×

    بایدها و نبایدهای قبل از کاشت مو

    1. خانه
    2. دسته کاشت مو
    3. بایدها و نبایدهای قبل از کاشت مو
    توصیه های قبل کاشت مو برای افراد متقاضی

     

    قبل از کاشت موی سر، بهتر است این مقاله را بخوانید چرا که:

    عمل کاشت مو یا پیوند مو، عملی به نسبت ساده است که نتایج آن علاوه بر شرایط بدنی هر فرد و بانک موی او، به رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از عمل نیز بستگی دارد. انتخاب یک جراح خوب، مراجعه به کلینیک معتبر، رعایت توصیه‌ها و تجویزهای پزشک، همگی به داشتن موهای متراکم و خوش حالت کمک خواهد کرد.

    از سوی دیگر نتایج این عمل در صورت موفقیت آن، بسیار عالی و ماندگار خواهد بود. برای رسیدن به یک نتیجه مناسب باید همکاری کاملی را با پزشک خود داشته باشید و در کنار ان صبور باشید. نتایج عمل کاشت مو معمولا بعد از 9 تا 12 ماه دیده خواهد شد.

    برای مثال پرهیز از مصرف موادی که خونریزی را افزایش دهد یا فرایند ترمیم پوست را دچار مشکل کند، در نهایت به ریزش مو بعد از کاشت مو و شکست عمل پیوند مو منجر خواهد شد. پس بایدها و نبایدهای قبل از کاشت مو را جدی بگیرید.

    نکات مهم قبل از کاشت مو

    عمل کاشت مو یک روش موثر و قطعی برای بهبود مناطق کم مو و یا بدون موی سر است. در این روش از یک بخش پر موی سر که به آن بانک مو گفته می‌شود، تارهای مو به شکل گرافت‌هایی از پوست سر خارج می‌شود تا در بخش کم مو یا بدون موی سر کاشته شود.

    هر گرافت مو ممکن است حاوی 2 یا 3 تار مو باشد. به این ترتیب اگر در یک عمل کاشت مو برای شما مثلا 2000 گرافت کاشته شود، در نهایت چیزی حدود 4 تا 6 هزار تار مو برای شما کاشته شده است. فولیکول و ریشه مو درون هر گرافت مو قرار دارد که به مناطق جدید پیوند زده می‌شود. باید دقت داشته باشید که هرچند عمل کاشت مو عوارض چندانی ندارد و یک عمل جراحی ساده به حساب می‌آید اما انتخاب پزشک مجرب و کلینیک معتبر در نتیجه نهایی عمل شما بسیار مهم است.

    گاهی یک تشخیص درست و معاینه موثر، روش انتخابی کاشت موی شما را تغییر خواهد داد و یا از بروز عوارض ناخواسته جلوگیری خواهد کرد.

    همچنین رعایت نکات مهم و مراقبت‌های پیش از کاشت مو و مراقبت های بعد از کاشت مو به بهبودی سریع‌تر و رسیدن به نتیجه مناسب، کمک بسیاری خواهد کرد.

    بسیاری از داروها و یا مواردی مانند دخانیات، مشکلات جدی را هنگام انجام عمل و بعد از آن برای شما به وجود خواهد آورد. از این روی پیش از انجام عمل کاشت مو، حتما به توصیه‌های پزشک خود در جلسه مشاوره توجه داشته باشید. فرایند عمل کاشت مو در چند مرحله انجام خواهد شد:

    1. نخست مشاوره حضوری است که باید حتما انجام شود. شاید فرستادن عکس از سر شما تا حدی بتواند مشخص کند که چه روش کاشت مویی برای شما مناسب خواهد بود اما مراجعه حضوری به جراح و معاینه، تنها راه اطمینان از بهترین روش کاشت مو برای شما است برای مثال کاشت مو به روش SUT یا کاشت مو به روش میکروگرافت . در این جلسه مشاوره در مورد بیماری‌های زمینه‌ای، داروهای مصرفی و دیگر مشکلات جسمی که ممکن است داشته باشید با پزشک خود مشورت کنید.

    2. سپس یک سری از آزمایش‌ها مختلف باید به صورت ناشتا انجام شود تا نتایج آن مشخص کند که آیا شما گزینه مناسبی برای انجام این عمل هستید یا خیر. نتیجه این آزمایش‌ها بسیار مهم است و بدون آن هیچ پزشک مجربی اقدام به کاشت مو نخواهد کرد.

    3. در مرحله بعدی باید برای انجام عمل آماده شوید. در همین مرحله است که توصیه‌های مهم و مراقبت‌های پیش از عمل را باید انجام دهید. معمولا یک ماه تا دو هفته پیش از عمل، باید پرهیزهای لازم را انجام دهید تا از نظر بدنی برای یک عمل بدون عارضه آماده باشید.

    4. گام بعدی انجام عمل کاشت مو و البته مراقبت‌های بعد از عمل است.

    توصیه‌های پیش از کاشت مو از جلسه مشاوره تا روز عمل

    نخست باید یک پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و یک کلینیک معتبر بیابید تا برای انجام عمل کاشت موی خود هیچ دغدغه و نگرانی نداشته باشید. با اطمینان کامل و بدون هیچ نگرانی یا هیجانی، زمان کاشت موی خود را تعیین کنید. در مورد شیوه انجام کاشت، بانک مو و تعداد گرافت‌هایی که در نهاید باید پیوند بخورد، در جلسه معاینه با پزشک خود مشورت نمایید.

    بهتر است انتظارات خود را از انجام عمل کاشت مو، با واقعیت‌ها منطبق نمایید و از پزشک خود برای رسیدن به بهترین نتیجه مشورت بگیرید. شنیده‌ها و چیزهایی که در تبلیغات مختلف دیده‌اید، ممکن است برای شخص شما مناسب نباشد؛ پس به پزشک خود اعتماد کنید.

    عوارض عمل کاشت مو بسیار پایین است و معمولا در بیشتر افراد به سادگی و بدون مشکل انجام می‌شود. بهتر است اگر بیماری خاصی دارید، دارو یا مکمل مصرف می‌کنید و یا مشکل بدنی خاصی دارید که ممکن است روی عمل شما اثر منفی بگذارد، حتما با پزشک خود در میان بگذارید. گاهی روش کاشت موی شما بر اساس داروهایی که مصرف می‌کنید، متفاوت خواهد بود.

    برای مثال اگر عادات خاصی در رسیدگی به موهای خود داشته‌اید؛ از داروهای تقویتی یا شامپوهای خاصی استفاده می‌کنید و …، قبل از کاشت مو باید با پزشک خود مطرح نمایید.

    آزمایش‌های مورد نیاز قبل از کاشت مو

    پس از جلسه مشاوره و ویزیت، برای مشخص کردن قطعی روش کاشت مو برای شما و همچنین پیشبینی و کنترل عوارض احتمالی، باید یک سری آزمایش انجام شود. نتیجه این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کند تا بهترین روش کاشت مو را به شما پیشنهاد دهد. همچنین اگر عمل پیوند مو برای شما امکان‌پذیر نباشد، با همین آزمایش‌ها مشخص خواهد شد:
    • CBC
    • FBS (BS)
    • BUN
    • CREATININ
    • PT
    • PTT
    • HIV
    • HbsAg
    • HbsAb

    دو هفته قبل از عمل کاشت مو

    • برای کاهش عوارض احتمالی، جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و تاثیر منفی روی نتایج عمل کاشت مو، از مصرف موارد زیر جدا خودداری نمایید:
    • ویتامین‌ها و مکمل‌ها: بعضی از این ویتامین‌ها مانند ویتامین E باعث رقیق شدن خون می‌شوند. همچنین ممکن است برخی مواد نگهدارنده مکمل‌ها نیز برای شما مشکلاتی ایجاد کند.
    • داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین: این داروها موجب افزایش خونریزی هنگام عمل کاشت مو و به خطر افتادن نتیجه عمل خواهد شد.
    • مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار: این موارد را بهتر است کمتر مصرف کنید و در روزهای نزدیک به عمل کاشت مو، قطع نمایید؛ چرا که موجب افزایش اضطراب خواهند شد.
    • نوشیدنی‌های الکلی: الکل نیز خون شما را رقیق می‌کند که موجب کاهش سرعت ترمیم و افزایش خونریزی می‌شود. همچنین الکل ممکن است اثر داروهای بی‌حسی را کاهش دهد و در نتیجه عمل کاشت موی شما با کمی درد همراه خواهد شد.
    • دخانیات: سیگار، قلیان یا هرگونه دخانیات به طور جدی موجب مشکلاتی در فرایند عمل کاشت مو و دوره نقاهت شما ایجاد خواهد کرد. برای مثال سیاه شدن جای عمل، طولانی شدن زمان ترمیم و احتمال ریزش موهای کاشته شده از مضرات مصرف دخانیات است.

    • رژیم‌های سخت لاغری و پرهیزهای خودخواسته غذایی: این موضوع به معنی پرخوری کردن و یا مصرف غیرسالم خوارکی‌ها نیست. کنترل کالری دریافتی روزانه را همچنان ادامه دهید اما از ادامه دادن رژیم‌های سخت غذایی خودداری نمایید. باید تمامی مواد مغذی و مورد نیاز بدن خود را در این دوهفته دریافت کنید، از جمله پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و حتی چربی‌های مفید غیر اشباع. یک رژیم خوب غذایی خوب قبل از کاشت مو به بهبود سریع‌تر پس از عمل کمک خواهد کرد.

    از یک هفته قبل از کاشت مو

    از انجام ورزش‌های سنگین، دویدن، وزنه زدن و هر گونه فعالیتی که موجب عرق کردن شما شود، خودداری نمایید.
    اگر برای پوشاندن موهای سفید خود، از رنگ استفاده می‌کنید، از یک هفته قبل، موهای خود را روزانه بشویید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا در روز عمل، هیچ رنگی روی موهای شما نمانده باشد.

    سه روز قبل از کاشت مو

    • دوری از هرگونه استرس، ناراحتی و هیجان
    • خواب شبانه کافی و راحت و پرهیز از بی‌خوابی
    • توجه ویژه به پرهیزهای غذایی و دارویی که گفته شد

    یک روز قبل از کاشت مو

    زمان انجام عمل خود را یک بار دیگر با کلینیک هماهنگ کنید و توصیه‌های ویژه برای روز عمل را دریافت نمایید. برای مثال مصرف داروهای فشار خون یا دیابتی که پزشک توصیه کرده است که مصرف آن قبل از کاشت مو مانعی ندارد، باید در روز قبل از عمل نیز ادامه داشته باشد. البته برخی داروها نیز ممکن است درست روز قبل از عمل مصرف آن قطع شود.

    شب قبل از کاشت مو شام مناسبی میل کنید که پروتئین، کربوهیدرات و قند کافی داشته باشد. سیب‌زمینی قبل از غذا و یا حتی بستنی بعد از شام، گزینه‌های مناسبی برای تامین قند مورد نیاز بدن است.

    پیش از خواب، حمام کنید و سر و موهای خود را بشویید. همچنین از سر خود عکس بگیرید تا بتوانید در یک سال آینده، نتایج عمل کاشت مو را با قبل از عمل مقایسه کنید.

    لباس‌های روز بعد را آماده کنید. سعی کنید لباس دکمه‌دار بپوشید تا برای درآوردن و پوشیدن آن به سر و موهای شما فشاری وارد نشود. از پوشیدن تیشرت و بلوز خودداری نمایید.

    صبح روز عمل کاشت مو

    صبح قبل از آمدن به کلینیک دوش بگیرید و مو و پوست سر خود را کاملا بشویید. صبحانه سبک ولی کافی بخورید. بهتر است مواد قندی و کربوهیدرات مصرف کنید تا قند خون شما در طول عمل افت نکند. برای مثال خوردن آب پرتقال و کیک همراه با صبحانه، گزینه مناسبی خواهد بود. از سوی دیگر خوردن مواد کافئین‌دار (که خوردن آن از دو هفته قبل باید کاهش پیدا کند) موجب افزایش اضطراب و تپش قلب خواهد شد.

    سعی کنید یک همراه با خود داشته باشید؛ مدارک مورد نیاز را فراموش نکنید و آگاه باشید که پس از عمل کاشت مو نباید رانندگی کنید. همچنین از عطر و ادکلن استفاده نکنید.

    به هیچ وجه در مورد انجام کاشت مو نگران نباشید و به کلینیک و پزشکی که انتخاب کرده‌اید اعتماد کنید. این عمل به هیچ وجه سنگین نیست و مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. اگر مراقبت‌های قبل از کاشت مو را به درستی رعایت کرده‌ باشید، بهترین نتیجه را پس از 9 تا 12 ماه خواهید داشت.

    نکته بسیار مهم در مورد مصرف سیگار قبل از کاشت مو و بعد از آن

    باید توجه داشته باشید که مصرف سیگار، حتما نتیجه عمل کاشت موی شما را به خطر می‌اندازد و برای شما مشکلات جسمی ایجاد خواهد کرد. نیکوتین و دیگر مواد شیمیایی موجود در سیگار روی گردش خون شما تاثیر منفی می‌گذارد؛ در نتیجه افزایش خونریزی و کاهش خون‌رسانی به موهای کاشته شده را در پی دارد. همچنین نیکوتین موجب تشکیل لخته‌های خون و کاهش میزان گردش خون در پوست سر می‌شود. این موضوع به شکست پیوند مو خواهد انجامید. گاز دی اکسید کربن موجود در دود سیگار باعث می شود اکسیژن‌رسانی در خون با اختلال مواجه شود. در نتیجه فرایند بهبودی و پیوند مو دچار اختلال خواهد شد.

    در کنار این موارد، سیگار موجب سیاه شدن محل بخیه‌ها، آهسته شدن فرایند ترمیم پوست و ایجاد عفونت در محل پیوند مو می‌شود. به همین دلیل از یک ماه تا دو هفته پیش از عمل کاشت مو، باید مصرف دخانیات را کاملا قطع کنید.

    نکته مهم در مورد مصرف داروها قبل از کاشت مو

    داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، وارفارین و هپارین: عمل کاشت مو معمولا با کمی خونریزی همراه است. مصرف این داروها خونریزی را افزایش می‌دهد. همچنین فرایند خون‌رسانی به فولیکول‌های موهای کاشته شده نیز با مشکل همراه خواهد شد و احتمال ریزش موها بالا می‌رود.[/vc_column_text]

    داروهای درمان ریزش مو مانند ماینوکسیدول: این داروها معمولا موجب بازشدن حفره‌های خروج مو از پوست سر می‌شوند. این امر فرایند برداشت گرافت‌های مو و کاشت دوباره آن در پوست سر را با مشکل روبرو خواهد کرد. مصرف دوباره این داروها بعد از عمل کاشت مو باید با نظر و تجویز پزشک انجام شود. البته باید توجه داشته باشید که قبل از کاشت مو، حتما باید مشکلات ریزش موی شما رفع شده باشد تا نتایج عمل کاشت با خطر روبرو نشود.

    مسکن‌ها و داروهای خواب‌آور مانند آنتی‌هیستامین‌ها، استامینوفن، آلپرازولام و … و داروهای ضد التهاب مانند آکسار (اکسدرین)، مفنامیک اسید و …: عوارض این داروها ممکن است در فرایند عمل کاشت مو اخلال ایجاد کند؛ پس حتما در مورد مصرف یا قطع این داروها، با پزشک خود مشورت نمایید.

    بیماری‌های هورمونی

    عدم تعادل هورمونی می‌تواند عواقب ناخوشایندی در بدن ما داشته باشد و اغلب موهای ما نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اگرچه نازک شدن و ریزش مو به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد، اما ریزش موی هورمونی یک مسئله مهم است. در شرایط اختلالات هورمونی کاشت مو نیز با مشکل مواجه می‌شود و امکان پس زدن پیوند مو بالاتر است. این مشکلات به ویژه در زنان بیشتر تاثیرگذار است.

    تولید بیش از حد هورمون‌هایی مانند آندروژن یا تستوسترون (در زنان) می‌تواند باعث ریزش مو به طور مستقیم از پوست سر شود. کاهش زیاد استروژن یا پروژسترون نیز می‌تواند باعث کاهش یا توقف رشد مو در برخی از افراد شود.

    نازک شدن مو و ریزش مو اغلب در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز مشاهده می‌شود. در صورت درمان هورمون‌های تیروئید قبل از کاشت مو می‌توان این روش را انجام داد.

    تغذیه قبل از کاشت مو

    تغذیه موضوعی است که قبل و بعد از هر عمل جراحی نیاز به توجه ویژه دارد. باید از پرخوری پیش از عمل خودداری کرد و به طور سالم و منظم غذا خورد. همچنین باید از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده خودداری شود. سبزیجات و محصولات میوه‌ای باید بیشتر مصرف شود. غذاهای حاوی اسیدهای آمینه، بیوتین، آهن، پروتئین، ویتامین C، سلنیوم و اسیدهای چرب می‌توانند ترجیح داده شوند. این غذاها از جمله غذاهایی هستند که هم از پوست سر و هم از روند بهبودی سالم حمایت می‌کنند. مصرف چای سبز را سه روز قبل از کاشت قطع کنید و حدالمقدور دو هفته پیش از عمل سیگار و الکل را کنار بگذارید.

    جمع بندی

    برای اینکه بهترین نتیجه را از عمل کاشت موی خود دریافت کنید لازم است که پیش از عمل نکات مراقبتی خاصی را رعایت کنید. لازم است که شرایط سلامتی خود را به طور کامل برای پزشک شرح دهید و داروهای مصرفی خود را به او معرفی کنید. از انجام ورزش‌های سنگین پیش از عمل خودداری کنید و به تغذیه سالم خود توجه داشته باشید. در بعضی موارد لازم است که اختلالات هورمونی پیش از کاشت درمان شود. چنانچه به مشاوره بیشتری در این مورد نیازمندید با ما تماس بگیرید.

    [vc_toggle title=”کدام داروها باید قبل از کاشت مو متوقف شود؟”]در این مورد لازم است که با پزشک خود مشورت کنید؛ اما به طور کلی مصرف داروهایی مثل داروهای ضدحساسیت، مفنامیک اسید و استامینوفن می‌توانند در فرایند رشد مو اختلال ایجاد کنند.[/vc_toggle][vc_toggle title=”آیا با وجود بیماری تیروئید می‌توان کاشت مو انجام داد؟”]خیر. اختلال هورمون‌های تیروئید می‌تواند روی رشد مو تاثیر بگذارد. لازم است که ابتدا بیماری خود را درمان کنید.[/vc_toggle][vc_toggle title=”آیا قبل از عمل کاشت باید ورزش را متوقف کنم؟”]ورزش‌های سبک ممنوعیتی ندارد. اما باید ورزش‌های سنگین که باعث تعریق زیاد می‌شود چند روز پیش از عمل متوقف شود.[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row]
    نوشتهٔ پیشین
    ریزش مو بعد از کاشت مو
    نوشتهٔ بعدی
    تزریق ژل به پیشانی برای رفع خط اخم و چین و چروک

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات