×

    لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش و زخم

    1. خانه
    2. خدمات لیزر
    3. لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش و زخم
    لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش

    لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش و زخم یک روش ساده و موثر برای درمان مشکلات پوستی است. در این روش با تابش پرتوهای متمرکز نور لیزر در طول موج‌های مشخص، بافت‌های پوست برای بازسازی و جوانسازی تحریک می‌شوند.

    گاهی تمام جای زخم، اسکار یا جای جوش صورت و پوست بدن با یک جلسه لیزر از بین می‌رود. با این حال ممکن است برخی زخم‌ها کاملا بهبود پیدا نکنند اما بسیار کمتر به چشم بیایند. در برخی موارد نیز انجام چند جلسه لیزر، مورد نیاز است تا به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم. در نهایت ممکن است زخم یا مشکلات پوستی شما برای درمان به روش‌های مکمل دیگری نیاز داشته باشند اما با کمک لیزر، ظاهر پوست بسیار بهتر خواهد شد.

    میزان اثرگذاری لیزر جای جوش و زخم به دلیل ایجاد مشکلات پوستی، میزان عمق، ریشه داشتن و گستردگی آن مشکل، بستگی دارد. به همین دلیل معاینه و بررسی پزشک برای مشخص شدن میزان اثرگذاری لیزر، ضروری است.

    نحوه انجام لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش و زخم

    روش لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش و زخم بدین صورت است که به هدف از بین بردن و پوشاندن سلول‌های آسیب دیده لایه بیرونی سطح پوست، با قرار دادن رگ‌های خونی در این منطقه، تولید کلاژن‌سازی پوست را تحریک و سلول‌های جدید و سالم آن را به رشد، تشویق و ترغیب می‌کند؛ ضمن اینکه باعث کاهش التهاب و قرمزی منطقه تحت درمان می‌گردد.

    اگرچه نور و گرمای حاصل از این روش درمانی، یعنی لیزر، ‌جای جوش و زخم را به طور کامل از بین نمی‌برد اما می‌تواند ظاهر نامتعارف و درد ناشی از آن را به حداقل برساند.

    از آنجا که این روش شامل گرما و نور است، ممکن است پزشک در صورت حساسیت فرد به نور، آن را توصیه نکند و یا از درمان با لیزر به طور کامل خودداری کند؛ زیرا مصرف برخی از داروهای خاص مانند داروهای رقیق‌کننده خون به علت خطر خونریزی، می‌توانند باعث ایجاد این نوع حساسیت شوند؛

    از سوی دیگر، در صورتی که بیمار از پوستی همراه با آکنه فعال، تیره رنگ و بسیار چروک برخوردار باشد نیز نمی‌تواند کاندیدای مناسبی برای این روش درمانی یعنی لیزر ‌جای جوش باشد؛ البته نظر قطعی را متخصص پوست در این خصوص اعلام می‌دارد؛ به همین علت بیمار حتما باید با پزشک خود صحبت کند تا ببیند آیا کاندیدای مناسبی برای این کار هست یا خیر!

    بیمار باید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و مشخصات این روش درمانی، یک مشاوره با پزشک معالج خود داشته باشد؛ ضمن اینکه  باید به نکاتی چون مجوز و میزان مهارت و تجربه پزشک دقت کند.

    دلیل ایجاد جای جوش و اسکار و شیوه درمان آن توسط لیزر

    در پوست بدن منافذی وجود دارند که محل خروج قطرات عرق، چربی و مواد زائد درون بدن و همچنین دریچه‌هایی برای تنفس پوست هستند. گاهی سلول‌های مرده سطح پوست و باکتری‌ها یا چربی‌های خارج شده از پوست، درون این منافذ گیر می‌کنند و راه آن را می‌بندند.

    در این مواقع، بدن برای باز شدن این دریچه‌ها، شروع به ساخت پروتئین‌هایی مانند کلاژن در اطراف آن می‌کند تا با وارد آوردن فشار، منافذ باز شوند. اینجا است که برآمدگی‌هایی در پوست ایجاد می‌شود که به شکل جای جوش یا گوشت اضافه، دیده می‌شود. این جوش‌ها به مرور تبدیل به اسکار یا جای زخم و فرو رفتگی‌هایی در پوست صورت و بدن می‌شوند.

    تحریک و خارش پوست و در نتیجه خاراندن آن موجب تشدید این اسکارها خواهند شد و به مرور زمان مناطق وسیعی از پوست دچار مشکل ایجاد اسکار و جای جوش خواهند شد. در این مواقع، استفاده از لیزر می‌تواند به ترمیم پوست و بازسازی مناطق آسیب دیده کمک کند.

    مناطق تحت درمان توسط روش درمانی لیزر جای جوش

    • صورت
    • بازوها
    • نیم‌تنه فوقانی
    • گردن

    لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش و اسکار، چطور عمل می‌کند؟

    امواج لیزر، پرتوهای نوری قدرتمندی هستند که در یک طول موج مشخص، به صورت همراستا و متمرکز، تابیده می‌شوند. به همین دلیل می‌توانند به لایه‌های میانی و زیرین پوست نفوذ کنند و اثرات درمانی خود را برجای بگذارند.

    تابش نور لیزر موجب تحریک فیبروپلاست‌های پوست می‌شوند. فیبروپلاست، سلول‌هایی هستند که می‌توانند بافت همبند تشکیل دهند و با تولید پروتئین‌هایی، درمان جای زخم را تسهیل می‌کنند. فیبروپلاست‌ها با تولید کلاژن و الاستین، دو پروتئین ضروری در پوست، شروع به بازسازی پوست و فرورفتگی‌های آن می‌شوند.

    به بیان بهتر، با تابش پرتوهای لیزر، خود پوست برای بازسازی خودش تحریک می‌شود. همچنین رگ‌های خونی در نواحی لیزر شده گسترش پیدا می‌کنند و تغذیه بافت پوست بیشتر خواهد شد. به همین دلیل رسیدن به نتیجه مطلوب پس از انجام یک جلسه لیزر، ممکن است به زمان نیاز داشته باشد. اگر حجم اسکار و جای جوش زیاد و البته عمیق باشد، باید چند نوبت لیزر تکرار شود. در این بین ممکن است پزشک برای شما درمان‌های تکمیلی تجویز کند که به فرایند بازسازی پوست و ترمیم جای جوش، کمک کند.

    برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی روش های درمانی لیزر ،مقالات درمان جای زخم با لیزر و برداشتن خال با لیزر را از دست ندهید.

    سایر مواردی که لیزر موجب درمان آنها می‌شود:

    لازم به ذکر است که این روش درمانی که به صورت سرپایی و به وسیله بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، می‌تواند زگیل، چین و چروک پوست، کلوئیدها و انواع لکه‌هایی که در اثر افزایش سن ایجاد می‌شوند را کاهش دهد؛

    از سوی دیگر، به سبب اینکه در لیزر درمانی از پرتوهای متمرکز نور برای درمان نواحی آسیب دیده بدن استفاده می‌شود، این قدرت را دارد که تومورها را از بین ببرد، بینایی را بهبود بخشد، ریزش مو را متوقف کند و به طور کلی، درد را درمان کند.

    مزایای روش درمانی لیزر جای جوش

    • به حداقل رساندن ضخامت و جای زخم
    • ایجاد بافت نرم‌تر در پوست
    • روشن کننده لکه‌های تیره پوست
    • (به اصطلاح) قفل کردن منافذ به جهت جلوگیری از ایجاد جای زخم مجدد
    • از بین برنده سلول‌های مرده پوست
    • از بین برنده آسیب لایه فوقانی سطح پوست
    • ترغیب رشد سلول‌های جدید و سالم و تحریک کلاژن‌سازی پوست به جهت پر کردن جای زخم
    • درمان مناطقی که در آن جوش‌های پوستی تمایل به ظاهر شدن دارند
    • برطرف کننده علائم سوختگی

    خطرات و عوارض جانبی روش لیزر جای جوش

    این روش درمانی (یعنی لیزر جای جوش) نیز همانند تمام روش‌های درمانی دیگر علاوه بر مزایا، معایب و عوارضی را به همراه خواهد داشت که بسته به عوامل مختلف متفاوت خواهد بود؛ این عوامل در ادامه ذکر شده‌اند:

    • نوع پوست شخص متقاضی
    • تعداد درمان‌های مورد نیاز برای فرد
    • نوع لیزر مورد استفاده

    انواع لیزرهای جای جوش و اسکار صورت

    لیزرهای تخریبی یا ABLATIVE:

    این دستگاه‌ها موجب تخریب و تبخیر بافت‌های سخت و قدیمی زخم‌ها می‌شوند و می‌توانند ظاهر پوست را بهتر کنند. همچنین بافت زیرین اسکار را تحریک به تولید کلاژن می‌کنند تا سفت و محکم شود و به حالت قبل از جوش برگردد. این لیزرها برای مشکلات سطحی و از بین بردن بافت‌های مزاحم لایه اپی درم یا بالایی پوست، کارایی دارند. به همین دلیل دوره درمان و نقاهت با این لیزرها، طولانی‌تر است. معمولا 3 تا 10 روز زمان نیاز دارد تا التهاب و قرمزی پوست پس از لیزر، از بین برود. لیزرهای اربیوم (Erbium YAG) و دی اکسید کربن (CO2)، از معمول‌ترین دستگاه‌های لیزر تخریبی هستند. معمولا

    لیزرهای غیرتخریبی یا NON-ABLATIVE:

    این لیزرها بافت‌های قدیمی را از بین نمی‌برند و تنها با تحریک پوست به بازسازی . کلاژن‌سازی، فرایند کاهش جای جوش و اسکار را سریع‌تر می‌کنند. دوره نقاهت این لیزرها کوتاه‌تر است چون آسیبی به سطح پوست وارد نمی‌کنند اما اثرگذاری آنها نیز بسیار کمتر است. لیزرهای دایود و ان دی یاگ (Nd: YAG) از این دست لیزرها هستند که در رفع موهای زائد بدن نیز نقش دارند. درواقع امواج لیزر در این دستگاه‌ها، طیف‌های آغازین فروسرخ را شامل می‌شوند که بیشتر با تولید گرما، پوست را به جوانسازی تحریک می‌کنند.

    دستگاه‌های لیزر فرکشنال یا فراکسل (Fraxel):

    این لیزرها می‌توانند بافت‌های مرده و زیرین زخم را از بین ببرند. در واقع اسکارهای عمیق پوستی و جای زخم‌های ناشی از سوختگی یا مشکلات عمیق پوستی که در درم یا لایه‌های میانی پوست تشکیل شده‌اند، با لیزرهای فرکشنال قابل درمان هستند.

    متداول‌ترین لیزرها برای از بین بردن جای جوش و زخم

    • لیزرهایErbium برای زخم های سطحی و تجدید درمان استفاده می‌شود.
    • لیزرهای دی اکسید کربن (CO2) برای زخم های عمیق تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت درمان با لیزرهایErbium و CO2 می‌تواند سه الی ده روز به طول بیانجامد تا قرمزی و جای جوش و زخم تمام لایه‌های سطحی پوست فروکش کند.
    • لیزرهای پالس رنگ (Pulsed-dye lasers): هنگامی که نور لیزر پالس رنگ به پوست برخورد می‌کند، منعکس شده، منتقل می‌شود یا جذب می‌گردد، انرژی جذب‌شده بیشترین تأثیر بالینی را بر عهده دارد؛ زیرا انرژی مذکور به گرما تبدیل می‌شود و در نتیجه سلول های بیمار را می‌کشد.
    • لیزر ablative باعث بهبود ظاهر زخم‌ها، زگیل‌ها و چین و چروک پوست می‌شود؛ لیزرهای حرارتی مادون قرمز به لایه داخلی پوست نفوذ کرده و با تولید کلاژن باعث نوسازی سلول‌های آسیب‌دیده پوستی می‌شود.

    احیاء مجدد لیزر ablative روشی است که با استفاده از یک ابزار لیزری، لایه های فوقانی پوست را از جای زخم و یا آکنه خارج کرده و سلولهای قدیمی پوست را به منظور آشکارسازی سلول‌های جدیدتر و جوان‌تر از بین می‌برد که بعضاً با عنوان لایه برداری توسط لیزر شهرت دارد.

    خطرات و عوارض جانبی این روش درمانی یعنی لیزر جای جوش که به شرح زیر است، معمولاً طی گذشت چند روز از بین خواهد رفت:

    • تورم در 24 الی 48 ساعت پس از درمان
    • قرمزی پوست
    • خونریزی
    • خارش یا لک در 12 الی 72 ساعت بعد از درمان
    • درد در محل درمان
    • تکرر ادرار موقت
    • در شرایط نادر، ایجاد هایپرپیگمانتاسیون (ضایعات پوستی که در اثر افزایش تراکم و رنگدانه ملانین در لایه‌های مختلف پوست ایجاد می‌شود) و عفونت
    • ایجاد زخم‌های آترفیک حاصل از حمله سلو‌های پوست به عفونت‌ها که تمایل دارند به صورت چاله هایی در پوست به نظر برسند.
    • آبسه یا چرک در نزدیکی محل تحت درمان

    نکته قابل توجه

    به سبب اینکه عوارض خفیف طی چند روز بهبود می‌یابند، باید در صورت بروز علائم عفونت مانند افزایش قرمزی یا درد شدید، به پزشک مراجعه کرد.

    وظایف بیمار جهت آماده‌سازی درمان لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش و زخم

    • بیمار دو هفته قبل از درمان نباید هیچگونه داروی رقیق کننده خون مصرف کرده باشد.
    • بیمار باید حداقل دو هفته قبل از درمان سیگار کشیدن را متوقف کند.
    • بیمار به مدت دو هفته قبل از درمان نباید از هیچگونه داروی مراقبت پوست که حاوی رتینول یا اسید گلیکولیک باشد، استفاده کند.
    • نباید آسپرین، مکمل‌ها و یا داروهایی مصرف کند زیرا سبب کندی روند بهبود می‌شود.
    • در برخی از بیماران باید مصرف داروهای درمان زخم یا آکنه متوقف شود.

    وظایف بیمار پس از درمان لیزر جای جوش

    • بیمار به جهت جلوگیری از ابتلا به عفونت باید ناحیه تحت درمان را تمیز و عاری از هر گونه آلودگی نگه دارد.
    • اگر بیمار پس از درمان یعنی لیزر جای جوش متوجه تورم، عفونت و تب شدید شد، حتماً با پزشک معالج خود تماس بگیرد.
    • بیمار باید در هفته‌ها و ماه‌های پس از درمان در مراقبت از پوست خود بسیار هوشیار باشد؛ در این زمان، به سبب اینکه پوست‌های جدید و سالم باید به خوبی مرطوب نگه داشته شوند، ممکن است پزشک به بیمار دستورالعمل‌ها و یا داروهایی مانند مرطوب‌کننده مخصوص را برای مراقبت از پوست به وی ارائه دهد تا به حداکثر رساندن اثرات درمانی بیمار کمک کند.
    • ممکن است لازم باشد بیمار تا یک هفته یا حتی بیشتر از آرایش کردن خودداری کند تا بدین واسطه درصد بروز خطرات احتمالی را کاهش دهد.
    • بیمار باید بعد از انجام عمل، چهار تا شش هفته از تابش مستقیم نور خورشید خودداری و یا در شرایط ضروری قبل از ترک خانه از ضد آفتاب استفاده کند.
    • بیمار باید شش الی هشت هفته از تماس مستقیم با نور خورشید و برنز شدن بپرهیزد.
    • بیمار باید سه الی پنج روز بعد از لایه‌برداری با لیزر از اعمال محصولاتی که حاوی رتین A هستند، روی پوست خود خودداری کند.
    • 24 ساعت قبل و بعد از درمان با لیزر، جوانب احتیاط را رعایت و از ورزش کردن خودداری کند.
    • بیمار می‌تواند برای کاهش تورم محل درمان، از یک بسته یخ یا پارچه مرطوب استفاده کند و روی آن بمالد.

    نتایج درمان در پوست بیمار نه تنها به سرعت مشخص خواهد شد، بلکه تاثیرات مثبتی چون کاهش ظاهر زخم‌ها و جوش‌ها طی هفته اول قابل مشاهده خواهد بود؛ اما گاهی اوقات نتایج همیشه سریع نیستند و ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا بیمار متوجه تفاوت شود.

    نکته مثبتی که در این روش زیبایی اما درمانی مورد توجه است، نتایج دائمی آن می‌باشد؛ اما خب در برخی موارد نادر هم ممکن است نتایج دائمی نباشد و بیمار در آینده به درمان‌های مکرر احتیاج پیدا کند.

    هزینه لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش و زخم

    همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، به سبب اینکه در این روش درمانی و زیبایی، هیچ مدت زمان مشخصی وجود ندارد، بیمار ممکن است جهت دست‌یابی به نتایج بهتر، به بیش از یک جلسه درمان با لیزر و پرداخت هزینه بیش از یک جلسه درمانی نیاز داشته باشد؛ اما گاهی هم پیش می‌آید که مشکل بیمار با یک جلسه درمان نیز برطرف می‌شود.

    نکته قابل توجه در مطلب فوق این است که هزینه لیزر جای جوش معمولاً تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد و به عوامل متفاوتی بستگی دارد که در ذیل به اختصار آمده است:

    • تعداد زخم‌های تحت درمان
    • اندازه منطقه تحت معالجه (اندازه جای زخم)
    • تعداد درمان‌های مورد نیاز برای منطقه تحت درمان
    • سطح تجربه و مهارت پزشک ارائه دهند این خدمت

    موارد منع استفاده از لیزر جای جوش

    از آنجا که این روش شامل گرما و نور است، ممکن است پزشک در صورت حساسیت فرد به نور، آن را توصیه نکند و یا از درمان با لیزر به طور کامل خودداری کند؛ زیرا مصرف برخی از داروهای خاص مانند داروهای رقیق‌کننده خون به علت خطر خونریزی، می‌توانند باعث ایجاد این نوع حساسیت شوند؛

    از سوی دیگر، در صورتی که بیمار از پوستی همراه با آکنه فعال، تیره رنگ و بسیار چروک برخوردار باشد نیز نمی‌تواند کاندیدای مناسبی برای این روش درمانی یعنی لیزر ‌جای جوش باشد؛ البته نظر قطعی را متخصص پوست در این خصوص اعلام می‌دارد؛ به همین علت بیمار حتما باید با پزشک خود صحبت کند تا ببیند آیا کاندیدای مناسبی برای این کار هست یا خیر!

    بیمار باید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و مشخصات این روش درمانی، یک مشاوره با پزشک معالج خود داشته باشد؛ ضمن اینکه  باید به نکاتی چون مجوز و میزان مهارت و تجربه پزشک دقت کند.

    نوشتهٔ پیشین
    از بین بردن گودی زیر چشم با تزریق ژل
    نوشتهٔ بعدی
    کاشت مو به روش FCI

    2 دیدگاه. ترک جدید

    • با سلام وقت بخیر
      لیزر جای جوش برای مردان از چند سالگی مجازه؟

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        خرداد 3, 1400 8:07 ب.ظ

        با سلام
        معمولا پس از پایان بلوغ که دیگر جوش ها به شدت قبل نمی باشد می توانید درمان را شروع کنید.

        پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات