×

    لیزر موهای زائد بدن

    1. خانه
    2. خدمات لیزر
    3. لیزر موهای زائد بدن
    لیزر موهای زائد بدن و زیر بغل یک خانم با دستگاه لیزر

    لیزر موهای زائد بدن یک ایده‌ی مدرن برای رهایی از موهایی است که نمی‌خواهید باشند.

    موهایی که سابق بر این همراه با انواع روش‌های ساده تا پیچیده مانند استفاده از تیغ، موبر، دستگاه اپی لیدی و… سعی در خلاص شدن از آنها را داشته‌اید؛ اما در تمام روش‌هایی که تاکنون می‌شناسید، یک مشکل بزرگ وجود دارد.

    بازگشت دوره‌ای همان موها چیزی نیست که بخواهید دوباره با آن مواجه شوید. پس اگر روشی باشد که برای همیشه بتواند شما را از حضور نامطلوب این موهای زائد خلاص کند، قطعا مورد توجه بسیاری قرار خواهد گرفت؛ مانند لیزر موهای زائد بدن که در صورت اجرای صحیح و البته با بهره‌گیری از بهترین دستگاه لیزر موهای زائد به طور کامل و برای همیشه می‌تواند این موها را در سطح بدن شما ریشه‌کن کند.

    در لیزر موهای زائد بدن خود هوشمند باشید!

    ایده‌ی استفاده از لیزر، روشی هوشمندانه در حذف همیشگی موهای طبیعی اما زائد بدن است. یک ایده‌ی جذاب و البته کارآمد؛ اما بهتر است در پرداختن به این موضوع عجله نکنید؛ چرا که قرار است ماجرایی طبیعی از بدن خود را برای همیشه حذف کنید.

    پس لازم است تا دانش کافی از این موضوع داشته باشید. مثلا ممکن است در فکر خرید نمونه‌های کوچک از انواع دستگاه لیزر موهای زائد باشید.

    در این حالت آیا فکر نمی‌کنید که چنین اقدام مهمی نیاز به کسب مشاوره‌های کامل پزشکی دارد و یا اینکه لازم است تا در یک فضای حرفه‌ای‌تری اقدام به چنین عمل زیبایی داشته باشید؟

    کاملا درست خواندید!

    لیزر موهای بدن در دسته عمل های زیبایی البته از موارد ساده آن قرار می‌گیرد. عملی زیبایی که برای انجام  آن باید هوشمند باشید و همراه با شناسایی بهترین مراکز خدمات لیزر موهای زائد بدن که در آنها از بهترین دستگاه‌ها استفاده می‌شود، مسیر آن را کاملا اصولی و البته تاثیرگذار به انجام رسانید.

    [vc_single_image image=”6515″ img_size=”full” alignment=”center” css=”.vc_custom_1590475720943{margin-top: 25px !important;}”]

    چگونه لیزر، موهای زائد بدن را حذف می‌کند؟

    لیزر موهای زائد، یک روش درمانی پزشکی بر اساس اصول فیزیکی نور و ویژگی‌های زیستی بافت‌های بدن است. یعنی لیزر موهای زائد به عنوان یک روش درمانی باید حتما زیر نظر پزشک متخصص و بر اساس اصول پزشکی، انجام شود. ساز و کار لیزر موهای زائد بسیار جالب و تا حدی ساده است که برای اولین بار در دهه 60 میلادی، یعنی بیش از 50 سال پیش، اختراع شد.

    اگر بخواهیم خیلی خلاصه شرح دهیم، لیزر موهای زائد به این صورت موهای زائد را از بین می‌برد:

    1. نور لیزر در یک طول موج مشخص (طیف فرو سرخ)، با انرژی کافی به سمت پوست و موهای زائد بدن تابیده می‌شود. این طول موج به شکلی انتخاب می‌شود که بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.
    2. نور لیزر به پوست و تارهای مو برخورد می‌کند. رسیدن پرتوهای نور به موهای زائد، هم در سطح پوست و هم در ریشه مو اتفاق می‌افتد. ریشه مو یا فولیکول‌های مو، درون درم (لایه میانی پوست) قرار دارد. در واقع نور لیزر می‌تواند در حد چند میلیمتر در پوست نفوذ کند و به عمیق‌ترین ریشه‌های مو برسد.
    3. رنگدانه‌هایی به نام ملانین که در تارهای مو به فراوانی وجود دارند، انرژی نور لیزر را جذب می‌کنند و داغ می‌شوند. به این ترتیب تارهای مو، می‌سوزند و از بین می‌روند. اما این پایان کار نیست! کار اصلی لیزر از این مرحله به بعد انجام می‌شود.
    4. وقتی تارهای مو می‌سوزند، به ریشه مو یا همان فولیکول‌های سازنده مو، آسیب وارد می‌شود. جالب است که تراکم ملانین در ریشه مو بسیار بالا است و با تابش لیزر، ریشه مو به خوبی مورد هدف قرار خواهد گرفت. فولیکول‌ها، ارگان‌های بسیار ریز و کیسه‌ای شکل هستند که مانند یک گلدان، پیاز مو را درون خود نگهداشته اند و آن را با کمک رگ‌های خونی تغذیه می‌کنند.

    فولیکول‌ها، کارخانه‌های کوچک تولید مو هستند که در یک چرخه 3 تا 8 ساله، موها را رشد می‌دهند. هر چند سال یک بار، فولیکول‌ها به فاز استراحت می‌روند و موهای آنها می‌میرد و می‌ریزد. سپس بعد از چند ماه استراحت، فولیکول، یک تار موی جدید تولید می‌کند و برای چند سال بعدی، آن را رشد می‌دهد.

    1. آسیب به فولیکول‌های مو به معنی از بین رفتن بخش پایینی یا ماتریکس فولیکول، از بین رفتن ارتباط خونی با ریشه مو و در نهایت از کار افتادن فولیکول‌ها است. وقتی فولیکول از کار بیفتد، دیگر مویی تولید نخواهد کرد. به بیان دقیق‌تر به اجبار به فاز استراحت (تلوژن) خواهد رفت.
    2. برخی از فولیکول‌ها ممکن است برای مدت طولانی آسیب جدی دیده باشند و تا سال‌ها نتوانند دیگر مویی تولید کنند. اما برخی دیگر از فولیکول‌ها آسیب کمتری می‌بینند و بعد از مدتی خود را ترمیم می‌کنند و باز هم موهای تازه تولید خواهند کرد.
    3. همچنین برخی فولیکول‌ها نیز هنگام انجام جلسات لیزر، در مرحله استراحت و بدون مو هستند. در نتیجه تابش نور لیزر پر انرژی، هیچ آسیبی به آنها وارد نمی‌شود؛ چون هیچ مویی در انها نیست که داغ شود و بسوزد. پس از چند ماه این فولیکول‌ها نیز از فاز استراحت خارج می‌شوند و شروع به تولید مو می‌کنند.
    4. وقتی جلسات لیزر در فواصل زمانی مشخص چند بار تکرار شود، تمام فولیکول‌هایی که خود را ترمیم کرده اند و یا آنهایی که از فاز خواب و اسرتاحت خارج شده‌اند، به دلیل وجود مو و سوختن آن، آسیب خواهند دید. به این ترتیب بعد از 4، 6 یا 8 جلسه، شما دیگر فولیکول سالمی در بدن خود نخواهید داشت که موی زائد تولید کند!

    این اساس کار لیزر موهای زائد است!

    [bs-thumbnail-listing-1 columns=”1″ title=”بیشتر بخوانید :” icon=”” hide_title=”0″ heading_color=”” heading_style=”default” title_link=”” category=”” tag=”” count=”1″ post_ids=”8005″ offset=”” featured_image=”0″ ignore_sticky_posts=”1″ author_ids=”” disable_duplicate=”0″ time_filter=”” order=”DESC” order_by=”date” _name_1=”” post_type=”” taxonomy=”” _name_2=”” cats-tags-condition=”and” cats-condition=”in” tags-condition=”in” tabs=”” tabs_cat_filter=”” tabs_tax_filter=”” tabs_content_type=”deferred” paginate=”none” pagination-show-label=”0″ pagination-slides-count=”3″ slider-animation-speed=”750″ slider-autoplay=”1″ slider-speed=”3000″ slider-control-dots=”off” slider-control-next-prev=”style-1″ ad-help=”” bs-show-desktop=”1″ bs-show-tablet=”1″ bs-show-phone=”1″ custom-css-class=”” custom-id=”” override-listing-settings=”0″ listing-settings=”” bs-text-color-scheme=”” css=””][vc_single_image image=”6517″ img_size=”full” alignment=”center” css=”.vc_custom_1590475678576{margin-top: 25px !important;}”]

    رنگ پوست و مو و نقش آن در ساخت انواع لیزر

    همان طور که گفته شد، نور لیزر توسط رنگدانه‌های تیره‌ای به نام ملانین جذب می‌شود. اما نکته مهم اینجا است که ملانین فقط در موها وجود ندارد. در واقع رنگ پوست، رنگ مو و حتی رنگ چشم‌های شما به دلیل وجود ملانین است. هرچه پوست شما تیره‌تر باشد، ملانین بیشتری در آن وجود دارد. اما این ملانین برای چه در پوست هم هست؟

    نقش اصلی ملانین، جذب انرژی نور خورشید است تا هیچ آسیبی از آفتاب به سلول‌های پوست و بافت‌های زیر آن وارد نشود. یعنی نقش ملانین، محافظت از بدن است. لیزر موهای زائد از همین ویژگی ملانین استفاده می‌کند و موها را از بین می‌برد.

    حال هرچه کنتراست یا اختلاف رنگ بین تارهای موی تیره و پوست روشن شما بیشتر باشد، لیزر موهای زائد بهتر کار خواهد کرد. یعنی اگر پوست خیلی روشن و موهای زائد خیلی تیره‌ای داشته باشید، بهترین نتایج را از لیزر خواهید گرفت. از طرف دیگر، اگر پوست شما خیلی تیره و یا موهای شما خیلی روشن باشد، لیزر موهای زائد برای شما خیلی خوب کار نخواهد کرد.

    اگر موهای شما روشن یا نازک و کرکی باشد: ملانین زیادی در آنها وجود ندارد که انرژی نور لیزر را جذب کند. پس برای از بین بردن فولیکول‌های مو، نیاز به توان نوری بالاتر و انرژی بیشتر دارید که خطر سوختگی پوست را بیشتر می‌کند. همچنین باید جلسات بیشتری را برای لیزر در نظر بگیرید تا به نتیجه بهتری برسید.

    اگر پوست شما تیره باشد: ملانین زیادی در پوست شما وجود دارد و بخش زیادی از انرژی لیزر توسط پوست جذب می‌شود. یعنی به جای اینکه ریشه موهای زائد شما بسوزد، پوست شما خواهد سوخت! در چنین حالتی باید طول موج لیزر را تغییر داد تا کمترین جذب را در پوست داشته باشند.

    تایپ‌های پوستی:

    بد نیست بدانید که 6 تایپ پوستی برای ما وجود دارد:

    پوست تایپ 1: روشن ترین و سفیدترین پوست است که کمترین جذب انرژی لیزر را دارد چون هیچ رنگدانه‌ای ندارد که انرژی لیزر را جذب کند. اگر موها برای این تایپ پوستی تیره باشد، بهترین نتیجه را از لیزر خواهد گرفت.

    هر چه تایپ پوستی بالاتر برود، پوست تیره‌تر خواهد شد. برای مثال افراد سبزه با پوست کمی تیره که در خاور میانه و ایران هم بسیار زیاد هستند، تایپ پوستی 4 دارند.

    پوست تایپ 6: این پوست در واقع تیره‌ترین رنگ را دارد و در افراد افریقایی تبار یافت می‌شود. هر نوع دستگاه لیزری برای این افراد کارایی ندارد چون تمام انرژی نور لیزر قبل از رسیدن به ریشه مو، توسط پوست سیاه جذب می‌شود.

     

    انواع طیف‌های نور لیزر و دستگاه‌هایی که بر اساس آنها ساخته می‌شود

    دستگاه لیزر روبی (Ruby laser): طول موج 694 نانومتر دارد و بیشترین میزان جذب انرژی لیزر توسط ملانین در این طول موج است. اولین لیزر ساخته شده در سال 1964، از همین نوع بوده است.

    دستگاه الکساندرایت (Alexandrite lasers): طول موج 755 نانومتر که میزان جذب آن توسط ملانین بسیار بالا است و برای پوست‌های روشن تایپ 1 و 2 و البته 3، کارایی خیلی خوبی دارد.

    دستگاه لیزر دایود (Diode laser): طول موج 810 نانومتر که جذب آن توسط ملانین متوسط است. یعنی برای از بین بردن موهای زائد، نیاز به جلسات بیشتری دارد. اما برای پوست‌های تایپ 3 و 4 بسیار عالی است. همچنین به دلیل فناوری ساخت، سرعت بالاتری در انجام جلسات لیزر دارد. نفوذ آن به درون پوست بیشتر از الکس است و می‌تواند ریشه‌های عمیق را به خوبی از بین ببرد.

    دستگاه لیزر (ND:YAG): طول موج 1064 که کمترین جذب را در ملانین و موها دارد. اما به همان میزان جذب انرژی آن توسط پوست نیز کم است. پس برای پوست‌های خیلی تیره مانند تایپ 5 مناسب است.

    [bs-thumbnail-listing-1 columns=”1″ title=”بیشتر بخوانید :” icon=”” hide_title=”0″ heading_color=”” heading_style=”default” title_link=”” category=”” tag=”” count=”1″ post_ids=”7898″ offset=”” featured_image=”0″ ignore_sticky_posts=”1″ author_ids=”” disable_duplicate=”0″ time_filter=”” order=”DESC” order_by=”date” _name_1=”” post_type=”” taxonomy=”” _name_2=”” cats-tags-condition=”and” cats-condition=”in” tags-condition=”in” tabs=”” tabs_cat_filter=”” tabs_tax_filter=”” tabs_content_type=”deferred” paginate=”none” pagination-show-label=”0″ pagination-slides-count=”3″ slider-animation-speed=”750″ slider-autoplay=”1″ slider-speed=”3000″ slider-control-dots=”off” slider-control-next-prev=”style-1″ ad-help=”” bs-show-desktop=”1″ bs-show-tablet=”1″ bs-show-phone=”1″ custom-css-class=”” custom-id=”” override-listing-settings=”0″ listing-settings=”” bs-text-color-scheme=”” css=””]

    بهترین دستگاه لیزر موهای زائد کدامند؟

    در پاسخ به این سوال لازم است تا نیاز شما در گام اول مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که انواع دستگاه لیزر موهای زائد بدن در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند:

    نمونه های کوچک با ظرفیت پایین که برای دسترسی به نواحی محدود و یا موارد جزئی در لیزر مو مناسب هستند در کنار نمونه‌های حرفه‌ای تر که برای لیزر مو در ابعاد بزرگ از سطح بدن کارایی دارند. هر دو نوع به شکل متداول در سطح فضاهای کلینیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته نحوه استفاده از هر کدام موضوعی است که باید با تشخیص پزشک متخصص صورت گیرد.

    اگر بخواهید با نگرشی ساده مانند تامین یک ابزار آرایشی به سراغ لیزر موهای زائد بدن بروید، احتمالا استفاده از نمونه‌های کوچک آن توجیه‌پذیر می‌شود؛ اما اگر رسیدن به نتایج ایده‌آل و البته تامین کامل سلامتی بدن را همراه با کسب مشاوره‌های پزشکی جدی می‌گیرید، دیگر نمی‌خواهید تا این عمل زیبایی ساده را تا این اندازه دست کم بگیرید.

    نمونه‌های کم توان در دستگاه‌های لیزر مو را می‌توان خریداری کرد. لکن این دستگاه‌ها گران قیمت هستند.

    از طرفی وقتی با یک دوره لیزر قرار است تا برای همیشه از شر این موهای زائد خلاص شویم، چه نیاز است تا این دستگاه‌ها را تهیه کنیم؟

    به این ترتیب انواع دستگاه لیزر موهای زائد بدن در نمونه‌های کم توان آن چندان مورد توجه کسی قرار نمی‌گیرد؛ چرا که آنها قصد حضور در یک کلینیک معتبر که از بهترین دستگاه لیزر موهای زائد استفاده می‌کند را دارند. پس لازم است تا اطلاعاتی مفید از این دستگاه‌ها داشته باشند.

    [bs-thumbnail-listing-1 columns=”1″ title=”بیشتر بخوانید :” icon=”” hide_title=”0″ heading_color=”” heading_style=”default” title_link=”” category=”” tag=”” count=”1″ post_ids=”6453″ offset=”” featured_image=”0″ ignore_sticky_posts=”1″ author_ids=”” disable_duplicate=”0″ time_filter=”” order=”DESC” order_by=”date” _name_1=”” post_type=”” taxonomy=”” _name_2=”” cats-tags-condition=”and” cats-condition=”in” tags-condition=”in” tabs=”” tabs_cat_filter=”” tabs_tax_filter=”” tabs_content_type=”deferred” paginate=”none” pagination-show-label=”0″ pagination-slides-count=”3″ slider-animation-speed=”750″ slider-autoplay=”1″ slider-speed=”3000″ slider-control-dots=”off” slider-control-next-prev=”style-1″ ad-help=”” bs-show-desktop=”1″ bs-show-tablet=”1″ bs-show-phone=”1″ custom-css-class=”” custom-id=”” override-listing-settings=”0″ listing-settings=”” bs-text-color-scheme=”” css=””]

    ·        دستگاه لیزر الکساندرایت (Alexandrite lasers)

    دستگاه لیزر الکساندرایت از متداولترین دستگاه‌ها در این زمینه است که در سطح کلینیک‌های ایران به خوبی کارایی خود را نشان داده است. یک دلیل واضح در چنین سطح استقبالی ناشی از کارایی مطلوب این دستگاه برای لیزر موها در سطح پوست‌های روشن می‌باشد. از آنجا که عمده افراد در نژادهای ایرانی همراه با پوست‌هایی با رنگ روشن هستند، این دستگاه برای طیف وسیعی از مردم ایران مناسب خواهد شد.

    دستگاه لیزر الکساندرایت یک نمونه خوب برای سازگاری با هر نوع مو یا پوستی است. از مشخصه‌های مطلوب این دستگاه، در عملکرد سریع آن است. به این ترتیب می‌توان در جلسات کمتری به نسبت دیگر دستگاه‌ها، لیزر موهای زائد بدن را به انجام رسانید.

    از دیگر ویژگی‌های برتر این دستگاه، در عملکرد عاری از درد و همچنین دسترسی به طیف وسیعی از طول موج برای رسیدن به توان‌های مختلف می‌باشد.

    با این وجود دستگاه لیزر الکساندرایت برای پوست‌های تیره و یا موهای بسیار روشن چندان کارایی مطلوبی ندارد. این شرایط خاص نیاز به دستگاهی دارد که می‌تواند بدون در نظر گرفتن ملانین پوست امواج را به ناحیه فولیکول برساند.

    ·        دستگاه لیزر دایود (diode laser)

    دایود یکی دیگر از بهترین‌ها در جمع دستگاه‌های لیزر مو است که به شکلی معمول در سطح کلینیک‌های معتبر دیده می‌شود. دستگاه لیزر دایود برای اثربخشی بر پوست‌های تیره بسیار مناسب است.

    این دستگاه از قدرت بسیار خوبی برای نفوذ به اعماق پوست و رسیدن به فولیکول‌های مو برخوردار می‌باشد. از این رو، می‌توان اثربخشی آن را در سطح مطلوبی درنظر گرفت.

    البته به نسبت دستگاه الکساندرایت، این نفوذپذیری عمیق‌تر همراه با التهاب بیشتر و البته اندکی درد خواهد بود. برای همین است که مراکز حرفه‌ای برای پوست‌های روشن از دستگاه الکساندرایت و در صورت نیاز برای پوست‌های تیره از دستگاه دایود استفاده می‌کنند.

    ·        دستگاه لیزر ND:YAG

    گاهی با پوست‌ها یا لکه‌های بسیار تیره در سطح پوست مواجه هستیم. در این حالت نیاز به نمونه دستگاه‌های خاص‌تری احساس می‌شود. مانند دستگاه لیزر ND:YAG که مشخصا برای پوست‌‌های تیره طراحی شده است.

    عملکرد این دستگاه همراه با تولید موج‌هایی از طیف مادون قرمز است که می‌توانند از کنار ملانین پوست عبور کرده و خود را به ناحیه فولیکول‌های مو برسانند. به این ترتیب، دیگر رنگ پوست در کارایی این دستگاه تاثیری نخواهد داشت. البته این دستگاه برای لیزر مو به مدت زمان بیشتری به نسبت دیگر مدل‌ها نیازمند میباشد.

    [bs-thumbnail-listing-1 columns=”2″ title=”بیشتر بخوانید :” icon=”” hide_title=”0″ heading_color=”” heading_style=”default” title_link=”” category=”” tag=”” count=”1″ post_ids=”7969″ offset=”” featured_image=”0″ ignore_sticky_posts=”1″ author_ids=”” disable_duplicate=”0″ time_filter=”” order=”DESC” order_by=”date” _name_1=”” post_type=”” taxonomy=”” _name_2=”” cats-tags-condition=”and” cats-condition=”in” tags-condition=”in” tabs=”” tabs_cat_filter=”” tabs_tax_filter=”” tabs_content_type=”deferred” paginate=”none” pagination-show-label=”0″ pagination-slides-count=”3″ slider-animation-speed=”750″ slider-autoplay=”1″ slider-speed=”3000″ slider-control-dots=”off” slider-control-next-prev=”style-1″ ad-help=”” bs-show-desktop=”1″ bs-show-tablet=”1″ bs-show-phone=”1″ custom-css-class=”” custom-id=”” override-listing-settings=”0″ listing-settings=”” bs-text-color-scheme=”” css=””]

    انواع دستگاه لیزر موهای زائد بدن

    برای لیزر موهای زائد بدن دقت در انتخاب دستگاه مناسب ضرورت دارد.  این دستگاه‌ها که قرار است همراه با سوزاندن موهای زائد آنها را از سطح پوست شما دور سازند، باید بتوانند تنظیماتی مطلوب برای نوع پوست و یا موی شما نیز داشته باشند.

    لذا در تمام مواردی که قرار است همراه با کلینیک های معتبر در امر لیزر مو باشید، لازم است تا توجه بالایی معطوف سلامت خود نمایید. از این رو منطقی است تا در تکاپوی انتخاب بهترین دستگاه لیزر باشید. انتخابی که قرار است شما را در یک مسیر امن و مطمئن از وجود موهای زائد خلاص کند.

    نوشتهٔ پیشین
    بهترین دکتر تزریق بوتاکس
    نوشتهٔ بعدی
    بهترین مارک بوتاکس را چگونه بشناسیم؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    شما باید با قوانین موافقت کنید.

    دکتر آرش نجف بیگی

    دکتر آرش نجف بیگی

    عضو هیات علمی دانشگاه/فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی/عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا

    آخرین مقالات