×

    جدیدترین روش لیزر موهای زائد

    1. خانه
    2. خدمات لیزر
    3. جدیدترین روش لیزر موهای زائد
    لیزر موهای زائد

    جدیدترین روش لیزر موهای زائد در واقع مبتنی بر جدیدترین و بهترین دستگاه‌های لیزر، قابل انجام است. در این زمینه باید دستگاه‌هایی را انتخاب کرد و به کار گرفت که چند ویژگی مهم را دارا باشند:

    • برای تمام تایپ‌های پوستی، مناسب باشند.
    • روی هر نوع موی زائدی با هر رنگ و ضخامتی، تاثیرگذار باشند.
    • هنگام انجام لیزر، درد و سوختگی نداشته باشند و  یا برای جلوگیری از درد و سوختگی، نیاز به پماد، لوسیون و یا کمپرس یخ نداشته باشند.
    • سرعت انجام لیزر با این دستگاه‌ها بالا باشد.
    • کاربری آن برای اپراتور ساده باشد تا خطای انجام لیزر، کمتر شود.
    • هیچ گونه عوارض، مشکلات پوستی یا سوختگی به همراه نداشته باشند. 
    • بیش از 95 % از موهای زائد را از بین ببرند؛ حتی موهایی با ریشه‌های بسیار عمیق.

    اگر دستگاهی تمامی این ویژگی‌ها را دارا بود، می‌توانید بگویید که به جدیدترین روش لیزر موهای زائد دسترسی پیدا کرده‌اید. اما این ویژگی‌ها چگونه به دست می‌آیند و کدام دستگاه‌ها، تمام این ویژگی‌ها را دارا هستند؟ در این مقاله با ما همراه باشید.  

    قبل و بعد از لیزر موهای زائد

    همه چیز درباره‌ی جدیدترین روش لیزر موهای زائد

    پیش از هر چیز باید اشاره کنیم که فناوری لیزر موهای زائد از سال 1961 میلادی (1340 خورشیدی) معرفی شده است. از آن زمان تا به امروز، هر چند سال یک بار، فناوری ساخت دستگاه‌های لیزر پیشرفت می‌کند. با هر پیشرفت، کیفیت خروجی و نتایج لیزر بهتر می‌شود و عوارض آن نیز کاهش می‌یابد.

    در این میان شاید باید به دو نکته بسیار مهم اشاره کنیم که به آگاهی شما نسبت به بهترین روش لیزر موهای زائد و دستگاه‌های لیزر موهای زائد، کمک خواهد کرد:

    1. کمپانی سازنده دستگاه با فناوری تولید نور لیزر یا طول موج آن، متفاوت است.

    یعنی وقتی می‌شنوید دستگاه الکس کندلا، یا الکس جنتل مکس در واقع واژه الکس به معنی طول موج نور لیزر است که با فناوری الکساندرایت تولید می‌شود. کندلا یا جنتل مکس، نام برند و دستگاهی است که توسط یک کمپانی خاص تولید می‌شود.

    در واقع 3 طول موج استاندارد پرکاربرد برای پرتوهای لیزر وجود دارد (الکس، دایود و ان دی یاگ) اما ممکن است ده‌ها کمپانی و شرکت سازنده دستگاه از کشورهای چین، کرده، آلمان، ایتالیا و یا امریکا وجود داشته باشند که دستگاه‌های آنها در کلینیک‌های مختلف ایران، استفاده شود.

    پس هر وقت به دنبال دستگاه مناسب برای لیزر یا بهترین روش لیزر موهای زائد برای خودتان بودید، اول به طول موج لیزر توجه کنید:

    • الکساندرایت
    • دایود
    • ان دی یاگ 

    سپس کمپانی سازنده یا برند دستگاه را در نظر بگیرید.

    2. شیوه کار دستگاه لیزر را بدانید تا متوجه شوید، کدام دستگاه بهترین است.

    در لیزر موهای زائد، از ویژگی جذب انرژی نوری توسط رنگدانه‌ها استفاده می‌شود. ملانین، رنگدانه‌ای است که در موها بدن، پوست و حتی چشم‌های ما وجود دارد و رنگ پوست، مو یا چشم ما تحت تاثیر میزان وجود ملانین است. هرچه ملانین در مو یا پوست بیشتر باشد، رنگ مو یا پوست تیره‌تر می‌شود.

    از سوی دیگر با تابش نور لیزر به پوست، انرژی لیزر توسط ملانین موجود در موها جذب می‌شود و موها می‌سوزند. نور لیزر تا عمق چند میلیمتری پوست نفوذ می‌کند و تمام موهای زائد را از ساقه و حتی ریشه، می‌سوزاند. به این ترتیب به فولیکول‌ها که ارگان‌های سازنده مو هستند آسیب وارد می‌شود. نتیجه این کار، توقف کامل رشد مو برای سال‌های طولانی است.

    حال باید توجه کنید که همیشه بخشی از انرژی لیزر توسط ملانین موجود در پوست جذب می‌شود. دلیل درد و سوختگی توسط لیزر موهای زائد نیز همین موضوع است. حال بهترین روش لیزر موهای زائد برای شما، استفاده از دستگاهی است که بخش کمتری از انرژی آن توسط ملانین پوست جذب شود. به بیان بهتر بیشتر انرژی لیزر برای از بین بردن موهای زائد مصرف شود.

    کدام روش لیزر برای تمام پوست‌ها مناسب است؟

    همانطور که گفته شد، هر دستگاه لیزری ممکن است یکی از طول موج‌های زیر را تولید کند که هر کدام نیز برای یک سری از تایپ‌های پوستی، مناسب هستند:

    طول موج الکساندرایت 755 نانومتر: با کمک بلور جواهر الکساندرایت، پرتوهای لیزر تولید می‌شوند. این طول موج برای تایپ‌های پوستی روشن 1 و 2، بسیار مناسب است. این طول موج، بیشترین جذب را توسط ملانین دارد و در پوست‌های روشن، بیشترین بازده را خواهد داشت. 

    طول موج دایود 810 نانومتر: این دستگاه‌ها ارزان‌تر هستند و برای تایپ‌های پوستی تیره‌تر 3 و 4، بسیار مناسب هستند. هرچند برای پوست‌های روشن هم می‌شود استفاده کرد. این طول موج عمق نفوذ بیشتری در پوست دارد و می‌تواند موهایی با ریشه عمیق را نیز از بین ببرد.

    طول موج ان دی یاگ (Nd: YAG) 1064 نانومتر: این نوع دستگاه‌ها را می‌توان کم دردترین لیزرها به حساب آورد که برای پوست‌های خیلی تیره مانند تایپ 5 و 6 مناسب هستند. البته دلیل این درد کمتر، جذب پایین انرژی لیزر توسط ملانین است. یعنی اثرگذاری و قدرت این دستگاه‌ها نیز کمتر است و برای از بین بردن موهای زائد، باید تعداد جلسات بیشتری داشت. البته ممکن است میزان از بین رفتن موهای زائد نیز به اندازه دستگاه‌های دایود یا الکس نباشد.

    طول موج انواع لیزر های مختلف

    حال اگر بخواهیم بهترین روش لیزر موهای زائد را به کار بگیریم، باید به سراغ دستگاهی برویم که بتواند چند طول موج مختلف را تولید کند. مثلا دستگاه‌های الکس دایود که توانایی تولید طول موج الکساندرایت و دایود هستند، قطعا برای تایپ‌های پوست ایرانی‌های مناسب‌ترند و نتایج بهتری خواهند داشت.

    کدام دستگاه‌های لیزر برای هر نوع مویی مناسب هستند؟

    اینجا دیگر باید ترکیبی از طول موج و توانایی اپتیکی خروجی دستگاه را بررسی کرد. اگر موها روشن و نازک بودند، به این معنی است که میزان ملانین کمتری در آنها وجود دارد. پس جذب انرژی لیزر توسط مو کاهش پیدا می‌کند و این پوست است که بیشتر می‌سوزد.

    حال اگر بتوانیم از یک سو طول موج را بالا ببریم (از الکس به سوی دایود و در نهایت ان دی یاگ)، میزان سوختگی پوست را کم خواهیم کرد. اگر فناوری تولید پرتوهای لیزر نیز از روش‌هایی برای کاهش بازه زمانی تابش نور لیزر استفاده کند، میزان سوختگی بسیار کم می‌شود و دیگر دردی احساس نخواهد شد.

    حال اگر توان خروجی نوری دستگاه لیزر را بالا ببریم، می‌توانیم بدون تغییر طول موج، انرژی بسیار بیشتری را به موها منتقل کنیم. در یک کلام حتی می‌توانیم موهای نازک و روشن با ملانین بسیار کم را نیز با دستگاه لیزر از بین ببریم.

    پس باید دستگاهی را انتخاب کنید که بتواند طول موج بالا را با توان نوری زیاد، تولید کند. همچنین با کمک فناوری‌هایی مانند کیو سوئیچ و یا بخش کردن بازه زمانی هر شات لیزر به بازه‌های کوتاه‌تر، هر گونه درد ناشی از انرژی بالا را از بین ببرد.

    کدام دستگاه لیزر درد ندارد؟

    دستگاه‌های جدید معمولا نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر، درد کمتری دارند. اما دلیل این نداشتن یا کم بودن درد، در چند چیز نهفته است:

    • استفاده از طول موج مناسب برای هر تایپ پوستی؛ یعنی برای تایپ پوستی روشن از الکس و برای تایپ تیره‌تر از دایود یا ان دی یاگ استفاده کنند.
    • استفاده از فناوری‌هایی برای کاهش بازه زمانی هر شات و در نتیجه تابش لیزر در بازه‌ای کوتاه‌تر از زمان استراحت اعصاب زیر پوست؛ با این کار دردی حس نخواهد شد.
    • استفاده از کولینگ قدرتمند برای خنک کردن پوست و پایین آوردن دمای اپی‌درم، بدون اینکه دمای درم یا لایه‌های میانی پوست کاهش پیدا کند. به این شکل، شما درد و سوختگی حس نخواهید کرد اما ریشه موها از بین خواهند رفت.

    پس دستگاهی را انتخاب کنید که چند طول موج لیزر، با فناوری‌های پیشرفته نوری و البته کولینگ قدرتمند داشته باشد.

    سرعت انجام لیزر کدام دستگاه بیشتر است؟

    یکی از مهمترین نکاتی که در انتخاب بهترین روش لیزر موهای زائد باید به آن توجه کنید، کوتاه بودن زمان هر جلسه لیزر و همچنین کمتر بودن تعداد جلسات مورد نیاز است. یعنی شما بهتر است از دستگاه لیزری استفاده کنید که در 6 جلسه 45 دقیقه‌ای، تمام بودن شما را لیزر کند؛ تا اینکه در 8 یا 10 جلسه یک ساعت و نیمه، لیزر شوید.

    لیزر موهای زائد پشت بدن

    سرعت بیشتر لیزر و کمتر بودن تعداد جلسات، به 4 عامل بستگی دارد:

    1. هرچه قدرت دستگاه بیشتر باشد و طول موج مناسب‌تری به کار گرفته شود، شما زودتر موهای زائد خود را از دست خواهید داد. پس انتخاب دستگاه با ویژگی‌های نوری که بالاتر گفته شد، می‌تواند تعداد جلسات لیزر شما را کاهش دهد.

    2. هرچه قطر اسپات یا لکه نوری لیزر بیشتر باشد، سرعت انجام لیزر در هر جلسه بیشتر خواهد شد. قطر لکه نوری که از هندپیس یا سری لیزر روی پوست شما می‌افتد، همان مساحتی از پوست شما است که با هر شات از لیزر، یک بار انرژی را به موهای آن ناحیه، منتقل می‌کند. پس هرچه مساحت این لکه نوری بیشتر باشد، شما به تعداد شات‌های کمتری نیاز خواهید داشت و جلسات لیزر شما سریع‌تر انجام می‌شود.    

    3. توانایی شات زدن دستگاه به صورت پیوسته یا در بازه‌های زمانی بسیار نزدیک به هم. این ویژکی مربوط به برخی دستگاه‌های لیزر است که می‌توانند به صورت پیوسته شات بزنند و اپراتور تنها کافی است سری دستگاه را روی پوست شما بکشد و یا با سرعت حرکت دهد. در حالی که برخی دستگاه‌های دیگر ممکن است تنها در هر ثانیه فقط یک شات لیزر بزنند. هرچه فاصله زمانی بین شات‌ها بیشتر باشد، سرعت انجام لیزر کمتر خواهد بود.

    4. توانایی و تجربه اپراتور نیز در به کار گیری دستگاه، بسیار مهم است. چه در انجام تنظیمات متناسب با پوست و موی شما و چه در سرعت دست، دقت انجام لیزر و از دست نرفتن هیچ بخشی از پوست برای لیزر شدن. پس اگر به کلینیک معتبر و با سابقه‌ای مراجعه کنید، از بهترین روش لیزر موهای زائد بهره‌مند خواهید شد.

    کاربری آسان دستگاه لیزر برای اپراتور

    بعضی از دستگاه‌ها، صفحه نمایش مناسب یا سیستم نرم افزاری خوبی ندارند؛ به همین دلیل اپراتورها به سادگی نمی‌توانند بهترین تنظیمات را متناسب با پوست، مو و یا تعداد جلسه لیزر شما، انتخاب کنند. در دستگاه‌های جدیدتر از کمپانی‌های معتبر، معمولا نمایشگرهای رنگی بزرگ با امکانات فراوان و رابط کاربری ساده‌تر، وجود دارد که این مشکل را حل کرده است.

    همچنین یک عامل دیگر در بهبود کاربری دستگاه برای اپراتورها، سبک بودن سری دستگاه است. این یعنی دست اپراتور برای انجام لیزر تمام بدن یا نواحی گسترده، کمتر خسته می‌شود و دقتش کاهش پیدا نمی‌کند. در نتیجه شما نیز نتایج بهتری از لیزر خواهید گرفت.

    عدم عوارض و مشکلات بعد از لیزر

    لیزر موهای زائد یک روش ایمن است که هیچ بیماری یا خطری برای شما ندارد. با این وجود اگر از دستگاه غیر استاندارد با طول موج نامناسب استفاده کنید، ممکن است خطر سوختگی و مشکلات پوستی شما را تهدید کند.

    وجود فناوری‌های پیشرفته نوری مانند کیو سوئیچ و همچنین بهره گیری از کولینگ یا خنک کننده پیشرفته و قدرتمند، راه جلوگیری از عوارض پوستی و سوختگی است. در دستگاه‌های جدید معمولا سیستم‌های خنک کننده بسیار پیشرفته‌ای وجود دارد که هم درد لیزر را از بین می‌برد و هم جلوی عوارض پوستی را می‌گیرد.

    بهترین نتیجه لیزر با از بین بردن بیش از 95 % موهای زائد بدن

    اگر بخواهید تقریبا تمام موهای زائد بدن خود را از بین ببرید، باید از دستگاهی استفاده کنید که این ویژگی‌ها را همزمان داشته باشد:

    • امکان نفوذ پرتوهای لیزر تا عمق بیشتری از پوست و از بین بردن موهایی با ریشه‌های خیلی عمیق: استفاده از طول موج‌های بلندتر مانند دایود و ان دی یاگ
    • امکان بالا بردن توان نوری خروجی دستگاه برای ایجاد بیشترین آسیب در فولیکول‌های سازنده مو: استفاده از فناوری‌های نوری و خنک کننده پیشرفته و قوی که بتواند درد یا سوختگی پوست را کاهش دهد و امکان بالاتر بردن انرژی خروجی، وجود داشته باشد.
    • توانایی تولید شات‌های پیوسته یا با فاصله زمانی کم: برای کاهش خطای انسانی و از دست نرفتن هیچ بخشی از پوست برای لیزر شدن

    وقتی تمامی ویژگی‌های گفته شده را کنار هم قرار دهید، می‌توانید دستگاه‌های پیشرفته‌ای مانند الکس دایودهای 2021 را انتخاب کنید. این دستگاه‌ها با داشتن تمامی فناوری‌های به روز و قدرتمند، برای هر تایپ پوستی و یا هر نوع مویی مناسب هستند و در کمترین تعداد جلسات، شما را به نتایج بهترین روش لیزر موهای زائد می‌رساند.

    نوشتهٔ پیشین
    همه چیز در مورد لیزر بیکینی
    نوشتهٔ بعدی
    چه افرادی برای انجام لیزر مناسب نیستند؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات