ترین توصیه ها بعد از لیزر موهای زائد
    توصیه های بعد از لیزر موهای زائد

    توصیه های بعد از لیزر موهای زائد برای افزایش تاثیر این روش و از بین بردن قطعی موهای بدن، کاملا ضروری است. انجام لیزر روشی آسان، سریع و بدون عوارض جانبی شدید است که می‌تواند به بهترین شکل موهای زائد را از بین ببرد. با این حال مانند هر روش درمانی دیگر، برخی عوارض موقت پس از لیزر رخ خواهد داد.

    با رعایت توصیه های بعد از لیزر و انجام مراقبت‌های پوست، این عوارض کنترل می‌شوند و یا به سرعت درمان خواهند شد. در این میان انتخاب یک کلینیک معتبر و دستگاه مناسب، مراقبت از پوست در برابر عوامل خارجی مانند نور خورشید، گرما و یا مواد آرایشی تهاجمی به ترمیم هر چه زودتر پوست و کاهش التهاب آن کمک خواهد کرد.

    در این مقاله، موارد مهم‌تر و توصیه های بعد از لیزر موهای زائد که حتما باید رعایت شود، آمده است. با این حال ممکن است بسته به شرایط بدنی شما، برخی مراقبت‌ها و راهنمایی‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که توسط پزشک به شما تجویز خواهد شد.

    توصیه های بعد از لیزر موهای زائد : بایدها و نبایدها

    توصیه های بعد از لیزر موهای زائد، تکمیل کننده فرایند از بین بردن موهای بدن است. لیزر، روشی قطعی و قابل اعتماد برای رفع موهای زائد، با کمترین عوارض و مشکل است. مانند هر روش درمانی دیگر، انجام لیزر هم نیازمند یک سری آمادگی‌ها و رعایت مراقبت‌های قبل از لیزر و بعد از درمان است. هرچند عوارض ماندگار و طولانی مدت شناخته شده‌ای برای لیزر موهای زائد وجود ندارد اما باید راهنمایی های بعد از لیزر را به درستی انجام دهید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

    عوارض بعد از لیزر موهای زائد بسته به وضعیت بدنی، جنس پوست و مو، مدل دستگاه و طول موج لیزر، تجربه اپراتور و همچنین پزشک و کلینیکی که برای این کار انتخاب کرده‌اید، متفاوت خواهد بود. با این حال یک سری از عوارض پوستی به صورت موقت کم و بیش پس از لیزر به وجود خواهد آمد.

    برای مثال ممکن است در چند ساعت نخست پس از انجام لیزر، پوست شما قرمز و متورم شود. در چنین مواردی استفاده از کرم زینک و کمپرس یخ می‌تواند این عوارض را به سرعت از بین ببرد. اگر واکنش پوستی شما شدیدتر باشد ممکن است پزشک شما، پمادهای استروئیدی و یا تزریق موضعی را تجویز کند.

    همچنین یکی از مهمترین توصیه های بعد از انجام لیزر موهای زائد، خودداری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، قرار گرفتن در برابر پرتو فرابنفش (UV) و استفاده از دستگاه سلاریوم و محصولات برنزه کننده است. تا دو ماه پس از انجام جلسات لیزر خود، به خوبی از پوست خود در برابر نور آفتاب مراقبت کنید. همیشه از کرم ضد آفتاب SPF30 استفاده نمایید.

    برای اطلاعات بیشتر درباره ی نحوه انجام لیزر ، مقالات لیزر موهای زائد صورت را از دست ندهید.

    زمان اثربخشی لیزر موهای زائد

    توصیه های بعد از لیزر را باید تا پایان تمامی جلسات، به خوبی رعایت نمایید. باید توجه داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه قطعی و همیشگی، نباید جلسات لیزر خود را متوقف کنید.

    بسته به جنس پوست و موی شما و همچنین ناحیه مورد نظر برای لیزر، ممکن است بین 4 تا 8 جلسه لیزر نیاز داشته باشید. تعداد جلسات برای هر ناحیه به نظر پزشک و میزان پاسخ‌دهی لیزر روی پوست شما بستگی دارد.

    جالب است بدانید کاری که انجام لیزر موهای زائد می‌کند، هماهنگ کردن چرخه رشد مو و در نهایت از بین بردن موهای زائد برای همیشه است. موهای زائد یک چرخه رشد مشخص دارند و معمولا 80 تا 90 % آنها در مرحله رشد به سر می‌برند. 10 تا 20 % باقی مانده یا در شرایط تحلیل پیاز مو قرار دارند و یا فولیکول‌های مو در دوره استراحت به سر می‌برند.

    به همین دلیل با انجام متناوب و کامل جلسات لیزر، می‌توان تقریبا تمامی موهای زائد را در دوره رشد خود از بین برد. پس از این جلسات، فولیکول مو تا مدت‌ها توانایی تولید موی جدید را از دست خواهد داد.

    البته ممکن است در نهایت مقداری از فولیکول‌های موهای زائد به طور کامل از کار نیفتند و پس از مدتی، مقداری رشد مو را در ناحیه لیزر شده داشته باشید. به ویژه در مناطقی مانند زیر بغل که تراکم و ضخامت موها بیشتر است، شاید نیاز باشد که پس از چند سال، لیزر موهای زائد را تکرار کنید.

    توصیه های بعد از لیزر برای کنترل و کاهش عوارض

    مانند هر روش درمانی دیگر، توصیه های بعد از لیزر موهای زائد نیز به کنترل یا کاهش عوارض کمک می‌کند. در این میان برخی عوارض شایع‌تر است و البته به خوبی قابل درمان است؛ از جمله:

    درد و سوختگی سطحی: انتخاب یک دستگاه مناسب با فناوری بالا و داشتن کولینگ قدرتمند، در کاهش درد و سوختگی نقش مهمی دارد. همچنین مهارت اپراتور نیز در تنظیم طول موج و بسامد مناسب برای پوست و موی شما، به کاهش درد کمک می‌کند.

    پس از انجام لیزر نیز استفاده از پماد زینک یا کمپرس یخ توصیه می‌شود. همچنین دقت کنید که به هیچ وجه در برابر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. بخش‌های لیزر شده پوست خود را با لباس بپوشانید.

    قرمز و ملتهب شدن پوست: این مشکل طبیعی است و معمولا تا دو ساعت بعد از لیزر احساس آفتاب سوختگی خواهید داشت. حتی ممکن است نسبت به لمس پوست نیز حساس شوید.

    به جز نکاتی که در کنترل درد موثر است، استفاده از پماد یا تزریق استروئیدهای موضعی یا پماد آنتی‌بیوتیک نیز به کاهش التهاب پوست کمک خواهد کرد. پوست‌های تیره‌تر احتمالا با احساس سوختگی بیشتری روبرو خواهند شد.

    مشکلات پوستی مانند تغییر رنگ، تاول، آکنه و …: این مشکلات معمولا نادر هستند و پس از مدتی رفع خواهند شد. در این میان رسیدگی به پوست، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و استفاده از لوسیون‌ها و پمادهای تجویز شده توسط پزشک، به کاهش این مشکلات کمک خواهد کرد.

    در پوست‌های حساس ممکن است تغییر رنگ یا لک شدن، نیاز به زمان بیشتری برای از بین رفتن داشته باشد. سعی کنید برای انجم لیزر موهای زائد، حتما به یک کلینیک معتبر با دستگاه مناسب مراجعه نمایید و زیر نظر یک پزشک کار لیزر را انجام دهید.

    شست و شو و رسیدگی کردن پوست

    ناحیه لیزر شده را به آرامی تمیز کنید. منطقه درمان را با یک صابون ملایم بشویید. پوست باید در طی 48 ساعت اول، به آرامی و با حوله کاغذی یا نرم خشک شود. از شیو کردن یا خراشیدن پوست خودداری کنید. از مواد آرایشی، لوسیون، مرطوب‌کننده یا مواد لایه بردار و دئودورانت در 24 ساعت اول استفاده نکنید.
    هر محصول آرایشی، بهداشتی و زیبایی که پوست شما را حساس‌تر کند یا التهاب آن را افزایش دهد، تا چند روز باید کنار گذاشته شود. همیشه پوست ود را تمیز و خشک نگه دارید.

    کمک به ریزش موهای لیزر شده

    پس از 5 روز و تا 30 روز پس از جلسه لیزر، موهای مرده شروع به ریزش می‌کنند. ممکن است ساقه موها زودتر بریزد اما رفته رفته باقی مانده مو از فولیکول خارج می‌شود. این موضوع به معنی رشد دوباره مو نیست بلکه باقی‌مانده‌های موهای مرده از درون پوست خارج می‌شوند.

    برای سرعت بخشیدن به ریزش موهای مرده و کمک به این کار می‌توانید از روش‌های لایه‌برداری استفاده نمایید. یکی از توصیه های بعد از لیزر موهای زائد این است که پس از یک هفته کار لایه برداری پوست را شروع کنید. این کار با کمک روش‌های مختلف خانگی یا کلینیکال قابل انجام است. برای مثال استفاده از دستمال‌های زبر مخصوص لایه برداری پوست، در خانه نیز قابل انجام است. روش اسکراب نیز یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن پوست و کمک به خروج موهای مرده است.

    باید توجه داشته باشید که روش‌های لایه برداری نباید هیچ آسیبی به پوست و فولیکول‌های مو بزند. این کار باید به آرامی و بدون درد و ناراحتی انجام شود. هرگونه خراشیدن، استفاده از موم، واکس، موچین، بند انداختن و مواردی از این دست باید کنار گذاشته شود. حتی روش‌های جوان‌سازی پوست مانند مکرونیدلینگ یا هایفوتراپی نیز باید کنار گذاشته شود.

    دمای پوست خود را کنترل کنید

    هر کاری که دمای پوست شما را بالا ببرد، تا یک هفته ممنوع است. دوش آب داغ، قرار گرفتن در برابر حرارت و یا نور خورشید می‌تواند عوارض پوستی، درد و التهاب را افزایش دهد. حتی انجام ورزش‌های سنگین و فعالیت‌های بدنی که موجب عرق کردن و داغ شدن پوست می‌شود را برای مدتی کنار بگذارید.

    دست کم برای 2 تا 3 روز از رفتن به استخر، جکوزی و سونا خودداری کنید. علاوه بر آب گرم، کلر موجود در آب استخر نیز برای پوست شما مناسب نیست و عوارضی را در پی خواهد داشت. د این میان استفاده از کمپرس آب سرد یا یخ برای کاهش دمای پوست مناسب است. البته هرگز یخ یا آب خیلی سرد را مستقیم روی پوست خود قرار ندهید. بهتر است مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و سپس حوله ای به دور آن بپیچید. سپس هر یک ساعت، 10 دقیقه حوله را روی پوست خود قرار دهید و حرکت دهید.

    از نور خورشید و پرتوهای فرابنفش دوری کنید

    باز هم تاکید می‌کنیم که از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید و پرتوهای فرابنفش (یا UV) جدا خودداری کنید. به ویژه در ۴۸ ساعت اول باید کاملا مراقب باشید که تمام بخش‌های لیزر شده پوست، هنگام خروج از خانه، با لباس پوشیده شده باشد. همچنین قسمت‌هایی مانند دست، گردن یا صورت را که نمی‌توان با لباس پوشاند، حتما با کرم ضد آفتاب محافظت کنید. استفاده از کلاه لبه‌دار نیز به محافظت از صورت شما کمک خواهد کرد.

    طبیعی است که تا یک ماه پس از پایان آخرین جلسه لیزر خود نباید آفتاب بگیرید. توصیه های بعد از لیزر در مورد خودداری از برنزه کردن یا استفاده نکردن از دستگاه سلاریوم را حتما جدی بگیرید؛ در غیر این صورت ممکن است با تغییر رنگ، سوختگی و لک شدن دائمی پوست مواجه شوید. فراموش نکنید که دستگاه سلار مانند نور خورشید، با تابش پروتوهای فرابنفش موجب برنزه شدن شما می‌شوند که کاملا برای پوست شما مضر خواهد بود.[/vc_column_text]

    از چه کرم ضدآفتابی بعد از لیزر استفاده کنیم؟

    محصولات بهداشتی ضدآفتاب به دو شکل کرم‌ها و افشانه‌ها یا اسپری‌ها وجود دارند. در دو روز اول بعد از لیزر موهای زائد، بهتر است از اسپری ضد آفتاب استفاده کنید. چرا که نیازی به دست کشیدن روی پوست و لمس آن ندارید. این کار به تحریک کمتر پوست کمک می‌کند. پس از دو روز می‌توانید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

    بهتر است از محصولاتی با SPF50 یا بالاتر استفاده کنید. البته محصولات با SPF بالاتر از 50، مثلا 80 یا 90 تنها 2 تا 5 درصد محافظت بیشتری برای پوست ایجاد می‌کنند و فقط در صورت قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور آفتاب، از آنها استفاده کنید. همچنین حداقل SPF که می‌تواند از پوست شما محافظت کند، 30 است که در روزهای زمستانی با آفتاب ملایم از آن استفاده نمایید. با این حال بهترین محافظ همان SPF 50 است که توصیه می‌شود.

    باید پوست خود را قبل از مصرف کرم، کاملا تمیز کنید. برای این کار از یک دستمال مرطوب کمک بگیرید. اگر زیاد زیر آفتاب می‌مانید، هر دو ساعت یک بار به اندازه یک قاشق چایخوری برای یک ناحیه از بدن (مانند صورت و گردن) از ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را در تمامی روزهای بین جلسات لیزر و تا دو ماه بعد از آخرین جلسه، حتما استفاده نمایید.

    مراقبت از پوست بعد از لیزر موهای زائد

    ممکن است با توجه به جنس پوست و حساسیت شما، پزشک برخی لوسیون‌های محافظتی را تجویز کند. از این محصولات با دقت و بر اساس دستور پزشک استفاده کنید تا به ترمیم و شادابی پوست شما کمک کند. این محصولات معمولا موجب افزایش آب‌رسانی به پوست می‌شوند. در نتیجه نوشیدن زیاد آب نیز می‌تواند اثر این مواد را افزایش دهد. در واقع در هر شرایطی نوشیدن آب موجب تقویت پوست، جلوگیری از خشکی و سرعت بخشیدن به ترمیم آن می‌شود.

    پس از انجام جلسات لیزر تا چند روز لباس‌های گشاد و آزاد بپوشید تا به پوست شما فشار وارد نشود. هر گونه محصول آرایشی و بهداشتی، خوردن غذاهای حساسیت‌زا و یا حضور در اماکنی که امکان انتقال بیماری‌های پوستی را افزایش می‌دهد، تا یک هفته بعد از لیزر باید کنار گذاشته شود. در شرایط عادی پوست شما در برابر بسیاری از موارد تحریک کننده یا عوامل بیماری‌زای خارجی مقاوم است. اما پس از انجام لیزر موهای زائد تا چند روز مقاومت آن کاهش پیدا می‌کند و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

    کرم‌های سفیدکننده و آلفا هیدروکسی‌ اسید را تا زمانی که پوست شما به شرایط طبیعی برنگشته، کنار بگذارید. عوامل خارجی مانند آلودگی‌های محیطی یا مواد آرایشی (به ویژه مواد تهاجمی) ممکن است موجب حساسیت بیشتر پوست، ایجاد تاول، پوسته پوسته شدن و لکه شدن پوست شوند.

    با پزشک خود در ارتباط باشید

    فراموش نکنید که انجام کامل جلسات لیزر موهای زائد، ممکن است بین 8 تا 10 ماه زمان نیاز داشته باشد. در این مدت علاوه بر رعایت توصیه های بعد از لیزر باید ارتباط خود را با پزشک خود حفظ کنید. ممکن است در این مدت مشکلاتی برای پوست شما به وجود بیاید یا نیاز داشته باشید برخی داروها را مصرف نمایید. به همین دلیل باید پزشک شما در جریان شرایط بدنی و وضعیت سلامتی شما قرار بگیرد.
    برای مثال اگر مشکلاتی مانند موارد زیر برای شما پیش آمد، حتما پیش از انجام جلسات لیزر، پزشک خود را مطلع کنید:

    •  ابتلا به هرگونه بیماری پوستی یا غیر پوستی، زخم یا زگیل روی پوست
    • تغییر در شرایط بیماری قلبی یا عروقی شما
    • تغییر در الگوی مصرف داروها و مکمل‌های غذایی شما
    • باردار شدن

    ممکن است نیاز باشد تا جلسات لیزر شما مدتی به تعویق بیافتد یا شیوه انجام آن تغییر پیدا کند. برای مثال انجام لیزر در دوران بارداری ممنوع است. یا تا زخم‌های شما خوب نشده باشد، نباید در آن ناحیه لیزر انجام دهید.

    خدمات جوانسازی پوست انجام ندهید

    بعد از انجام لیزر، پوست شما حساس و گاهی ملتهب می‌شود. تا یک هفته به هیچ وجه تباید از خدمات جوانسازی پوست مانند هایفوتراپی، آر اف، میکرونیدلینگ، اندولیفت یا خدمات دیگر را انجام دهید. با مشورت پزشک خود می‌توانید بعد از آرام شدن پوست، از این خدمات استفاده کنید.

    البته یک هفته بعد از لیزر، می‌توانید پوست خود را اسکراب کنید تا موهای سوخته شده، از پوست شما خارج شوند و پوستی تازه‌تر و جوان‌تر داشته باشید. اسکراب و لایه‌برداری سطحی موجب حذف سلول‌های مرده سطحی و کمک به تنفس پوست، خواهد شد. ولی همین کار را هم در صورتی انجام دهید که هیچ گونه اثری از سوختگی، تغییر رنگ غیر طبیعی، التهاب یا خارش در پوست احساس نکنید.

    قبل و بعد از جلسات لیزر، اپیلاسیون ممنوع!

    اگر تصمیم به حذف موهای زائد خود گرفته‌اید، پس دیگر دور و بر هیچ سالن یا دستگاه اپیلاسیونی نروید! در واقع این دو روش کاملا خلاف همدیگر عمل می‌کنند. اگر بین جلسات لیزر خود اپیلاسیون انجام دهید، هم برای پوست خود عوارضی را ایجاد می‌کنید و هم جلسات بعدی لیزر شما بی‌نتیجه می‌شود.

    برای تاثیرگذاری لیزر موهای زائد، باید مویی در زیر پوست و درون فولیکول‌های شما وجود داشته باشد. در حالی که با اپیلاسیون کردن، شما موهای خود را از ریشه خارج می‌کنید و در عمل چیزی برای سوختن در پوست شما باقی نمی‌ماند غیر از خود پوست‌تان! یعنی اگر موهای شما وجود داشته باشند، انرژی لیزر موهای زائد را می‌سوزاند و به این ترتیب، به فولیکول‌های سازنده مو آسیب وارد می‌شود. اما اگر اپیلاسیون انجام دهید، دیگر مویی وجود ندارد و فقط پوست شما می‌سوزد؛ بدون اینکه هیچ فایده‌ای برای شما داشته باشد!

    پس چند ماه تحمل کنید تا جلسات لیزر شما کامل شود و برای همیشه از شر موهای زائد خود خلاص شوید!

    مصرف آنتی بیوتیک و انجام لیزر موهای زائد ممنوع است!

    یکی از مهم ترین توصیه ها بعد از لیزر موهای زائد این است که اگر آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید، تا دو هفته بعد از پایان دوره مصرف دارو، نباید لیزر انجام دهید. در واقع داروهای آنتی بیوتیک موجب افزایش جذب انرژی لیزر توسط پوست می‌شوند. این یعنی ایجاد دو مشکل اساسی و همزمان:

    ·         جذب انرژی لیزر توسط ملانین موجود در مو کمتر می‌شود؛ در نتیجه اثرگذاری لیزر کاهش پیدا می‌کند و شما به جلسات بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد.

    ·         جذب بیشتر انرژی لیزر توسط پوست یعنی سوختگی و درد بیشتر و در نتیجه ایجاد عوارض پوستی، تاول، تغییر رنگ و لکه، سوختگی سطحی، ایجاد چروک، تاول و دیگر مشکلات بعد از لیزر

    پس قبل از شروع جلسات لیزر، حتما این مورد را با پزشک خود مطرح کنید تا برای فرایند درمان یا جلسات لیزر شما، برنامه ریزی بهتری داشته باشد.

    نوشتهٔ پیشین
    آیا لیزر موهای زائد سرطان زا است؟
    نوشتهٔ بعدی
    بهترین روش جوانسازی دست ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات