×

    کاشت مو در محل سوختگی سر

    1. خانه
    2. دسته کاشت مو
    3. کاشت مو در محل سوختگی سر
    سوختگی پوست سر و تغییرات پس از کاشت

    کاشت مو در محل سوختگی سر با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه است. از یک سو درجه سوختگی و میزان آسیبی که به پوست سر وارد شده، موفقیت یا شکست کاشت مو را مشخص خواهد کرد. از سوی دیگر می‌توان با کمک تکنیک‌های جراحی پلاستیک، ناحیه اسکار یا سوختگی را کوچک و ترمیم کرد.

    یکی از مهمترین عوامل در موفقیت کاشت مو در محل سوختگی سر، میزان خونرسانی و وجود عروق زیر پوستی است. هرچه خونرسانی به فولیکول‌های کاشت شده بیشتر باشد، موفقیت عمل کاشت مو نیز بیشتر خواهد بود. در این مقاله به روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی که به کاشت مو در محل سوختگی سر کمک خواهد کرد، اشاره شده است.

    کاشت مو در محل سوختگی پوست سر

    اساس کاشت مو در محل سوختگی سر با کاشت مو در پوست طبیعی یکسان است. در ای این میان چند عامل محدود کننده ممکن است موفقیت کاشت مو را از بین ببرد و یا دچار مشکل کند. نخستین و مهمترین عامل، نبود عروق خونی و یا خونرسانی ضعیف در پوست دچار سوختگی است. در این حالت، فولیکول‌های مو امکان تغذیه را نخواهند داشت و به همین دلیل بخشی از موهای کاشته شده از دست خواهند رفت.

    فولیکول‌های مو، ارگان‌های کوچکی هستند که پیاز مو در آن شکل می‌گیرد و رشد می‌کند. فولیکول مو با کمک رگ‌های خونی زیر پوستی، تارهای مو را تغذیه می‌کند و رشد می‌دهد. درواقع فولیکول مو مانند یک گلدان عمل می‌کند و مو را مانند یک گیاه پرورش می‌دهد. باید خونرسانی به فولیکول‌ها را افزایش داد تا کاشت مو با موفقیت همراه باشد.

    نکته دیگری که برای کاشت مو در محل سوختگی سر باید در نظر گرفته شود، تراکم کمتر نسبت به پوست سالم است. باید انتظار منطقی از کاشت مو در پوست دچار سوختگی داشته باشید. در این میان ممکن است جراح با کمک تکنیک‌هایی وسعت ناحیه سوختگی را کاهش دهد تا عمل کاشت مو با موفقیت بیشتری همراه باشد.

    در ادامه به انواع سوختگی پوست و تاثیر آن بر فرایند کاشت مو اشاره شده است. در نهایت بهترین روش کاشت مو نیز معرفی شده است.

    برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاشت مو مقاله کاشت مو را از دست ندهید.

    انواع سوختگی پوست سر

    سوختگی پوست به دو دسته سطحی با ضخامت نسبی و عمقی یا تمام ضخامت بخش بندی می‌شود. میزان عمق سوختگی در پوست با روند کاشت مو در محل سوختگی سر ارتباط مستقیم دارد. هرچه سوختگی عمیق‌تر باشد، پیوند مو دشوارتر خواهد بود و به زمان و تعداد جلسات بیشتری نیاز دارد. همچنین ممکن است برخی درمان‌های کمکی برای ترمیم بافت پوست و عروق آن پیشنهاد شود.   

    سوختگی پوست با ضخامت نسبی (سطحی): در این نوع سوختگی به بافت‌های زیرین پوست آسیبی وارد نمی‌شود و تنها لایه بالایی پوست یا اپیدرم آسیب می‌بیند. سوختگی درجه یک و دو از این نوع هستند. در چنین مواردی بافت‌های پوست به مرور ترمیم می‌شوند و ویژگی‌های اساسی پوست بازسازی خواهد شد. در این میان ممکن است رنگ پوست تغییر کند و یا اپیدرم ظاهری متفاوت پیدا کند. در چنین حالتی ممکن است حتی فولیکول‌های مو از بین بروند و دیگر رشد نکنند. با این حال می‌توان با پیوند فولیکول‌های جدید، این مشکل را حل کرد.

    سوختگی پوست به صورت تمام ضخامت یا عمیق: در این نوع سوختگی درجه سه، درم و لایه‌های زیرین و عمیق پوست نیز آسیب می‌بینند یا از بین می‌روند. در چنین شرایطی بافت‌های پوست دوباره به حالت اولیه برنمی‌گردد و خواص یک پوست طبیعی حاصل نمی‌شود. در چنین مواردی یک بافت غیرطبیعی و شبیه به پوست با نام اسکار یا جوشگاه (جای زخم) شکل می‌گیرد. این لایه جدید با پوست طبیعی متفاوت است. چه از نظر ظاهر و چه کارکرد، لایه اسکار ویژگی‌های پوست طبیعی را نخواهد داشت.

    سوختگی نوع یک پوست

    خفیف‌ترین نوع سوختگی است. در این حالت ممکن است پوست شما قرمز و ملتهب شود اما تاول نزند. در این حالت که معمولا با سوزش خفیف همراه است و به سرعت برطرف می‌شود، تنها خارجی‌ترین لایه پوست درگیر می‌شود. در این حالت احتمالا هیچ آسیبی به موهای شما وارد نمی‌شود.

    سوختگی نوع دو پوست

    در این حالت شدت سوختگی بیشتر است. این حالت معمولا با تاول، سوزش، درد و تغییر شکل بافت سطحی پوست همراه است. در این نوع سوختگی اگر مراقبت‌های لازم را انجام ندهید ممکن است با عفونت، آسیب جدی به لایه‌های زیرین پوست و همچنین از دست دادن فولیکول‌های مو مواجه شوید.

    سوختگی نوع سه پوست

    در سوختگی نوع 3، معمولا تمام اپیدرم تخریب می‌شود. حتی در مواقعی که جراحت خیلی زیاد باشد، بافت‌های زیر پوست نیز از بین می‌رود یا آسیب جدی می‌بیند. حتی به دلیل از بین رفتن اعصاب زیر پوست، ممکن است فرد درد زیادی را احساس نکند. در چنین شرایطی به طور کلی فولیکول‌های مو از بین خواهند رفت و تنها با کمک پیوند مو می‌توان پوست سوخته را دارای مو کرد.

    برای کاشت مو در محل سوختگی سر چه باید کرد؟

    نخست باید دید که سوختگی از چه نوع و در چه سطحی رخ داده است. اگر میزان آسیب به بافت‌های میانی و زیرین پوست زیاد نباشد و رگ‌های خونی ترمیم شده باشند، می‌توان کاشت مو را به خوبی انجام داد. اما اگر بافت اسکار یا جوشگاه وسیع باشد و آسیب جدی به پوست وارد شده باشد؛ نخست باید جای سوختگی را ترمیم کرد.

    می‌توان با کمک عمل‌های جراحی پلاستیک، بافت اسکار را کوچک کرد. این کار با برش پوست سوخته و لیفت پوست سر امکان‌پذیر است. همچنین ممکن است به پیشنهاد جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی، از بخش دیگری از بدن بتوان پوست برداشت و به محل سوختگی پیوند زد. در هر صورت باید به هر روشی که با شرایط فرد همخوانی دارد، محل از بین رفتن بافت پوست را کوچک کرد.

    در نهایت یا می‌توان با ترمیم بافت‌های عمیق پوست و ایجاد رگ‌های خونی، فولیکول‌ها را به محل سوختگی سر پیوند زد و عمل کاشت مو را انجام داد. و یا می‌توان با کوچک کردن ناحیه سوخته، در اطراف آن کاشت مو انجام داد تا محل سوختگی و اسکار، دیده نشود و از نظر پنهان گردد.

    ویژگی‌های بافت اسکار (در پوست دچار سوختگی عمیق)

    • بسیاری از بخش‌های یک پوست سالم را ندارد مانند غده‌های چربی، غدد سازنده عرق و یا فولیکول‌های مو
    • بسیاری از گیرنده‌های عصبی و شبکه عصبی در ان از بین رفته است؛ به همین دلیل درد، فشار، گرما و … را به سختی حس می‌کند.
    • خواسیت کشسانی در پوست از بین رفته است و ممکن است دچار چین و چروک، افتادگی و بدشکلی ظاهری باشد.
    • رنگ، قوام، خطوط طبیعی و بافت آن با پوست طبیعی فرق می‌کند. این امر تا حدی با کاشت مو قابل پوشش است.

    کاشت مو در پوست دارای اسکار سوختگی

    گاهی ناحیه سوختگی در پوست سر وسیع می‌باشد. در چنین حالتی امکان پیوند پوست و یا کوچک کردن ناحیه اسکار وجود ندارد. به همین دلیل ناچار هستیم کاشت مو در محل سوختگی سر یا کاشت روی اسکار را انجام دهیم. این کار چند مشکل عمده خواهد داشت:

    • نخست اینکه پوستی که دچار سوختگی شدید شده و بافت اسکار در ان شکل گرفته، معمولا عروق خونی بسیار کمتری دارد. به همین دلیل امکان از دست رفتن نتایج کاشت مو وجود دارد. در چنین مواردی معمولا تعدادی فولیکول مو به صورت آزمایشی کاشته می‌شود تا میزان موفقیت پیوند مو سنجیده شود.
    • به دلیل پایین بودن میزان رگ‌های خونی در پوست دارای اسکار، تراکم کاشت مو نیز بسیار کمتر از پوست سالم است. در نتیجه نمی‌توان انتظار همان نتایج را داشت. با این حال تعداد گرافت‌های قابل کاشت کاملا به شرایط پوست و نظر جراح بستگی دارد.
    • پوست دارای اسکار معمولا بافت سفت و ضخیم و غیر طبیعی پیدا می‌کند. وجود این بافت سفت یا فیبروز در پوست، بر شکل و جهت رویش مو اثر می‌گذارد. حتی ممکن است جهت خواب مو را تغییر اساسی دهد. این مشکل ممکن است با چند جلسه کاشت مو تا حدی برطرف شود.
    • انجام کاشت مو در محل سوختگی سر حتما باید در چند جلسه و با تراکم کمتر انجام شود. به این ترتیب شانس موفقیت پیوند فولیکول‌ها بالاتر می‌رود. می‌توان هر 6 تا 8 ماه، این کار را تکرار کرد تا پس از چند جلسه کاشت مو، به نتیجه مناسب دست یافت.
    • عمق کاشت فولیکول‌های مو در پوست دچار سوختگی باید بیشتر از حالت معمول باشد. این کار به دلیل کاهش و یا نبود عروق خونی در لایه‌های میانی پوست است. با افزایش عمق فولیکول‌ها، دسترسی ریشه مو به عروق خونی بیشتر خواهد شد.  
    • در نهایت باید دقت داشت که نگهداری و مراقبت‌های بعد از کاشت مو باید با دقت و جدیت بیشتری نسبت به کاشت مو در پوست سالم، انجام شود. به دلیل کم بودن جریان خون‌رسانی در پوست دچار سوختگی، باید از گرافت‌های کاشته شده مراقبت بیشتری داشته باشید. برای مثال مرطوب نگاه داشتن محل کاشت مو پس از عمل، بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود.  

    اهمیت روش کاشت مو و مهارت جراح

    به طور معمول کاشت مو توسط کارشناسان کاشت مو و با نظر جراح زیبایی انجام می‌شود. با این حال در پوست‌هایی که دچار سوختگی شده‌اند، حتما نظارت مستقیم و دوچندان جراح پلاستیک مهم است. کار کاشت مو در محل سوختگی سر، با دشواری بیشتری همراه است و به دقت و ظرافت بیشتری نیاز دارد. در چنین مواردی حتی بهتر است خط رویش مو توسط خود جراح و یا کارشناسی با بیشترین تجربه انجام شود.

    در این میان روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که تکنیک SUT برای این کار مناسب‌تر خواهد بود. در این روش با کمک ابزارهای دقیق، گرافت‌ها از بانک مو برداشت می‌شوند و پس از دسته‌بندی، در محل اسکار کاشته می‌شوند. به طور معمول گرافت‌های مو ممکن است دارای یک، دو و یا سه تار مو باشند.

    هرچه گرافت‌های دارای دو و سه تار موی بیشتری کاشته شوند، قدرت پوشانندگی و تراکم موی کاشته شده بیشتر خواهد شد. به همین دلیل در کاشت مو در محل سوختگی سر، در صورت مناسب بودن وضعیت بانک مو می‌توان بیشتر از گرافت‌های دارای دو و سه تار مو، بهره برد. این کار به مهارت و دقت متخصص کاشت و جراح شما بستگی دارد.

    خون‌رسانی در محل سوختگی پوست سر

    از آنجایی که فولیکول‌های مو برای رشد مو نیاز به عروق خونی دارند، در پوستی که دچار سوختگی شده است، ترمیم رگ‌ها و ایجاد مسیرهای جدید خونی بسیار ضروری است. در غیر این صورت ممکن است بخش زیادی از فولیکول‌های کاشته شده از دست بروند. روش‌های جراحی وجود دارد که فوق تخصص جراحی پلاستکی می‌تواند از آن برای ایجاد مسیرهای خونرسانی جدید در بافت اسکار استفاده کند.  

    ضخامت بافت اسکار در کاشت مو

    علاوه بر میزان خونرسانی در بافت اسکار، ضخامت آن نیز بسیار مهم است. اگر بافت اسکار بسیار ضخیم باشد، دسترسی به عروق خونی محدود می‌شود. در چنین شرایطی که به آن هیپرتروفیک می‌گویند، باید این دسترسی را هنگام کاشت مو ایجاد کرد و یا پیش از انجام کاشت مو، مشکل ضخامت بافت اسکار را رفع نمود.

    از سوی دیگر اگر بافت اسکار بسیار نازک باشد، توانایی نگهداری گرافت‌ها مو را ندارد. در چنین حالتی که آتروفیک نام دارد، فولیکول‌ها مو با بافت پوست یا اسکار، پیوند برقرار نمی‌کنند. مدیریت این شرایط و رسیدن به یک نتیجه مناسب از کاشت مو، کاملا به نظر و تخصص جراح شما بستگی دارد. به همین دلیل معمولا فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی برای کاشت مو در محل سوختگی سر، پیشنهاد می‌شود.   

    روش SUT برای کاشت مو

    در کاشت مو به روش SUT که جدیدترین تکنیک کاشت مو می‌باشد، فولیکول‌های مو در گرافت‌هایی شامل یک تا 4 تار مو، از بانک مو برداشته می‌شوند. این روش که به کمک دستگاه لیزر انجام می‌شود، دقت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل در کاشت مو برای پوست دچار سوختگی توصیه می‌شود.

    با کمک روش SUT می‌توان تا 15 هزار تار مو را پیوند زد. البته باید دقت داشته باشید که تراکم کاشت مو در ناحیه سوخته سر بسیار کمتر از پوست عادی است. اما با انجام عمل کاشت مو در چند مرحله و همچنین کاشت مو در مناطق اطراف ناحیه سوخته، می‌توان پوشش مناسبی را در پوست سوخته سر ایجاد کرد.

    یکی دیگر از مزایای این تکنیک نسبت به دیگر روش‌های کاشت مو، امکان موفقیت بیشتر در فولیکول‌های کاشته شده و از دست نرفتن نتایج کاشت مو است. هرچند این مورد با میزان ترمیم پوست سوخته شده و چگونگی عروق خونی زیر پوست نیز در ارتباط است اما در نهایت بهترین تکنیک کاشت مو به حساب می‌آید.

    نوشتهٔ پیشین
    همه چیز درباره لیزر CO2 فرکشنال
    نوشتهٔ بعدی
    ترمیم خط رویش مو

    28 دیدگاه. ترک جدید

    • سلام.آیا کاشت مو در قسمتی که قارچ باعث ریزش اون شده امکان پذیره؟با کاشت مو کاملا درست میشه طوری که مشخص نباشه؟

      پاسخ
      • با سلام
        اگر قارچ به صورت کامل درمان شده و دکتر اطمینان داده که مجدد فعال نمی شود می توانید انجام دهید.

        پاسخ
    • احسان طالبی
      شهریور 17, 1399 6:15 ب.ظ

      سلام آیا برای محل سوختگی سر در دوران کودکی که الان 45 سال دارم می توان مو کاشت ؟

      پاسخ
      • با سلام
        دوست عزیز باید به صورت حضوری معاینه شوید تا مشخص شود کاشت مو برای شما امکان پذیر است یا خیر.

        پاسخ
    • سلام.من ازاردبیل من از بچه گیم یکم سرم سوخته مشه کاری کرد

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        مهر 16, 1399 4:01 ب.ظ

        با سلام
        دوست عزیز باید به صورت حضوری معاینه شوید ما مشخص شود که سوختگی سر شما سطحی است یا عمقی.
        در صورتی که خونرسانی در آن ناحیه هنوز وجود داشته باشد می توان کاشت مو انجام داد.

        پاسخ
    • سلام اقاي دكتر خسته نباشيد
      من سوختگي موهام كه فقط يك قسمت كنار گوشمه هست و همه ي پزشكاني تابحال مراجعه كردم ميگن كاشت براي من خوب نيست و جواب نميده در حالي كه من الان ٢٠ ساله كه اين اتفاق برام افتاده تازگي موها خودبخود دارن در ميان بنظر شما الان با كمك كاشت مو پرپشت تر ميشه؟؟

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        آبان 14, 1399 4:50 ب.ظ

        با سلام
        دوست عزیز تا به صورت حضوری معاینه نشوید نمی توان دقیق اعلام کرد آیا کاشت مو برای شما قابل اجام است یا خیر. برای اطلاعات بیشتر با شماره 09120124677 تماس بگیرید.

        پاسخ
    • حسن قرایی
      آبان 16, 1399 11:05 ب.ظ

      سلام کل موی سرم سوخته راهی داره

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        آبان 17, 1399 3:52 ب.ظ

        با سلام
        دوست عزیز شما باید حتما به صورت حضوری معاینه شوید تا مشخص شود آیا درمانی برای شما وجود دارد یا خیر.

        پاسخ
    • سلام قسمتی از سرم دربچگی سوخته هرجا رفتم میگن کاشت نمیشه انجام داد،الان از چه روشی استفاده کنم

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        آبان 20, 1399 3:13 ب.ظ

        با سلام
        دوست عزیز به احتمال زیاد خون رسانی در آن ناحیه وجود ندارد و اگر گرفتی کاشت شود به دلیل عدم تغذیه توسط خون نمی تواند رشد کند.

        پاسخ
    • سلام من از کودکی نسف سرم سوخته شده باآب جوش العان 30سال عمر دارم آیاکاشت مو برام انجام میشود اگه کاشت نمیشه راه حل دیگه چیست

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        آذر 25, 1399 4:02 ب.ظ

        با سلام
        دوست عزیز، اگر خون رسانی به پوست سر وجود نداشته باشه نمی توان کاشت انجام داد و تشخیص این مورد فقط از طریق معاینه حضوری امکان پذیر است.

        پاسخ
    • سلام آ قای،دکتر دختر م دو سال وشش ماه داره الان دو ماه با آ ب جوش سوخته قسمتی از،سرش،هنوز،مو،نداره،امکان،داره،دیگه،مو،نیاره،خواهشمند م،راهنمایی م،کنید

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        آذر 29, 1399 2:00 ب.ظ

        با سلام
        دست عزیز تا 18 سالگی باید صبر کنید اگر تا آن زمان رویش مو در محل سوختگی مشاهده نکردید می توانید برای کاشت مو مراجعه نمایید.

        پاسخ
    • سلام من ۳۵ ساله که موهام سوخته وقسمت وسط سرم هس میشه کاشت

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        بهمن 6, 1399 3:21 ب.ظ

        با سلام
        دوست عزیز تا به صورت حضوری معاینه نشوید نمی توان دقیق اعلام کرد آیا خونرسانی در ناحیه سوخته شده وجود دارد که بتوان برای شما کاشت مو انجام داد یا خیر.

        پاسخ
    • سلام آقای دکتر بچه ام سه ساله هستم والان ۵ماه است کخ سرش سوخته و سوختگیش هم عمقی بوده می شود براش مو کاشت یا چه کنم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        اسفند 27, 1399 3:39 ب.ظ

        با سلام
        دوست عزیز تا یه صورت حضوری معاینه نشوید نمی توان دقیق اعلام کرد که آیا ناحیه خونرسانی دارد یا خیر و می توان در سنین بالا برایشان کاشت انجام داد یا خیر.

        پاسخ
    • سلام بنده ۵۰ روزه کاشت مو انجام دادم .وکارم جوری هست که بیشتر وقتا در معرض نور مستقیم افتاب هستم وپوست سرم دچار سوختگی شده چه راحلی دارید

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        خرداد 8, 1400 7:24 ب.ظ

        با سلام
        دوست عزیز تا به صورت حضوری معاینه نشوید نمی توان دقیق اعلام کرد چه درمانی برای شما با توجه به کاشت مویی که انجام دادید مناسب است.

        پاسخ
    • باسلام،سن بنده پنجاه و پنج ساله در همان زمان طفولیت نیمی از صورتم سوخته رویش مو نداشته و ندارد آیا امکان کاشت مو در صورت هست لطفاً راهنمایی بفرمایید

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        مرداد 17, 1400 4:34 ب.ظ

        با سلام
        دوست عزیز شما باید به صورت حضوری معاینه شوید تا مشخص شود آیا خونرسانی در ناحیه سوختگی وجود دارد که بتوان کاشت انجام داد یا خیر.

        پاسخ
    • سلام خسته نباشید من در بچگی قسمت کمی از سرم سوخته درقسمت چپ سرم اندازه نصف کف دست تاالان هم پیش متخصص نرفتم ایا امکان مو کاشتن داره

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        مهر 18, 1400 4:17 ب.ظ

        با سلام
        اگر خونرسانی در آن ناحیه وجود داشته باشد می توانید کاشت انجام دهید.

        پاسخ
    • سلام اقای دکتردخترم یکسال وچندماه داشت که روغن داغ توسرش ریخت دور سوختگی کمی رشدداشته ایامیشه کاشت براش انجام بدم اون الان ۷سالشه وسط سرش هست ممنون

      پاسخ
      • Doctor najafbeygi
        تیر 25, 1401 5:15 ب.ظ

        سلام وقت بخیر
        ابتدا میبایست به صورت حضوری معاینه شود تا بتوان برسی نمود که ریشه مو از بین رفته یا نه و اینکه میزان بانک مو چقدر است
        سپس میتوان برای کاشت تصمصم گیری نمود
        شما برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره های کلینیک تماس بگیرید
        سعادت آباد 02126740064- جردن 02186084326

        پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات